Gå til innhold

Kamera, objektiver og fotoutstyr


Anbefalte innlegg

Jeg har et par (tre) kameraspørsmål så da starter jeg like godt en samletråd for alt kamerarelatert.

Dere som har med kamera på tur, hvordan transporterer dere dette? Jeg har PS Bagworks sin Rider Strap som jeg enda ikke har brukt nok til å ha sterke meninger om, men den virker grei.

rider+strap+v2-05.jpg?format=2500w

Jeg har også sett litt på skingrowsback sin 3Point Cycling Camera Strap som ser litt mer polstret ut. Noen som har erfaringer med den?

skingrowsback-3point-cycling-camera-stra

Jeg får også plass til kamera med mindre objektiv i en Route Werks handlebar bag, men bruker den lite for tiden, litt fordi jeg tenker at alle vibrasjonene fra underlaget (denne står på grusraceren) ikke nødvendigvis er helt heldig for kameraet:

ROute-Werks-Handlebar-Bag_12.jpg

Mitt andre spørsmål er til dere som skyter mye med zoom-objektiver. Hvis dere skulle hatt et relativt portabelt og allsidig objektiv som egner seg til alt fra familiebilder til idrett og natur, hvilken brennvidde ville dere foretrukket/anbefalt? Har dere konkrete anbefalinger til E-mount er det også fint. Jeg har peilet meg inn på et 50-400mm fra Tamron som et supplement til 28-200mm fra samme produsent. En av grunnene er størrelsen og vekten, illustrert her like ved siden av Sony sitt 200-600mm:

09-Big-G.jpg

Til slutt lurer jeg på om noen har formeninger om hva som er den beste programvaren for støyreduksjon. Topaz? Capture One? Lightroom m/plug-ins? Annet? 

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første kravet mitt til ett kamera er at det går i jakkelomma, eller i baklomma på sykkeltrøya. Grunnen til det er først og fremst at da kan jeg alltid ha det med meg og det er raskt å finne frem. Det er mulig at kvaliteten på en del av bildene blir dårligere med ett lommekamera, men jeg får tatt en del fin motiver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mest mitt Canon 7D mark ii til bilder. Men det er aldri med på sykkeltur...

Da har jeg heller en Sony a5000 med det medfølgende 16-50mm. Fungerer bra i dagslys. Den passer fint i en top tube taske på sykkel. Har et 18-200 objektiv til det også som knapt er brukt.

Drar heller med meg Canonen med 70-200 F4 L objektivet da. Mye bedre kvalitet. Men veier desto mer. Og så er jo Canonen og L-objektivene støvtette og "vanntette". Lar den fint henge over skulderen i regn.

På fotturer med Canonen sverger jeg til Peak Design sine løsninger med kamerafeste på skulderremmen, samt slyngen for å henge kameraet som en skulderstropp. Mye mer behagelig enn rundt halsen. Har også festet for kikkert, samt feste for objektiv (har da kamera på ene skulderremmen og objektiv på den andre remmen, raskt å bytte objektiv i felten). Slipper at ting dingler.

Men på sykkel med kamera større enn et kompakt systemkamera, ville jeg gått for handlebar bag. Har gjort dette med speilrefleksen et par ganger. Ser for meg at det er mer behagelig enn å ha det i slynge på ryggen. Så lenge bagen er polstret burde det gå fint? Man unngår også sprut fra bakhjulet.

Objektiv ja... på speilrefleksen har jeg 24-70 F4 L objektiv som brukes 95% av tiden. Funker til det meste, men naturligvis ikke like bra til ting som er lenger unna. 70-200 F4 L med 1,4x extender dekker resten, men månebildene blir fortsatt noe smått. Kunne tenkt meg 100-400mm, men det blir stort... og dyrt... særlig for en døende EF fatning. 

Tror du har funnet en god kombo, men om du uansett skal dra med deg to objektiv, ville jeg tro kvaliteten er bedre på en tele med mindre spenn på brennvidde? Altså finne noe med mindre overlapp mellom objektivene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (40 minutter siden):

Tror du har funnet en god kombo, men om du uansett skal dra med deg to objektiv, ville jeg tro kvaliteten er bedre på en tele med mindre spenn på brennvidde? Altså finne noe med mindre overlapp mellom objektivene.

Tanken er ikke å dra med meg to, helst kun ett, så derfor er det greit med noe overlapp. 200mm blir for lite i en del situasjoner og 50-400mm gjør brennvidden veldig allsidig. Om jeg tar med meg to objektiver pleier det alltid være et fast og et zoom, nå for tiden 35mm og 28-200mm. Førstnevnte er en del raskere (F/1.8) så det er greit å ha innendørs for eksempel. Men jeg liker zoom fordi jeg er mer en pragmatiker enn fotograf. 

Er også fan av Peak og har både slynger og feste til skulderreim. Den siste der er jeg skikkelig glad i. 

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvis jeg er på rolig langtur; Canon M6 mk2 med 22mm pancake i rygglomme, uten reim, evt. kun en enkel håndreim. Har også en 7artisans 18mm pancake, hvis det skulle bli behov for ekstra kompakt løsning. Hvis jeg ikke er på kosetur og ikke vil stoppe mye for å ta bilder, men likevel ha muligheten, blir det frame-grabs fra GoPro montert under GPS-en, evt. supplert med iPhone om jeg stopper.

- Sykler aldri med sekk, bag e.l. Men hadde jeg gjort det, ville det blitt 15-85mm (24-70 ekv) zoomen til M6’en. Denne brukes på 95% av skiturene mine på dagtid og passer fint i nettinglomme på siden av sekken. Hvis jeg bærer tyngre, f.eks. på fotturer i fjellet, blir det hovedkameraet 5Dmk4 med 24-70 f4 L IS. Har også et eldre 24-105 som jeg også synes egner seg godt til turbruk. Andre zoom-objektiver har jeg ikke, alt annet er fastobjektiver (bla for å holde pris, størrelse og vekt nede på større brennvidder). Vi er nok litt motsatte på preferansene for turfoto; de gangene jeg tar med meg en lengre tele i tillegg, blir den knapt brukt - men jeg tror det har litt med typen landskap jeg ferdes i og aktuelle motiver å gjøre - jeg brukte tele mer i tursammenheng i en periode da jeg var mye på Hardangervidda og deromkring. 

- Bruker kun Lightroom, så har ikke så mye annet å spille inn der, men bruker heller ikke mye støyreduksjon - raske fastobjektiver og fornuftig eksponering dekker det meste på M6´en og på 5D4´en er støy knapt et tema.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler alltid med Evoc-sekk og putter kamera med en linse eller to i en liten Tenba Skyline 8 bag. Ikke oppdaget slitasje/skade som følge av risting så langt.

Om jeg skulle syklet med kamera på kroppen eller på sykkelen så ville jeg hatt lettest mulig kamerautstyr. Om man bytter ut kamerahuset til f.eks det kommende A7C ii fremfor å kjøpe Tamron 50-400 så får man clear image zoom med AF tracking og eyeAF. Da rekker 28-200 linsa til 300 mm. Velger man A7CR får man 61mp sensor som gir 26mp i crop mode og inntil 450mm ut av den samme linsa. Vekten av kamerahus og 28-200 vil være lavere enn 50-400 linsa alene. 

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...