Gå til innhold

3D-printtråden


Anbefalte innlegg

Jeg gjenoppliver herved 3D-printtråden fra gamleforumet!

I avdeling for "enda et leketøy" har jeg også omsider kjøpt 3D-printer, og nå er vi i gang med produksjon av alle delene som jeg gjerne skulle ha kjøpt ferdig, men som pga frakt og mva blir hinsides dyre.
Jeg gikk lenge og vurderte en Voron 2.4 men disse blir dyre OG du må stort sett ta monteringsjobben selv, som jeg vet med meg selv jeg egentlig ville få problemer med å få tid til inn i mellom alt annet. Så da det dukket opp en Bambu Lab X1C slo jeg til!

Så langt har jeg produsert en haug med Gridfinity innlegg til verktøyskuffer i garasjen, så kan brotsjene mine endelig få en verdig oppbevaring. (Og alt annet for den saks skyld.) Og ungene har selvfølgelig fått bestille hver sine figurer fra Roblox.

Jeg har også storprodusert noen braketter for verktøy som selges i rustfritt stål fra forhandler til 374 kr/stk! Disse tok kanskje 5 timer å skrive ut over en natt, og kostet meg kanskje 20kr i plastmateriale for alle sammen. Vi har nok et stykke igjen til jeg kan anse "investeringen" som ferdig nedskrevet.  Men det er moro å være i gang med å studere 3D modeller og se på printbarhet og fikle med innstillinger.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde en Ender 3 pro, der jeg stort sett endte opp med å printe modder til printeren og ett og annet annet, samt kjøpe mye ekstrautstyr, bl.a. nytt kontrollerkort. Prototyping gikk altfor treigt, osv. Men det er jo en helt annen prisklasse på Ender enn Bambu Lab. Har sett Brian Park (redaktør i Pinkbike) gå over til Bambu Lab, og det ser veldig bra ut. At han har tid til det, jobb, unger og sykling er meg helt uforståelig.

Hvordan er det å finne innstillinger for forskjellige materialer?

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaene mine kjøpte Bambu P1S Combo, og later til å være ganske fornøyde.  Samtidig skulle jeg lage noe svært på jobben, og gikk for FlSun V400.  V400 var bættre bra greier å ha i hus, nå står den og skriver ut en pakning i en kveil Ninjaflex som jeg har hatt liggende i sju år, og det later til å gå strålende.   

Etter den kom i hus så ble det til at jeg syntes Klipper var så artig, at jeg puttet Klipper inn på min gamle Wanhao 4S, også, og undres på om det skal inn på egenbygd deltaprinter også, som har Duet Wifi-kontroller. Firmwaren som DC42 stadig utvikler er så bra at det er muligens slemt å gjøre noe slikt, på Duet.

Jeg tipper at neste skriver som handles av meg, på jobben, blir Bambu X1 Carbon Combo, jeg sluker alt som Youtube-mannen Clough42 finner ut, og han hadde bra erfaring med den.

Jeg har også begynt å trykke ut diverse Gridfinity-ting.  Det tårner seg opp med verktøy og stæsj, rundt pulten min, jobben, som må tas hånd om.  25 år med apparatutvikling merkes godt på mengden ræl man skaffer seg.

Endret av ØysteinS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er endeløst mye greier når man ikke liker å kvitte seg med ting OG har for mange hobbyer.

Jeg har nå printa nok innlegg til å dekke ett av skapene mine, og har begynt å rengjøre og stable ting i hver skuff.  Skulle gjerne tilpassa print til hvert objekt med riktig navn/dimensjon og printa i forskjellige farger, men tror jeg går for Dymo-lapper i stedet for å spare tid.

Siste på lista nå er å printe ut store magnetkontakter til støvavtrekket i verkstedet. Så langt har jeg lagd magnetstusser med 150mm diameter og det burde hjelpe på luftmengden. X1C er sykt rask. Nå går den stort sett døgnet rundt - jeg setter opp og slicer jobbene så det matcher med når jeg sover eller ikke er hjemme. I dag stod jeg opp til en ny magnetstuss ferdig printet samt 4 gridfinity-innlegg, i nydelig orange PETG.  Og så scora jeg stort på naboskolen som rehabiliterte, og hadde masse kapp av møbelkvalitet kryssfiner til overs. Så da kan jeg få lagd en haug med french cleat for å få ting opp på veggen også. Ting begynner å komme i stand nå altså...

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formiddagsprinten er ferdig! For å få timeplan til å gå opp/utnytte tiden så printet jeg en 2x2 gridfinity-boks innenfor selve ringen.

Bambu Studio imponerer så langt. Jeg har jo ingen særlig 3D print erfaring fra tidligere, men jeg er godt vant med 3D modelleringsprogramvare. Alt av oppsett og slicing av modeller er veldig lettfattelig og du får forståelige feilmeldinger når du strekker strikken for langt. Og estimeringen av forbruk av filament og tid er også gode.

IMG_7088.jpg

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hett tips er at Hope har en del verktøy for printing:

https://www.hopetech.com/open-source-tools/

Radar Laboratories har også noen modeller for verktøysoppheng på Thingiverse:

https://www.thingiverse.com/radlabs/designs

Chris Heerschap er også flink på verktøy, og har en del modeller her:

https://www.printables.com/@cmh_13634/models

Kan være jeg må ta meg en tur innom 3D-net og ta med filament og øl til deg en dag, Anders.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...