Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har en karbongaffel som har aluminiumsforing i kronerøret. Der er innvendig diameter ca 19mm. Det er en del mindre enn alle de stjernemutterne jeg har liggende, så jeg tviler i grunn på at å banke ned en stor mutter er riktig valg. Så hvilken må jeg ut og handle?

Trenger ikke være heavy duty, hovedbruker er en liten spirrevipp 🙂

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

• Replies 6
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jeg brukte vanlig stjernemutter på min Intend Edge. Gaffelrørene til Intend er omtrent dobbel så tjukk som vanlig gaffelrør. Det gikk fint det, må bare insistere litt mer med slagene før muttern går inn. 

Posted
baronKanon skrev (22 timer siden):

Mål ID og bruk ekspanderplugg til riktig ID. 

Har prøvd, men ID er 19mm og den minste ekspander jeg har i delekassa (og den som satt på forrige sykkel) er ca 19,5-20mm når den er helt igjen.

Ser det er intet mindre enn 3 forskjellige mulige dimensjoner på stjernemutter, så jeg får prøve å fremskaffe en i 23mm.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Posted
Polkadot skrev (20 timer siden):

Jeg brukte vanlig stjernemutter på min Intend Edge. Gaffelrørene til Intend er omtrent dobbel så tjukk som vanlig gaffelrør. Det gikk fint det, må bare insistere litt mer med slagene før muttern går inn. 

Der er det massivt metall, er usikker på om karbonkompositt med "litt alu inni" tåler kreftene.

Posted
baronKanon skrev (3 timer siden):

Der er det massivt metall, er usikker på om karbonkompositt med "litt alu inni" tåler kreftene.

Det er sant. Intend har to forskjellige expandere, en som er for vanlig diameter, og en for mindre diameter 

Posted

Ikke så bekymra for holdbarheten med stjernemutter kontra ekspander, de har faktisk dratt til med ganske mye alu inni. Jeg tenkte først at det var brukt som "sleeve" for å forenkle produksjon og få mer konsistent veggtykkelse, men den er såpass tykk at den nok har bra strukturell kapasitet også. Sikkert 3mm veggtykkelse uten at jeg har finmålt.