Flo Posted September 19, 2023 Posted September 19, 2023 Blir UDH ny standard på grus nå etterhvert også? Etter hva jeg kan se er det noen få som tilbyr det allerede. Hadde en mulig plan om å bygge ny relativt grov grussykkel til bikepacking, men også korte raske turer. Hadde bestemt meg for axs. Mulig franken-oppsett med Eagle-gir. Men nå har jo Transmission kommet på banen. Det å kunne gire under full load virker veldig forlokkende. Egentlig så forlokkende at jeg ikke vurderer noe annet girsystem. Tror dere at i løpet av kommende år så er UDH å finne på de fleste grussykler også? Utsetter gjerne byggeplanene ett år om det betyr at jeg får det som jeg ønsker. Denne sykkelen skal helst ikke byttes ut med det første, så greit å få med seg det siste i utviklinga. 😉 1 Quote
Flo Posted September 19, 2023 Author Posted September 19, 2023 Bilde for å gjøre tråden mer lesevennlig 🙂 Quote
Jamez Posted September 19, 2023 Posted September 19, 2023 Satser på udh blir standard der og ja. Lauf Seiglan min har det 👌 Quote
York Posted September 20, 2023 Posted September 20, 2023 Flo skrev (8 timer siden): Men nå har jo Transmission kommet på banen. Det å kunne gire under full load virker veldig forlokkende. Egentlig så forlokkende at jeg ikke vurderer noe annet girsystem. Hva slags system er dette? Prøvde å søke, fant diverse (3×3 Nine Gear Hub, Revolute Hub1, Pinion Smart Shift Gearboxes, Intradrive Gearbox Powertrain, Classified Powershift Gear Hubs) men vet ikke det var dette du mente. Jeg snuser også på en ramme til noe det samme, bare at jeg i tillegg ønsker beltedrift (grus eller landevei med mye festepunkter for diverse) 🙂 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
JanS Posted September 20, 2023 Posted September 20, 2023 York skrev (5 minutter siden): Hva slags system er dette? Eagle Transmission. Den nye terrenggruppa frå Sram. 1 Quote
Sun Flyer Posted September 20, 2023 Posted September 20, 2023 Jeg holder uansett en knapp på shimano for pålitelighet. Quote
York Posted September 20, 2023 Posted September 20, 2023 Aha.. tenkte transmission = girkasse. Beklager avsporingen 🙂 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
JanS Posted September 20, 2023 Posted September 20, 2023 12-delt Shimano går vel også an å gire med under full belastning. Viss du må ha elgiring så kan du bruke Shimano kjede/kassett i kombinasjon med Sram AXS bakgir. Quote
Flo Posted September 21, 2023 Author Posted September 21, 2023 Har nok forlatt Shimano for alltid. Lite innovasjon fra den kanten. Stort sett forsøker de vel bare å holde tritt med Sram? Testene skal vel nærmest ha det til at Transmission AXS er et kvantesprang i giring. Quote
LarsB Posted September 21, 2023 Posted September 21, 2023 Flo skrev (På 19.9.2023 den 22.10): Blir UDH ny standard på grus nå etterhvert også? (...) Tror dere at i løpet av kommende år så er UDH å finne på de fleste grussykler også? (...) Ja, jeg tror at UDH blir standard overalt. Ingen tør å gå glipp av markedet man tror SRAM Transmission kommer til å kapre. Men det kommer ikke til være UDH på alle sykler neste år. Rammer har en livssyklus på tre-fem år sånn ca. Og neste oppgradering for de fleste vil ha UDH henger Og, nei det er ikke vitenskap, men noe jeg tror. Jeg kan fint gire XT giret mitt begge veier med 400-500 watt på pedalene. Så det er ikke bare SRAM Transmission som klarer det. Vanlige gir (altså til normal montering) fra SRAM og Shimano kommer til å vare lenge. Men hadde jeg to like sykler å velge mellom der den ene har eget girøre og den andre UDH hadde jeg tattt UDH ti av ti ganger. LarsB Quote
Recommended Posts