Gå til innhold

IFP høyde på Reverb B1 stealth.


Anbefalte innlegg

Min reverb er fra 2013-2018 og jeg har aldri hatt en større service på den, og den har aldri vært noe problem. Nå har den fått en liten sag jeg tenkte jeg skulle bli kvitt. Jeg har det meste jeg trenger av utstyr, men IFP høyden forvirrer. Jeg har 150mm vandring, men i manualen er det kun oppgitt for 100mm og 125mm, ifp skal være henholdsvis 115mm og 140mm.... men leter jeg tilfeldig sted på nett så står det at det skal være 50mm på alle vandringer. Noen som kan gi meg en god forklaring her?

Jeg har også en bleed tool hose clamp, og det er også metoden for å fjerne overflødig Reverb fluid med uthellingsmetoden. På youtuben så er alle instruksjonene med en type oil level adjuster (gjerne hjemmelagd). Kan jeg velge hipp som happ? 

Legger ved specs på pinnen: 
 

Skjermbilde 2024-05-27 kl. 18.17.31.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 13
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

baronKanon skrev (19 minutter siden):

Prøvd RTFM?

Problemet er bare at jeg tror dette er manualen til nyere B1 enn jeg har. Min er 2013-2018, så jeg tror ikke det stemmer. Noen måte å finne det ut på? Når jeg legger inn serienummeret så får jeg dataene som i den svarte ruta. Er det noen måte å være helt sikker på?

Jeg har en manual som sier noe annet, men på den annen side har den ikke noe data å tilby om 150mm vandring, vare 100mm og 125mm. Mulig jeg må kjøpe den svindyre RockShox Oil Level Adjuster. Jeg ser det ligger noen jalla-triks der ute, men tar ikke sjansen på det.

På den annen side hadde det vært fint om dette stemte, for da er det en rimelig rett fram operasjon. (Ps. jeg er vant til å gjøre service på dempere selv og har gjort det på andre setepinner før, men denne kom med en ferdig bygget sykkel og jeg er litt usikker på hva jeg skal følge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne:

https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/service-manuals/rockshox/seatposts/2013-2018-reverb-stealth-a2-and-b1-service-manual.pdf

På side 35 står 150mm nevnt i tabellen.

På side 6 står det at gullfarget skrift betyr B1.

På side 30 står det 50mm for B1.  Der kløner jeg, stadig, fordi dette arket har forsvunnet fra lefsa med servicemanual, og jeg har gamle typen dytteverktøy, med kun 30mm-markør, og glemsk, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er manualen som jeg har brukt hittil og der står det helt andre tall for IFP på side 33. 

https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/service-manuals/rockshox/seatposts/2013-2018-reverb-a2-and-b1-service-manual.pdf

Dette med at det er gull-logo stemmer ikke. Min Reverb ser akkurat ut som på forsidebildet, og den er ikke i gull. Det som står i manualen er at om det er logo der så er det B1, hvis ikke så er det A2.... 

Off, jeg har avtalt full dag Normarka rundt med en kompis på lørdag, så dette er ganske kipt. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som du har i linken er for ikke-stealth-versjonen, så der er det en ganske annen konstruksjon av pinnen, mer opp ned i forhold til stealth.

Så om kabelen ikke går ned i seterøret på pinnen du har, dvs så har du funnet riktig manual.  Om kabelen går ut i bånn av pinnen så er riktig manual i  linken jeg la ut.

Dersom den du har ser slik ut som under, har du riktig manual.

 

image.png.e46c2c3e216e377ea5908215c58abf05.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinS skrev (2 timer siden):

Den som du har i linken er for ikke-stealth-versjonen, så der er det en ganske annen konstruksjon av pinnen, mer opp ned i forhold til stealth.

Så om kabelen ikke går ned i seterøret på pinnen du har, dvs så har du funnet riktig manual.  Om kabelen går ut i bånn av pinnen så er riktig manual i  linken jeg la ut.

Dersom den du har ser slik ut som under, har du riktig manual.

Pinlig, men ja....  Uansett er det mm-mål på IFP-målerøret mitt, så det fungerer til alt. Det betyr også at jeg må dishe ut med den overprisa RockShox Oil Level Adjuster. Dette er en standard sak for bil, men jeg har ikke sett det i Norge, kun i Usa (i bildelebutikker). Jeg kan starte ny tråd på denne. Sikkert av interesse for andre. 500 spenn på bikeshop. Bør ikke koste mer enn 200 penger. 

Takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kjøpte en slik på biltema en gang, men som Øystein så klarte jeg ikke finne den nå.

Foreslår å lage dette ganske enkelt/billig: 

50ml sprøyte på apoteket: 7kr

Sugerør i stål: 37kr på søstrene grene(pris for 4 stk)

Plastslange: biltema selger 10 meter 6mm slange for 44.90, mulig du kan finne noen som selger bedre slanger som metervare. Typ. Mc-verksted eller båt-verksted. 
 

Og så må du lage deg noe som låser av høyden på sugerøret, her klarte jeg ikke komme på noen veldig gode forslag i farta, men f.eks. En tynn bit kryssfiner der du borrer et hull som er litt tight mot sugerøret bør gjøre jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal dere med oljenivåmåler når det er IFP-høyde det er snakk om? Du måler den lengden du trenger på en spisepinne og setter av et merket, så dytter du den mot IFP til den høyden du har merket av kommer i flukt med ytterrøret. Det er ikke meningen at man skal suge opp noe olje her, bare helle av det overskytende når IFP har rikti høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (30 minutter siden):

Hva skal dere med oljenivåmåler når det er IFP-høyde det er snakk om? Du måler den lengden du trenger på en spisepinne og setter av et merket, så dytter du den mot IFP til den høyden du har merket av kommer i flukt med ytterrøret. Det er ikke meningen at man skal suge opp noe olje her, bare helle av det overskytende når IFP har rikti høyde.

I en brå vending ble temaet om IFP-høyde forlatt, og nå er det oppslurping av olje før man dytter på plass den lange ventilstanga, side 35, stealth-manual.

(Om man slurver her, så kan bli slik at pinnen blir treg, opp og ned.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, ØysteinS said:

I en brå vending ble temaet om IFP-høyde forlatt, og nå er det oppslurping av olje før man dytter på plass den lange ventilstanga, side 35, stealth-manual.

(Om man slurver her, så kan bli slik at pinnen blir treg, opp og ned.)

aha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (5 timer siden):

 Det er ikke meningen at man skal suge opp noe olje her, bare helle av det overskytende når IFP har rikti høyde.

Det ser ut at du skal suge på stealth og helle der det festet er ved setet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...