Gå til innhold

Den ultimate vintersykkel


Anbefalte innlegg

Hei!

Ny på forumet her men har hengt mye på gamle terrrengsykkelforumet.

Jeg skal snart begynne i ny jobb hvor det er innendørs sykkelparkering og sykkeldusj, så da tenkte jeg å prøve meg på vintersykling.

Kom over et tilbud på en White GX Interceptot med Kenda K1152, Shimano GRX 1x11. Bonus at det var karbon (eller ulempe?)

Jeg skal sykle mellom Østensjø og Grønland som er 7 km hver vei. For å være på den sikre siden vil jeg bruke Schwalbe Marathon Winter 40 eller 50 mm vinterdekk når frosten kommer.

Hva anbefaler dere sånn ellers av utstyr og bekledning?

Fra før av har jeg bare div ulltrøyer, sykkeltrøyer og bekledning til tørt vær ned til 5 grader. Til lett regnvær og 10-15 grader har det gått greit med Gore Goretex shakedry jakke + vannavisende bib og løse bein i ull og Rapha-skotrekk.

Noe lys til vintersykkelen? Jeg har fra før av noen små LED-lys fra Knog.

Sykkelcomp. feste til garmin må jeg vel ha. Evt sterkere frontlykt under?

Reflekssele?

Noe mer hodeplagg enn ullue eller hodebånd i ull?

Hjelmtrekk?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Østensjø? Det finnes turveier der man unngår saltingen på en god del av turen, men de fordrer kanskje mer ISP enn Marathon Winther sånn dekkmessig. Og kanskje flatt styre 😉 

Jeg bor jo på Skullerud nå, men har 20 års botid på Grønland. Her er min favorittrute Grønland-Skullerud (inkludert litt fatbike-sykling i skogen 🙂 )

https://www.strava.com/activities/4629708366

Og et par ting mangler på pendle-listen din:

  • Skikkelige skjermer som f.eks. SKS Bluemels
  • Bagasjebærer
  • Sidevesker, dvs. Ortlieb Back-Roller
Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Infraspinatus skrev (22 timer siden):

Noe mer hodeplagg enn ullue eller hodebånd i ull?

Jeg sykler med balaklava når det er på det sureste. Det er digg at den er tynnere under hjelmen enn de fleste luer er, samtidig som det ikke slipper inn noe luft ved øra og beskytter ansiktet.

Jeg har denne. Litt tungpustet igjennom når foran munnen om jeg pusher hardt, men kan dra den ned under haka i de tilfellene.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hodet
Når minusgradene kommer så sykler jeg ofte med DH-briller (googles med klart glass) ned bakkene mot sentrum. Det øker komforten med 10-gangeren i isende kulde. Tar dem som regel av når jeg når flata nede ved Grønland/Barcode. De er ikke nødvendige på vei hjem. Det er vinden fra alle bakkene ned mot sentrum som er den store fienden i kulda. Hjelmtrekk på hjelmen blokkerer vind og vann. Balaklava beskytter resten av hodet. Med hjelmtrekk, så er ofte en passe tynn balacalava nok for resten. Uten hjelmtrekk kan det blåse friskt selv med balaklava, men der får man bare føle seg fram. Jeg har gjerne med en løs hals i tillegg slik at jeg en del ganger bruker balakalva til jobb, men kun hals på vei hjem når det er nesten bare oppover, og det ikke er altfor kaldt enda.

Hender
Med vanlige vinterhansker begynner jeg å miste følelsen i ytterste fingrene ned bakkene mot sentrum når det er under -10 grader. Bar mitts hjelper hendene på de kaldeste dagene. Hansker med 1 og 3 fingre kan også funke, men har ikke testet. Jeg er en som liker 1 finger på bremsen og 3 på styret, så har holdt meg unna hummerhansker med 2+2 splitt. Jeg har testet mye forskjellige av vanlige hansker. Selv 1500 kroners alpinhansker som virket lovende endte opp med å gi frosne fingre på de kaldeste dagene. Problemet er at hendene er stillestående uten særlig med bevegelse på vei ned mot sentrum, og når man klemmer rundt styret, så klemmer man sammen isolasjonen som er ment å beskytte fingrene mot kulden. Det er da lillefingeren som er ytterst og helt alene som da lider først.  Bar mitts gjør at man kan ha tynnere hansker, og vil beskytte mot vind samtidig som man får et isolerende lag som ikke blir flatklemt. Kan være litt skummelt med at man føler man ikke får hendene ut raskt nok om man skulle skli på glatt føre.

Føtter
Jeg har tidvis brukt gummistøvler i slafsevær, men på kalde dager, så holder ikke gummistøvler full av ullsokker heller. Det viktige er vindtette sko (evt vindtette trekk utenpå sko), og at man har plass til å bevege tærne. Igjen, problemet er størst på vei ned bakkene til sentrum i -10 grader. Jeg har ofte jobbsko stående permanent på jobb som jeg bruker når jeg kommer fram.

Resten
Ellers er det vindtett med ull under som gjelder.

Lykke til med vintersykling! Det er en herlig følelse å suse nedover bakkene mot sentrum i vintermørket på morgenen før rush'et har rukket å begynne enda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...