Gå til innhold

8000-meter-rekord, er det noe å juble for?


Anbefalte innlegg

Ser at Jonas Gahr Støre er ute og hyller Kristin Harila. Fri Flyt / VG har også en ganske ukritisk nyhetssak som omtaler hendelsen som om det var et verdensmesterskap. 

Er det noe å juble for? Sherpaene hun bruker behandles i praksis som annenrangs mennesker. Kommersielle utvikling av Himalaya fører til misbruk, utnyttelse og dødsfall. Samtidig havner de i skyggen av de vestlige klatrerne de hjelper, selv om deres prestasjoner ofte er langt sterkere. 

Jeg har også vanskelig for å se hvordan det å bli flydd rundt med helikopter i sårbare fjellområder er noe å juble for. 

Men ikke et kritisk ord i norske medier...

 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Jeg leser at B. Ousland sier at dette er noe av det største som har skjedd i ekspedisjonsverdenen. Jeg stiller meg spørrende til dette utsagnet fordi det må da være en hel rekke oppdagelser og førstegangsbestigelser som er større enn det å bare repetere en rekke med bestigelser, som alle andre allerede har gjort og lagt opp sporet til, på kortest mulig tid. Misforstå meg ikke, det er så klart en stor bragd. Jeg syns bare ikke det ruver så fryktelig høyt som han skal ha det til. Det betyr kanskje noe annet for de som driver med denslags.

Om noen år får vi sikkert se en som skal forsøke å nå nordpolen uten pauser og på stakeski.

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juffe skrev (1 time siden):

Jeg leser at B. Ousland sier at dette er noe av det største som har skjedd i ekspedisjonsverdenen. Jeg stiller meg spørrende til dette utsagnet(..)

Du ville kanskje ikke stilt deg så spørrende hvis du hadde lest hele utsagnet som inkluderte "på mange år"? Altså ikke det største gjennom tidene  


«–Dette er noe av det største som har skjedd i ekspedisjonsverden på mange år.»

 

 

Endret av Krankman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandet følelse. På den ene siden kult at noen gjør sånt, på den andre siden er det en massiv 40-årskrise.

At fotavtrykket til en sånn aktivitet (og hele turismen med sherpabruk og dertil enorm forsøpling) er ganske massivt er også noe som ikke akkurat gir gode vibber hos meg.

Men om man ser litt stort på det så var jo fortidens ekspedisjonsledere heller ikke akkurat "guds beste barn" når det kom til respekt for hverken omgivelser eller andre mennesker, langt mindre dyr. Det var en kompromissløs adferd hos veldig mange av dem, som antagelig bidro til at de lykkes.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (7 timer siden):

Du ville kanskje ikke stilt deg så spørrende hvis du hadde lest hele utsagnet som inkluderte "på mange år"? Altså ikke det største gjennom tidene  


«–Dette er noe av det største som har skjedd i ekspedisjonsverden på mange år.»

Jeg leste hele utsagnet men denne gikk meg dessverre hus forbi.

 

 

 

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (7 timer siden):

At tidligere ekspedisjonsledere var dårlige eksempler er et jævlig dårlig argument. Slike ekspedisjoner var tett knyttet til vestlig kolonialisme og tankegangen om "den hvite manns byrde". 

Det var ikke ment som et forsvar for hverken datidens eller nåtidens ekspedisjonsledere, dersom du oppfattet det slik.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...