Gå til innhold

Tidlig indikasjon på utslitt 11-delt kassett?


Anbefalte innlegg

Har en 11-delt SRAM 10-42 (XG-1199) og ifm voksing av kjeder har jeg testet litt forskjellige kjeder på den. Ved ca 250 W begynte kjedet å hoppe på 28t da jeg brukte et nytt SRAM GX 12-delt kjede. På de øvrige girene satt kjedet godt. Når jeg bruker et nytt Shimano XTR 11-delt kjede er ikke problemet til stede.
Kan grunnen være at GX 12-delt har 7,72 mm ruller, mens de fleste andre kjeder har ca 6,64 mm ruller? (tall fra internet, har ikke måleutstyr til å måle to desimaler)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Det kan være en mulighet. Jeg tror at dette heller ikke vil vare, dvs at neste gang du bytter XTR-kjede vil det glippe pga sliasje. Du bør bytte kassett og være nøye med å bytte kjede på 0,5% slitasje. 

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at alle tennene på 28T er som de skal være? Du sier ikke noe om antall km du har på kassetten, men min personlige opplevelse er at både 11 og 12-girs kassetter fra SRAM er utrolig slitesterke så lenge en bytter kjeder på maks 0.5% slitasje. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har ikke oversikt over antall km for hver kassett da jeg bytter mellom hjulsett.

Har kjøpt ny kassett. Synes imidlertid det er vanskelig å vurdere slitasjegraden på kassetter. Lekte med tanken om å bruke mobilkamera til å vurdere det, men ble med tanken. Mangler også evnen, men hvis noen som kan bildeprosessering føler seg kallet er ideen gratis.

Det enkleste hadde trolig vært om produsentene laget fargemarkeringer på tannhjulene som gjorde slitasje visuelt observerbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...