Gå til innhold

Friksjon på malingen i sykkelfelt?


Svene

Anbefalte innlegg

De har malt opp en del slike røde sykkelfelt i området her i det siste. Noen som vet om det er glattere enn ren asfalt? Malingen ser ihvertfall litt glinsende ut. Har prøvd å bremse hardt der de har malt og det virka greit.
 

Men hvordan er det når malinga blir våt, eller får litt rim på seg? Har hatt et par runder på hvitmalingen i gangfelt i overgangssesongene der denne malingen blir glatt som is (spesielt når det er forholdsvis nymalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Det er store forskjeller på relativt nye strekker, så virker ikke som det er noen standard måte å gjøre det på?

Malingstypen sin konsistens (ruhet, viskositet ved påføring) har sikkert litt å si, men også mengden. Ene gaten her har fått tjukk maling som er helt slett overflate, og den blir såpeglatt når det er regn, nesten som is. Derimot på en annen sykkelskulder i nærheten ser det ut som de har sprayet, det er ihvertfall veldig tynt og alle groper og ujevnheter fra asfalten under viser gjennom. Dermed drenerer veien mye bedre når det er regn og man får supergrep. En god analogi er mønsterløse dekk vs regndekk i racing.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny asfalt er alltid glatt ved regnvær i starten. Tynt oljelag eller noe. Derfor det blir så kaos i tour de france: byene skal vise seg frem og ha fin ny asfalt, og så sklir alle syklistene rundt på glatta.

Rød asfalt skal være tilnærmet lik sort så vidt jeg vet. Litt teknisk, men når de legger rød asfalt i dag, legger de som regel først ny asfalt i hele veibredden, freser så ut der sykkelfeltet skal være, og legger rød asfalt der. Det gjør man for å unngå langsgående fresespor eller ujevnheter i kanten mellom rød og svart asfalt.

Det er også en del plasser de har forsøkt med en ny type plastdekke. Fordi det kan legges rett oppå uten at man må reasfaltere hele veibredden. Det er blant annet forsøkt langs E18 vestover fra Oslo. Har sikkert luktet det om dere syklet der!

Plastdekke brukes også noen mindre plasser i Oslo der det ikke gir mening å reasfaltere. Feks kortere strekninger, smale strekninger som er vanskelig å komme til med store asfaltredskaper osv.

Erfaringen i Oslo er i hvert fall at disse plastdekkene er glattere enn vanlig rød asfalt, og lettere blir ødelagt av piggdekk. Derfor brukes det ikke i særlig stor grad.

Vegvesenet legger derimot det oftere, og mener det de legger skal ha samme friksjon som asfalt. Likevel måtte de fjerne rødfargen sin ved Lysaker, da syklister skled og trynte der. Så ikke så sikker på jeg stoler helt på deres vurdering av friksjonen.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så antakeligvis blir det mye glattere der de har malt her i området. Virker ikke som det er er plastdekke, det er en tykk rød maling som delvis følger asfaltens struktur under. Lukta sterkt av løsemidler i flere dager etter at de hadde malt.

Ene strekket er ned en lang bakke og bunner i en rundkjøring der sykkelfeltet opphører. Får sykle forsiktig ned der fremover, mye trafikk i rundkjøringa og vil nødig havne under noe busser der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...