Jump to content

Shimano EP8 801 vs EP6


Recommended Posts

Fat-bike utvalget med el er magert her i landet. De som finnes har ofte litt utdatert geometri. Vil ha maks 67 graders vinkel på gaffel.

Vurderer en ny fat-bike, Ari Explorer Peak Comp/Elite. Ønsker Mastodon demper, eller kanskje en Lauf.

Skal brukes til pendling året rundt. Pålitelighet og holdbarhet er prioritert over ytelser. Må riktignok klare 18% stigning.

https://aribikes.com/pages/build?bike=explorer-peak. Det ser ut som man kan bestille og få sendt den til Norge. 

Det koster 900 $ ekstra for den bedre modellen som er oppgradert fra EP6 og Shimano 11 gir 6000 til EP801 og GX 12 Eagle Transmission. 

EP6 er 300 tyngre enn EP801. Fat bike med el er tungt, så all vekt man kan bli kvitt er pluss. Denne har også karbon ramme.

Shimano 11 gir har nok spenn og er muligens rimeligere å drifte enn 12 girs Sram. 

Lurer på hvilken modell som jeg bør gå for.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vet ikke om det er forskjell på EP6 og 801 når det gjelder tuning-muligheter og motorkontroll fra Ari. Prøvde en Rock Machine med EP6 i vinter og ble ikke imponert. Bakker jeg greit sykla opp med Pole Taiga måtte dyttes med Rock Machine. Sikkert litt pga dårlige dekk, satt Maxxus på Rock Machine og Al Mighty på min. Det største problemet var motorkontroll. Der bena fint klarte å styre pådraget så spant det ut med EL med en gang. Gikk faktisk bedre når jeg skrudde av motoren. Det var minus 10 og 500 batteriet på Rock machine var skremmende fort nede på 1 strek. Ga også lite power fra halv tank og nedover, men ble da lettere å kontrollere.

Nedover på tråkket sti var ikke EL noe gøy. For tung, for liten, dårlige dekk og geo som ikke satt helt. Kjører XL på Taiga og Rock Machine var en L. 

Jeg hadde valgt den med 801, fordi jeg tror den gir mer sofistikert motorkontroll. GX funker bra på begge mine tjukkaser.

Hvis du kjøper så del gjerne litt erfaring. Har fått problemer med ett kne og har måttet konvertere til EL på stisykkelen for å få noe særlig sykkeltid. Planen var å bytte ut Mukluken jeg har med en EL-fat, men droppet det etter testen.

Ellers så ser den Arien veldig bra ut, tror den geometrien er perfekt for fat også for litt gøyal sykling.

Link to comment
Share on other sites

 

eldo472 skrev (På 10.7.2024 den 18.09):

Shimano 11 gir har nok spenn og er muligens rimeligere å drifte enn 12 girs Sram. 

Åpenbart. For meg ville dette valget vært enkelt men jeg vet også at jeg har litt andre meninger om 12-delt enn røkla. 🙂

Link to comment
Share on other sites

eldo472 skrev (På 10.7.2024 den 18.09):

Det koster 900 $ ekstra for den bedre modellen som er oppgradert fra EP6 og Shimano 11 gir 6000 til EP801 og GX 12 Eagle Transmission. 

EP6 er 300 tyngre enn EP801. Fat bike med el er tungt, så all vekt man kan bli kvitt er pluss. Denne har også karbon ramme.

Shimano 11 gir har nok spenn og er muligens rimeligere å drifte enn 12 girs Sram. 

Lurer på hvilken modell som jeg bør gå for.

 

 

 

Vekt er så vidt jeg vet hovedforskjellen på EP6 og EP801. Når det gjelder SRAM T-Type vs. Shimano 11 spd, så er det litt framtid vs. fortid for min del. 

Slitestyrken på T-Type er formidabel, så at det er billigere å drifte Shimano 11 spd har jeg liten tro på. Videre så slipper en jo både girører som blir skjeve og girwire og strømpeproblematikk. Ikke er det noen B-skrue som skal stilles inn riktig heller og giret i seg selv er modulært bygget opp skulle en få problemer så kan man skifte den delen som har røket. Ikke kjent med om clutchen trenger vedlikehold på T-Type, det pleier jo å være en klassiker på Shimano. 

Noen elsykler henter også strøm direkte fra hovedbatteriet på sykkelen, hvordan det er på denne vites dog ikke. Ellers så holder batteriet lenge.  

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Cube fatbike med Bosch CX gen 2 motor som ble levert med en spessiell løsning for å få opp q faktoren. Kjedehjulet har en hylse som forskyver det hele ut. I begynnelsen var det levert en for kort hylse og da måtte de bruke en spacer for å få riktig kjede linje. Desverre løsnet kjedhjulet og man kunnen få glipp tak som gjorde at tappen til motoraksel ble skadet. Det skjedde på min på tross at jeg varslet importør om den latente feilen før det røk. Hadde lest på nettet at det var et nytt kjedehjul med bredere hylse som skulle løse problemet. Jeg fikk ny motor på garanti. De nye tannhjulet funker bra og løsner ikke så lett. Løsnet dog en gang, merket det før det ble noe skade og sluttet umidellebart å trå. Trillet sykkel hjem. Jeg satte på et av de nye tannhjulene jeg hadde kjøpt ekstra. 

Har nå sett en video som beskriver at Shimano EP801 har noe av det samme problemet på Maxx fatbike. Det er en Spider som holder tannhjul og krankarm som løsner. Det ødlegger tappen. Shimano hevder at motor ikke er lagd for fatbike, det sa også Bosch om Cube sykkelen. Man får en ekstra vrikraft i tannhjulet når kjedehjulet er forskøvet ut med spider eller hylse.

Det er riktig nok en annen krank på Ari sykkel, men det er mulig det er et problem på alle fatbiker hvor motor har begrenset aksellengde og tannhjul blir motert med stor offset.

Har derfor nå sett etter sykler med en annen motor. 

Giant kommer snart med ny el-fatbike Giant 25 Yukon E+ , fant annonse på Finn. Bruker Yamaha motor.

Man kan også få Moustache Samedi 26 Fat med Bosch Gen4 motor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...