circo Posted August 14, 2023 Share Posted August 14, 2023 Interessant podcast om DBS! https://open.spotify.com/episode/2JuPXP7MpiaR4wwm0wKyro?si=uXmNqTsnTy6U_5xlnV4__Q 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
circo Posted August 16, 2023 Author Share Posted August 16, 2023 Mot slutten av podcasten snakkes det om når offroad sykkelen først kom på markedet. Er nysgjerrig på språkbruken her. I starten av terrengsykkelen-bølgen har jeg inntrykk av at "offroad-sykkel" var det vanlige begrepet. Når ble dette endret til at de fleste snakker om terrengsykkel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted August 16, 2023 Share Posted August 16, 2023 Denne var veldig god, dog litt overfladisk. Hadde satt stor pris på et dypdykk i perioden fra terrengsykkelen kom inn og framover, for ikke å snakke om "slutten" av DBS (hvis de er døde, har bare forsvunnet ut av bevisstheten min en gang på 2000-tallet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saktetur Posted August 16, 2023 Share Posted August 16, 2023 circo skrev (1 time siden): Mot slutten av podcasten snakkes det om når offroad sykkelen først kom på markedet. Er nysgjerrig på språkbruken her. I starten av terrengsykkelen-bølgen har jeg inntrykk av at "offroad-sykkel" var det vanlige begrepet. Når ble dette endret til at de fleste snakker om terrengsykkel? Aner ikke, men tror det må ha vært ganske flytende, men når jeg skulle kjøpe sykkel tror jeg den ble betegnet som Offroad av selger. Gikk ned i kjellerarkivet nå og fant fram DBS-katalogen fra det året (2001) og der er min sykkel referert til som en MTB. I katalogen er ordet Offroad og Terrengsykkel nevnt kun 1 gang hver og det er i avsnitt som omhandler valg av sykkeltyper. I resten av katalogen med presentasjon av hver sykkel, brukes betegnelsen MTB og noen få ganger Mountainbike. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts