Gå til innhold

SRAM SX bakgirsjustering


Anbefalte innlegg

Trodde aldri jeg skulle poste et emne om justering av bakgir, men her kommer det altså. Får ikke justert dette riktig. Sitter på en Specialized Levo. Finjustering mens jeg sykler fører til feilgiring lenger oppe eller nede på kassetten. Justerer mao. også mht. sag.

Sykkelen er ny, så skjevt girøre kan det ikke være. B-tension-skruen er justert riktig, slik jeg ser det (øverste trinsehjul så nær som mulig kassetten - men altså ikke for nært).

Husker jeg hadde første generasjon XX1, og at man måtte være litt fintfølende, spesielt med B-tension-skruen, ved innstilling. Etter det fungerte det jo fantastisk. Har fulgt lite med på nye drivgrupper de siste årene. Er for øvrig en liten slark i giret i festet til girøret, som ikke lar seg stramme. Er dette et skrotgir, klar for utskifting, eller finnes det håp? 

Er 12-giret, 11-50, om det skulle ha betydning. Skifteren er SL SX.

Tar gjerne i mot tips til oppgradering også. Funker SX-kassetten veldig mye dårligere enn SRAMs av bedre kvalitet? Og hvorfor ikke bare bytte ut hele greiene med Shimano, som jo ser ut til være billigere (synes jeg. SLX har jo alltid funket knall)? Har "vanlig" boss. Funker Shimanos kassetter med 10 som minste drev til "vanlige" boss? 

Merker jeg er ferdig med å reserche girgrupper, så beklager ev. spor av latskap her.

 

Endret av Mr. Blomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om sykkelen er ny betyr ikke at girøret er rett.

Har du justert b tension med malen som følger med?

Sram sx er vel den dårligste gruppen.

Kassetten er skjelden problemet men det bakgiret har vel rykte på seg for å bli slarkete veldig fort.

Gx er en helt annen verden.

Shimano med 10 som minste passer ikke på vanlig boss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Blomst skrev (På 15.9.2023 den 17.32):

Sykkelen er ny, så skjevt girøre kan det ikke være. B-tension-skruen er justert riktig, slik jeg ser det (øverste trinsehjul så nær som mulig kassetten - men altså ikke for nært).

 

 

Ut fra hva du skriver, så tenker jeg at du er for tett på kassetten, riktig innstilt så er det greit med avstand. 

Justeringsvertøyet er godt å ha, men du må ikke ha det, så følsom er den ikke. 
 

Personlig liker jeg SRAM Eagle (GX eller X01) og er ikke venn med Shimano, så preferansene er forskjellig

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...