Gå til innhold

Sikring av lokk til putekasse


Anbefalte innlegg

Vi har en putekasse på hytta der det kan blåse ganske godt. Lukkemekanismen er ikke sterk nok, den delen av beslaget som er festet i selve kassa blir bøyd. Derfor vil jeg forankre lokket direkte ned i plattingen som den står på. En mulighet er en 55-60 cm lang stormkrok, som festes i plattingen og som kan hektes rett inn i festemekanismen i lokket. Dessverre finner jeg ingen som er så lange, det lengste jeg finner er 55 cm. Jeg kan bygge opp med en kloss, men det er ikke en populær løsning. Så da må jeg finne et alternativ.

Jeg vurderer ståltråd som jeg fester en krok i enden av. Jeg må antakelig finne en egnet stålfjær for å ta opp slakk. Det tror jeg kan fungere ganske bra, men det er ikke veldig elegant, hverken estetisk eller ingeniørmessig. Hvis jeg bytter ut ståltråden med tynn kjetting så blir det kanskje litt bedre.

Jeg har vurdert en elastisk bagasjestropp, men den tror jeg ikke har så lang levetid.

Noen andre forslag? Beslaget ser ca slik ut (beklager dårlige bilder, jeg har ikke tilgang til putekassa nå, disse er fra nett):

Oppe:

image.png.9e48ea2892335a7a7777bda69ce21e18.png

Nede:

image.png.1b9dee0fd2f0f4858b807a53ce5d3f5f.png

Begge sammen:

image.png.fddc448bd57362a0c34cfe33dd64f6ef.png

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

I putekassenden bruker du en s-krok.

I plattengenden hadde min pappa et supert opplegg, som jeg har arvet.
Bruk en Biltema Pluggopptrekker Art.nr. 37-097 og gi den en ekstra knekk på 90 grader.
Putt den ned mellom sprekkene på terrassebordene og vri den sånn at den sitter fast. Lett å ta vekk og lett å sette tilbake.

IMG_8017.jpeg.6b43f266cafb47ae5d131fa6d7b505c8.jpeg

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...