Gå til innhold

Rask dagstur i fjellet.


Anbefalte innlegg

I en travel hverdag, er det mye å sette av flere dager til fjellturer. Derfor tenkte jeg å dra på og gjøre tur på èn dag, i stedet for 3.

Det er dsnakk om 3-kanten i Trollheimen. 60km, som med litt innsats gjøres på 12-13 timer. 

Da må man jo ha lette fjellsko, og ikke tunge lærsko fra Alfa etc. 

HAr noen her en formening (jeg antar det) om Hoka Anacapa eller lignende lettvekts dagstursko?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trailrunners med litt demping og en god merinoullsokk, er ofte gode til lette raske fjellturer, uten at jeg vet hvordan 3-kanten ser ut. Hadde føttene mine passet hadde jeg kjøpt Hoka Speedgoat GTX. non-GTX utgaven kommer i normal og wide utgave, og er lette.

Skikkelige fjellsko er ofte å fortrekke når en skal gå med tyngre sekk og det er bløtt. Var nysgjerrig på Hoka og Altra sine sine mid sko, men de veier nesten like mye som mine Scarpa Zodiac Plus GTX som jeg går raskt med. Har gitt opp non-GTX sko i det været som er for tiden, hvis jeg skal bevege meg utenfor gode etablerte stier. Selv de er badebasseng om dagen. Kjøpte meg nylig Altra olympus 5 hike low gtx, en helt ok sko, men går like raskt med Zodiac når det er bløtt.

Alfa Bregne og Piggen er lette tursko, men Alfa anbefalte meg ikke dem til turer med tyngre sekk. Dog, tror jeg noen har gått delvis Norge på langs med dem.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Alfa Piggen. De er lette og har såle med godt grep. Dog kjenner du kanskje skarpe kanter gjennom sålen. Innersålen er tynn, så den kan man godt bytte, da blir den nok mindre følsom også. Dette er dog ikke noe som har plaget meg til nå, men på en langtur ville jeg vurdert det. Romslig.

Jeg endte på disse primært fordi det er yttermateriale i skinn (e.l.), så det ikke er så følsomt for kvist og kvast ved bushing. Samt sålegrepet.

Men... 60 km på 12-13 timer i terreng? Det er ganske fort! Skal du småløpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...