Gå til innhold

Terrengløpesko - Dynafit Alpine


Anbefalte innlegg

Jeg leter etter nye terrengsko for bratt (og ikke fullt så bratt) løping på Nordvestlandet. Fra før har jeg vært gjennom Saucony Peregrine 11 (kanskje litt høy, og kunne hatt litt bedre grep), La Sportiva Bushido II (mangler både grep og løpsfølelse) og VJ Ultra (får valgus-tå).

Jeg er veldig happy mer løpsfølelse og grep på VJ, men pga utforming av tåboksen er denne egentlig uaktuell å kjøpe på nytt. Har hatt beina i en Dynafit Sky DNA, og det virker som deres lest passer meg greit. Det virker også som om tåboksen ikke gir meg innover-storetå med tilhørende smerter, slik jeg får av VJ.

Det jeg egentlig lurer på er; har noen testa Dynafit Alpine i steinete terreng? Ser den kommer uten sånn steinbeskyttelsesplate i sålen, slik at man potensielt kan få mer følelsen av spisse steiner gjennom sålen. Men er dette faktisk et reelt problem med denne skoen, slik det er med ordinære joggesko i ordentlig steinete terreng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt hverken bred eller høy, relativt på norm i så måte. Men jeg sliter ofte litt med stortåa, og spesielt trykk mot «yttersiden», inn mot den andre foten. Har lengst stortå, og så blir de andre tærene jevnt kortere jo lengre mot lilletåen jeg kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Jacobsen skrev (10 timer siden):

Ikke spesielt hverken bred eller høy, relativt på norm i så måte. Men jeg sliter ofte litt med stortåa, og spesielt trykk mot «yttersiden», inn mot den andre foten. Har lengst stortå, og så blir de andre tærene jevnt kortere jo lengre mot lilletåen jeg kommer.

Dynafit Ultra er i hvert fall ikke spesielt bred. Jeg fikk tilsendt skoen for test, men sendte den i retur ettersom den ikke passet.

Inov-8 har en del finne modeller som kanskje kunne passet. Har testet noen sko derfra, men samtlige av disse er bedre egnet til mer kompakt underlag, og ikke teknisk krevende terreng.

Men søren, Salomon Pulsar Trail Pro 2. Den har ganske lang og bred tåboks, men en tight og sikker passform. Godt grep også. Ble veldig overrasket da jeg testet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bred forfot og Altra sine sko passer meg veldig bra. Deres filosofi er at man skal kunne spre tærne naturlig når man løper med skoene deres. 
Ser ut som du har andefot men etter 1-2 kilometer så klarte i alle fall jeg å se fint bort fra det og bare nyte følelesen av å endlig ha funnet gode løpesko for mine.. ..andeføtter.. 
De har forskjellige passformer også. 
Er ikke 100% sikker men mener skoene mine heter Lone Peak Wide. 

https://www.altrarunning.eu/no/

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (18 minutter siden):

Jeg har bred forfot og Altra sine sko passer meg veldig bra. Deres filosofi er at man skal kunne spre tærne naturlig når man løper med skoene deres. 
Ser ut som du har andefot men etter 1-2 kilometer så klarte i alle fall jeg å se fint bort fra det og bare nyte følelesen av å endlig ha funnet gode løpesko for mine.. ..andeføtter.. 
De har forskjellige passformer også. 
Er ikke 100% sikker men mener skoene mine heter Lone Peak Wide. 

https://www.altrarunning.eu/no/

Tenkte på disse, men i teknisk terreng? Synes de har virket ustabile...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel aberet med dem. For meg er det ikke noe problem siden jeg aldri har vært noen stiløper før jeg fikk disse skoene, så jeg hadde ikke lært meg noe særlig løpeteknikk. 
Men jeg ser at de kan kreve tilvenning, man bør vel løpe mer på forfot i disse skoene og ha god styrke i anklene, samt treffe godt i teknisk terreng for å minimere risiko for overtråkk. 
For meg var alternativet å ikke løpe pga alt jeg prøvde av sko var vonde å løpe i mer enn 4-5km. 

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (19 minutter siden):

Ja, det er vel aberet med dem. For meg er det ikke noe problem siden jeg aldri har vært noen stiløper før jeg fikk disse skoene, så jeg hadde ikke lært meg noe særlig løpeteknikk. 
Men jeg ser at de kan kreve tilvenning, man bør vel løpe mer på forfot i disse skoene og ha god styrke i anklene, samt treffe godt i teknisk terreng for å minimere risiko for overtråkk. 
For meg var alternativet å ikke løpe pga alt jeg prøvde av sko var vonde å løpe i mer enn 4-5km. 

Bra beskrivelse og forklaring🙂.

Og virkelig godt at de fikk deg tilbake til løpingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hmm, takk for gode innspill! Har tatt litt tid uten at jeg har rukket å prioritere stiløping på slutten av sommeren, så nye sko havnet litt ned på lista. Altra så ut som kule sko, men som Torbjørn helt rett sier, så blir de nok ikke helt rett i terrenget jeg ferdes i.

Noe av det jeg egentlig var mest nysgjerrig på var hvor stort behovet eeeegentlig er for steinbeskyttelse i skoa dersom de har en eller annen form for fast skum.

Spørs om jeg må ha meg en runde hos den lokale pusheren, og prøve alt han har av sko. Bare synd det er litt begrenset utvalg her i byen sammenlignet med i storbyen.

Eller, egentlig mest synd jeg ikke fikk VJ Ultra og maxx til å sitte, for de tikker alle andre bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en haug med sko, men min favoritt til løping i terrenget og på topper i Jotunheimen er La Sportiva Helios. Noen synes kanskje at sålen er litt myk, men jeg liker veldig godt kontakt med underlaget. Ellers er Scott Supertrac RC en god sko, men de er glatte når det er vått. Har flere sko fra Salomon men blir aldri helt venn med de. De Dynafit skoene jeg har vært mest fornøyd med er Feline Vertical, vet ikke om de finnes lengre?

Jeg ville ha sett på NNormal Kjerag som Killian Jornet har vært med på utvikle, ikke testet de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (På 4.8.2023 den 7.45):

Inov-8 har en del finne modeller som kanskje kunne passet. Har testet noen sko derfra, men samtlige av disse er bedre egnet til mer kompakt underlag, og ikke teknisk krevende terreng.

 

 

Jeg har sverget til Inov-8 de siste årene da de har noen fine modeller som passer mine Donaldbein veldig bra. Men vær obs dersom du bestiller på nett, da de operer med  en skala for "fit" med 5 trinn. Jeg må konsekvent gå for de breieste foran.

Jeg er ikke erfaren nok terrengløper eller med nok sammenligningsgrunnlag, men jeg bruker mine til typisk "bushing" på jakt etter gamle stier og gjengrodde partier. Det går fint, men de er ikke veldig stive i sålen, med alt som hører med der. Men grepet syns jeg ofte er veldig bra, selv om jeg mistenker hype-maskineriet deres med grafen i sålen er nokså overdrevent. Jeg har ikke merka noe eksepsjonelt hva gjelder holdbarhet eller grep på min i hvertfall.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (6 minutter siden):

 

Jeg har sverget til Inov-8 de siste årene da de har noen fine modeller som passer mine Donaldbein veldig bra. Men vær obs dersom du bestiller på nett, da de operer med  en skala for "fit" med 5 trinn. Jeg må konsekvent gå for de breieste foran.

Jeg er ikke erfaren nok terrengløper eller med nok sammenligningsgrunnlag, men jeg bruker mine til typisk "bushing" på jakt etter gamle stier og gjengrodde partier. Det går fint, men de er ikke veldig stive i sålen, med alt som hører med der. Men grepet syns jeg ofte er veldig bra, selv om jeg mistenker hype-maskineriet deres med grafen i sålen er nokså overdrevent. Jeg har ikke merka noe eksepsjonelt hva gjelder holdbarhet eller grep på min i hvertfall.

 

Jeg er enig der. De er ikke spesielt brede, og grafen er ikke noe spesielt mye bedre enn Vibram Megagrip eller andre tilsvarende materialer. Det suverent beste er sålen til VJ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...