Gå til innhold

Livstidsgaranti rammer, verdt det?


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Er på jakt etter første skikkelige landeveissykkel, og er derfor inn på tanken om å ekskludere produsenter som ikke tilbyr livstidsgaranti på rammer. Kommer til å kjøpe sykkel med karbonramme og beholde denne lenge. 

Mitt spørsmål blir om det er "verdt det" å limitere meg til en av produsentene som tilbyr livstidsgaranti? 

 

Har forøvrig kommet frem til at disse tilbyr dette: 

Trek | Look | Fezzari | Templecycles | BH bikes | Giant | Cannondale | Orbea | Specialized | Merida | Genesis

Noen jeg kan legge til i listen? 

 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere rammer med livstidsgaranti og tenker at det kanskje ikke er verdt det. Jeg er ingen garantiekspert, men her er noen refleksjoner. Anbefaler også å søke litt rundt etter erfaringer rundt det å faktisk få et lifetime warranty claim gjennom.

  1. For det første betyr "lifetime" ofte ikke eierens livstid, men produktets livstid. Det innebærer at "lifetime warranty" kan være at garantien er så lang produsenten anser livslengden til produktet er. Så det første man må sjekke er om produsenten mener din eller produktets livstid. 
  2. For det andre er det vel stort sett produksjons- og materialfeil som dekkes. Om rammen din faktisk har slike feil er sannsynligvis dette noe som oppdages tidlig, som @Sykkelmafiaen er inne på. Dette er en antagelse fra min side, men jeg tror den stemmer.
  3. For det tredje vil en verdisakforsikring, eller til og med en konvensjonell innbo- eller reiseforsikring kunne ha bedre dekning enn rammeprodusentens livstidsgaranti. Ryker rammen på tur, uansett årsak, er en verdisakforsikring grei å ha. Da slipper du å tenke på hva "lifetime" egentlig betyr for produsenten og hvorvidt feilen skyldes produksjons- eller materialfeil.

Her er forbeholdene Specialized tar for sin livstidsgaranti:

  • Improper assembly or installation.
  • Crash, neglect, improper repair, improper maintenance, or other abnormal, excessive, or improper use.
  • Corrosion.
  • Improper alteration or installation of components, parts or accessories not originally intended for or compatible with the Product.
  • Failure to perform maintenance or service at appropriate intervals in accordance with the written instructions provided with the Product.

Jeg finner ingen anbefaling om feks serviceintervaller i manualen. Betyr det at om jeg ikke er jevnlig innom en Specialized-forhandler med sykkelen så bortfaller garantien? Hvor jevnlig? Service koster en del, kanskje det er bedre å sette til side penger til ny ramme om noe skulle skje?

I fjor skulle jeg registrere en Specialized Epic fra 2006 hos Specialized (jeg er eneste eier). Rammen har tross alt livstidsgaranti og da er det greit at rammenummer står registrert i mitt navn. Da jeg ikke fikk registreringen gjennom på nettsiden deres, sendte jeg dem en epost og lurte på hvorfor. Her er svaret:

Sitat

Hi there! - Thanks for reaching out!

Unfortunately, our database does not support bikes older than 2010. 

But, this would be a great place to get your bike registered!
https://bikeindex.org/

Sorry about that! I hope this helps though.

Warm regards,

Specialized tilbyr altså livstidsgaranti, men ingen < 2010-modeller lar seg registrere på nettsiden deres. Det betyr ikke at de ikke overholder garantien, det gjør de sikkert (men ville tatt et søk rundt dette for å lese andres erfaringer - jeg har aldri hatt behov for å bruke garantien), men det ville jo vært naturlig å ha en database som støtter livstidsregistrering dersom rammene har en livstidsgaranti. Igjen, nettsiden har i utgangspunktet ingenting med forsikringsgyldighet å gjøre, men for en som følte seg betrygget av livstidsgarantien i 2006 er det ikke sikkert jeg hadde gått til Specialized om noe skulle skje nå. Jeg hadde nok bare brukt forsikringen.

Jeg synes egentlig det er digg å tenke på at produsenten tilbyr livstidsgaranti for jeg antar det betyr at de har troen på eget produkt, men det hadde nok ikke begrenset meg ved sykkelkjøp. Da hadde jeg heller vurdert å tegne verdisakforsikring, som jeg også har på den ene sykkelen min med livstidsgaranti.

  • Thanks 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute for en krasj med min Specialized Crux og butikken anbefalte ny ramme heller enn reparasjon. Noen år gammel, men fikk likevel rabatt på ny ramme fra specialized. Men det tjener If mest på siden forsikringen dekker dette (har verdisakforsikring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...


"The biggest bike manufacturers that create carbon fiber frames and forks agree that the average life of carbon is 5 to 7 years if ridden or 7 to 10 years if left alone. However, this is mainly determined by how the carbon is stacked during manufacture, the resins used and how they were utilized, and how the frame is used or mistreated.

As a general rule, the lighter the carbon frame or component, the less abuse/riding it can withstand. The weight is reduced by focusing the strength on the carbon layers in the most important/structural places. Put another way, lighter, thinner carbon frames are unlikely to endure as long as thicker, heavier frames."

Kilde: https://www.bikinguniverse.com/do-carbon-fiber-bikes-break-easily/

Litt usikker på om dette kan stemme? Da vil i så fall verdien av å ha livstidsgaranti (eiers levetid) på ramma og gafler være stor. 

 

Fortsetter å lese meg opp på temaet 😄

Endret av Tourbillon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...