Jump to content

Podcast om DBS

circo

Recommended Posts

• Replies 3
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mot slutten av podcasten snakkes det om når offroad sykkelen først kom på markedet. Er nysgjerrig på språkbruken her. I starten av terrengsykkelen-bølgen har jeg inntrykk av at "offroad-sykkel" var det vanlige begrepet. Når ble dette endret til at de fleste snakker om terrengsykkel? 

Denne var veldig god, dog litt overfladisk. Hadde satt stor pris på et dypdykk i perioden fra terrengsykkelen kom inn og framover, for ikke å snakke om "slutten" av DBS (hvis de er døde, har bare forsvunnet ut av bevisstheten min en gang på 2000-tallet)

circo skrev (1 time siden):

Mot slutten av podcasten snakkes det om når offroad sykkelen først kom på markedet. Er nysgjerrig på språkbruken her. I starten av terrengsykkelen-bølgen har jeg inntrykk av at "offroad-sykkel" var det vanlige begrepet. Når ble dette endret til at de fleste snakker om terrengsykkel? 

Aner ikke, men tror det må ha vært ganske flytende, men når jeg skulle kjøpe sykkel tror jeg den ble betegnet som Offroad av selger. Gikk ned i kjellerarkivet nå og fant fram DBS-katalogen fra det året (2001) og der er min sykkel referert til som en MTB.

I katalogen er ordet Offroad og Terrengsykkel nevnt kun 1 gang hver og det er i avsnitt som omhandler valg av sykkeltyper. I resten av katalogen med presentasjon av hver sykkel, brukes betegnelsen MTB og noen få ganger Mountainbike.