GĂ„ til innhold

Hvilken dekkbredde - og valg av dekk (igjen)


Anbefalte innlegg

Dette kan ikke diskuteres nok og jeg har en konkret problemstilling 🙂

Hjulsettet dekket skal pÄ er DT Swiss R23 Spline DB. Indre felgbredde 18mm og ytre 22mm.

Bruken er pendling pÄ asfalt og hjulsettet sitter pÄ en Canyon Grail (for landeveisturer har jeg en annen sykkel).

Har til nÄ brukt 32mm Conti 4Season som skal skiftes. Skal man gÄ for et nytt sett 4Season eller GP5000 AllSeason?

Og ikke minst, hvilken bredde? 28/32/35? Vil ha minst rullemotstand, naturligvis. Er en hÞy og tung rytter pÄ 100kg netto.

Årsaken til at jeg har hatt 32mm tidligere er tanken om at de kanskje er mindre fĂžlsomme for sprekker, dumper etc pĂ„ veien og at jeg derfor kjĂžrer litt rĂžffere. "FĂžles det tryggere, gĂ„r det raskere".

Bremselengde er ogsÄ en faktor, sykler tross alt via Helsfyr og inn til sentrum.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hvilken bredde klarer rammen din?
 

KjĂžrer du med slange eller ei?

 

Jeg ville gÄtt for 28 eller 30 mm slangelÞst. Tror alle dekkene du refererer til er trygge valg, sÄ til syvende og sist er det nok preferanser som avgjÞr. 
 

Er selv en supertungvekter pÄ 26 mm slangelÞst, og det gÄr helt fint

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

4-Season er slangedekk:

  • Lettere, ettersom det ikke behĂžver den forsterkede dekkanten
  • Noe hĂžyere punkteringsbeskyttelse i rullebanen
  • Noe hĂžyere rullemotstand med butyl-slange enn AllSeason satt opp slangelĂžst

AllSeason er slangelĂžst:

  • Tyngre
  • Noe lavere punkteringsbeskyttelse i rullebanen, som i praksis kompenseres av guffe ved slangelĂžst oppsett
  • Noe lavere rullemotstand enn 4-Season dersom du setter det opp slangelĂžst

Se sammenlikning hos Bicycle Rolling Resistance (BRR).

Du kan med andre ord trygt velge dekk etter hvilket oppsett du bruker - slange eller slangelÞst. Da vil du fÄ best funksjon. 

***

PĂ„ din Canyon Grail ville jeg valgt 32 eller 35 mm. Sykkelen er designet rundt brede dekk, den er penere med brede dekk, og det er praktisk med brede dekk for hverdagssykling.

Merk at 4-Season er en eldre modell etter forrige ETRTO-standard mens AllSeason er ny modell etter siste ETRTO-standard. Det betyr at AllSeason har smalere reell bredde enn tilsvarende 4-Season pÄ samme felg.

MÄlt pÄ 17,8 mm felg - i praksis samme bredde som dine felger pÄ 18 mm - oppgir BRR at:

  • AllSeason 32 mm har reell bredde 30,3 mm
  • AllSeason 35 mm har reell bredde 31,9 mm

AllSeason 35 mm er med andre ord trolig omtrent like bred som 4-Season 32 mm. Dersom du bytter fra 4-Season 32 mm til AllSeason, taler det for AllSeason 35 mm.

Se ogsÄ sammenlikning av Allseason i 32 og 35 mm.

Om du velger Pro-abonnement, fÄr du tilgang til alle data hos BRR.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Har tenkt litt.

Kommer til Ä bruke slange. Jeg har et hjulsett til og det hender jeg ogsÄ bytter dekkene mellom settene. Har 2-3 dekk jeg skifter mellom +2 vinterdekk. Da blir det enklest med slange.

Har ogsÄ en iboende skepsis/ redsel mot slangelÞst i hÞyere hastigheter. Bruker dog slangelÞst pÄ sti.

Da tolker jeg det dit hen at et nytt sett med 32mm 4Season er best, fordi det er 90g lettere pr dekk enn Allseason 35mm. Eller burde jeg gÄtt ned til 28mm...?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...