Gå til innhold

Ridley Helium Di2 105


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg (min første) landevei, og etter å ha fulgt med på Finn en liten stund virker det som om det er like greit å kjøpe ny da det jeg ser etter stort sett nesten koster like mye som nytt. Karbon og skivebremser er et krav, og tenker at elektronisk gir er "nice-to-have". Budsjettet ligger på rundt 30 000,-. Har sett litt på denne som er på tilbud på XXL:

https://www.xxl.no/ridley-helium-di2-105-carb-24-landeveissykkel-unisex-bla/p/1228714_1_Style

Virker som om den gir mye for pengene sammenlignet med andre sykler jeg har sett på. Ser også at den bare kommer med 25 mm hjul, som er smalere enn andre sykler jeg har sett på. Er det muligheter for å sette på bredere hjul på sykkelen om det skulle bli nødvendig?

Ellers er jeg 177, så medium som de enda har på lager skal vel passe fint?

Tar veldig gjerne imot tips! Ellers går tilbudet ut i morgen så må nok bestemme meg snart...

Takk på forhånd!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er oppgitt 28mm max dekkbredde, noe som er litt lite sammenlignet med mange andre, som gjerne har max 32mm. 
Samtidig - 28 holder for de fleste av oss, også på lette grusturer. Vil tro du kan klemme inn 30mm også, på en god dag. 
Ellers tror jeg dette er et godt kjøp, på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til sykkelen, men jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er et svært godt kjøp. Mtp dekkbredde er det greit å huske at ‘godkjent’ dekkbredde oppgitt fra produsents side som regel er ganske så konservativt anslått. Jeg antar du helt uten problemer kan smelle 28 mm på denne på forholdsvis brede felger typ 21-23 mm indre bredde. 

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Howard said:

Jeg ser at det er oppgitt 28mm max dekkbredde, noe som er litt lite sammenlignet med mange andre, som gjerne har max 32mm. 
Samtidig - 28 holder for de fleste av oss, også på lette grusturer. Vil tro du kan klemme inn 30mm også, på en god dag. 
Ellers tror jeg dette er et godt kjøp, på generelt grunnlag.

Det høres veldig bra ut! Tusen takk for svar😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke vent for lenge. I skrivende stund er det to eksemplarer igjen i M på nettsiden.

Det er et utmerket kjøp og en aldeles lekker sykkel. 28 mm er også allsidig.

Men for ordens skyld må det sies at tradisjonsrike Helium er noen år gammel og blir ifølge Escape Collective ikke videreført.

Ridley satser på sitt nye prosjekt Falcn, som skal forene allround-egenskaper, lav vekt, og aerodynamikk. Designet rundt 28 mm, men oppgitt dekklaring er 34 mm.

I ditt sted ville jeg ha slått til på Helium mens den fortsatt er tilgjengelig, og eventuelt sjekket reell dekklaring ved mottak. Om du skulle komme frem til at du trenger eller ønsker bredere dekklaring, kan du da returnere sykkelen forutsatt at den ikke er brukt.

Merk at det bør være 4-6 mm klaring på alle sider av dekket når sykkelen står i ro. Dette fordi fleks i hjul, trykkforskyving i dekket, og ikke minst uhumskheter og gruskorn fra veibanen gjør at du trenger klaring for å unngå subb. Om du med håndkraft kan benne felgen slik at dekket berører gaffel eller ramme, vil det kunne oppstå subb i bruk, med slitasje på rammesettet.

  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær også oppmerksom på størrelse.

Som kjent, varierer det mellom produsentene/merkene hvordan man måler størrelse og hvilke betegnelser man bruker.

Kort sagt er Ridley og Helium det vi hverdagsspråk vil kalle stor i størrelsen. Den er rimelig lang og lav, og innbyr til aggressiv sittestilling.

Ettersom dette er din første landeveissykkel, har du gjerne ikke et utgangspunkt å sammenlikne med.

Helium i M er tilnærmet lik Cannondale SuperSix Evo i 56 hva gjelder målene som påvirker sittestilling.

Helium i S er tilnærmet lik SuperSix i 54.

Ridley sin mer detaljerte størrelsesguide ("What is my size" for Helium) synes dessverre ikke å virke for øyeblikket.

Uten at vi kjenner din lengde på bein og armer, er du med 177 cm i øvre del av anbefalt høyde for SuperSix i 54, og helt i nedre del for anbefalt høyde i 56. Jeg vil tro at det samme er tilfellet mellom S og M i Helium.

Forenklet sagt vil Helium i M gi en utstrakt sittestilling, mens S vil gi en enda mer kompakt sittestilling med lavere front. Begge størrelsene innbyr til aggressiv posisjon.

Begge størrelsene vil trolig kunne tilpasses til deg. Se en grunnleggende innføring hos GCN: How To Perform A Basic Bike Fit. Dette er enkle råd som det vil være en viss faglig uenighet om, men det er en god begynnelse. Se særlig oppsummering av fremgangsmåte på slutten av videoen.

Om du mot formodning ikke skulle komme i havn med tilpassing du er fornøyd med, eller du umiddelbart opplever sykkelen som for stor, tenk på å bytte til S. Men det er få eksemplarer igjen. Et bytte bør kunne falle inn under XXLs kundefordeler 100 dagers åpent kjøp (om den er ubrukt) og fornøydgaranti (om den er brukt), men dobbeltsjekk for all del det siste 🙂

***

Helium er for øvrig en fullblods rittsykkel med kjapp styring. Etter alt å dømme, kjappere enn nevnte SuperSix. Det er mulig at du vil oppleve den som en smule nervøs, særlig i nedstigninger, og særlig om du reduserer lengde på stem/styrefremspring. 

Det er ingen nybegynnersykkel, heller tvert imot. Geometrisk er den samme redskap som proffeltet har brukt gjennom år. Vi kjenner ikke din bakgrunn og alder, men med en viss innsats, håper og tror jeg at du vil trives på sykkelen. 

  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng det der! Målte meg til 178 cm og 82 cm inseam nå. Ser ut som at "What is my size" for Ridley fungerer, og den plasserer meg på en Medium, men det er som du sier ikke langt ned til Small. Forøvrig er jeg 23 år og har drevet med toppidrett store deler av livet, så forutsetningene for å trives på denne sykkelen skal nok være bra! 

Ser forresten ut som at "førnøydgarantien" til XXL  bare gjelder tekstil, racketsport og sko, så jeg får gjøre en nøye vurdering før jeg begynner å bruke sykkelen 😁

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der.

Med din alder og idrettsbakgrunn, er jeg overbevist om at dette er et kupp for deg! Det blir helt rått.

Jøss, XXL har streng begrensning på sin fornøydgaranti - takk for presisering!

Ridley lar meg ikke bruke deres størrelsesguide, som sikkert er fordi jeg ikke får lov til å kjøpe nye sykler og er blitt for gammel for Helium 😄 Å, neida!

  • Haha 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...