Gå til innhold

Hva er egentlig den beste hjulstørrelsen på grus?


Anbefalte innlegg

For noen år siden kjøpte jeg min første (og eneste) grusracer, og uten at jeg reflekterte så mye over det, ble det til at jeg kjøpte med hjulstørrelse 650b. Dekkene som satt på, var i dimensjon 47-584. Etterpå har jeg ofte tenkt på hvor bra det fungerer. Min hypotese er at 650b egner seg vel så bra som den vanligste dimensjonen (700, 622, 28", 29" - kjært barn har mange navn) når underlaget er grus. Dette er grunnene:

- Hjul i 650b kan bygges lettere enn 28" (ok, jeg burde være mer konsistent i hjulbetegnelsene, men nå skjønner i alle fall alle hva jeg mener).

- Det er også mulig å sette på bredere og sterkere dekk på 650b, uten at de blir alt for tunge. 650b med dekk rundt 47 mm føles riktig kvikke! (Ja, jeg har en forkjærlighet for 47 mm dekk.)

- Dekk i typiske dimensjoner for 650b (ofte rundt 47 mm) kan kjøres med lavere trykk, sånn at de griper godt og ruller bra på grus. Særlig i de kvasseste stigningene er det gode grepet en fordel. At bredere dekk med lavt trykk er behagelig på grus, er i alle fall min erfaring. Jeg kjører ca 2 bar.

- 650b akselerer godt, noe som føles bra i bratte motbakker som grusveier ofte byr på. Dessuten er den kvikke følelsen morsom.

- Særlig i mindre størrelser kan man lage ganske pene sykler med 650b-hjul. Brede dekk, men uten monstercrossvibber.

I praksis er det naturligvis upraktisk å velge 650b. Lykke til med å finne ok hjul, og utvalget av dekk, særlig lette dekk, kunne vært bedre. Men er det ikke egentlig synd at det er sånn?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kan iallfall si at Pacenti 650b-hjulsettet med WTB Horizon 47 og lateksslanger jeg hadde for noen år siden, trolig er det mest komfortable jeg har hatt i stallen. Brukte det til alt av grus i Østmarka samt landeveisturer i Follo. 

Endret av MOB
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjerne diskutere egnethet av 650b (27,5"/584mm) versus 700c (28"/29"/622mm) for blandevei eller grus eller terreng, men debatten er i høy grad avsluttet og industrien har gjort sine valg.

Det er som kjent ikke likegyldig hvilken hjulstørrelse man velger å bruke på et gitt rammesett. Dersom rammesettet er designet rundt dekk i 700c med 40-50 mm bredde, slik de fleste grussykler er i dag, vil et bytte til 650b med f.eks. 47 mm bredde, endre kjøreegenskapene i større grad enn de som har designet rammesettet ønsker å stå inne for. Det gjelder fremfor alt trail/slep, men krankhushøyden vil også bli redusert. Dekklaringen i rammesettet setter begrensninger på hvor brede 650b-dekk man kan bruke for å oppnå samme kjøreegenskaper som 700c og utligne forskjellene.

For 5-10 år siden var bildet annerledes, men i dag har vi forenklet sagt dette utvalget av rammesett for grussykler:

  • Flertallet, og stadig flere, er designet rundt 700c i dekkbredde 40-50 mm.
  • Mindretallet, og stadig færre, er designet rundt både 650b og 700c. Et eksempel er 3T Exploro RaceMax.
  • Noen få er designet spesifikt rundt 650b i dekkbredde rundt 47 mm, men disse er ofte Road+ fremfor Gravel. F.eks. Rondo RUTT og Surly Midnight Special.

Jeg synes selv at det er synd at grussykler blir mer ensartede, men slik går utviklingen.

Som eier kan man til en viss grad velge å ignorere noen av disse forholdene, men det preger industrien og utvalget. Og ettersom moderne grussykler i så høy grad har klaring for volumiøse dekk i 700c, er det mindre som taler for at eier skal bytte til 650b av hensyn til komfort, dekktrykk og grep.

For et dypdykk i hjul- og dekkdimensjoner for grussykler fra en tid da debatten enda ikke var avgjort, se f.eks. Gran Fondo Cycling Magazine: Finding the right wheel size for your gravel bike – 700C and 650B battle it out.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, debatten er avslutta i den forstand at de store merkene har bestemt seg, som så ofte ikke nødvendigvis til forbrukernes beste, men det får så være. Jeg ville nok likevel gått for 650b om jeg trengte ny grusracer i dag, for eksempel Genesis Fugio eller Kona Rove, men man kan jo ikke kjøpe det man ikke får kjøpt, så det spørs hva jeg gjør når/om jeg bytter ut den jeg har om noen år.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...