Gå til innhold

Utveksling - hva er hva?


Anbefalte innlegg

Da endte jeg opp med ny sykkel, og går fra 11-delt til 12-delt drivverk. 
Jeg har syklet 90% av tiden med 32t drev og iblant testet ut 34t drev med 10-42 kassett. Nå får jeg en sykkel med 11-50 kassett(bytter nok til 10-52). og pr nå sitter det 32-drev på sram-kranken som skal på. 
Hva blir forskjellene mtp utveksling, feks 36t drev i bratte motbakker og 52 på kassetten, sammenlignet med 32/42? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne er nice: http://www.gear-calculator.com/

Legg inn hva du har. Trykk på compare og legg inn. Da ser du alle de ulike girene du kan ha på gammel/nytt oppsett.

Litt vanskelig å finne riktig kassett i nedtrekkslista, men ellers smud.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til begge! 
Ser jo av oversikten at å sykle med 36t og 11-50 kassett har lite for seg, dvs forskjellen er for liten imo, kontra det jeg har syklet på de siste 5år. 

Eller, kjekt å se at jeg har hakket bedre spenn med denne komboen, samtidig er 36t /10-52 ganske mye mer logisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (11 timer siden):

Da endte jeg opp med ny sykkel, og går fra 11-delt til 12-delt drivverk. 
Jeg har syklet 90% av tiden med 32t drev og iblant testet ut 34t drev med 10-42 kassett. Nå får jeg en sykkel med 11-50 kassett(bytter nok til 10-52). og pr nå sitter det 32-drev på sram-kranken som skal på. 
Hva blir forskjellene mtp utveksling, feks 36t drev i bratte motbakker og 52 på kassetten, sammenlignet med 32/42? 

Husk å sjekke boss dersom du skal bytte til 10-52. Det krever XD-boss. Dersom det satt 11-50 på sykkelen så er det fort vanlig HG-boss som sitter på felgen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil307 skrev (På 9.8.2023 den 11.20):

Å er det plass til 36 drev foran uten å gå i kjedestaget

På Epic Evo? Jeg veit jo ikke sikkert, men er plass på mange sykler, så satser på at det er mulighet her og. Det finner jeg ut

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...