Thomas- Skrevet 25. september 2023 Del Skrevet 25. september 2023 Noen som vet om det det lønner seg å hjemmelade en elbil (Tesla) med maksimal strømstyrke (32A), eller er det mer økonomisk å lade med lavere strømstyrke? Tenker ikke på strømpriser og nettleie, men på når tapet er minst. Når bruker bilen ekstra energi på batterivarming? Skjer det feks ved 32A lading og ikke ved 10A? Eller vil batteriet alltid måtte holde en visst temperatur for å ta lading, og på kalde dager er det ikke lønnsomt å gjøre ladeprosessen lengre enn den må være. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
langen Skrevet 27. september 2023 Del Skrevet 27. september 2023 Gitt at det går med en fast mengde energi (dvs ampere) til å holde batteriet varmt, vil man få mer effektiv lading ved høyere strømstyrke. Er ingen ladeekspert, men for meg gir dette mening... Ved hjemmelading kommer man vel uansett ikke opp i de strømstyrker som sliter på batteriet, eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas- Skrevet 27. september 2023 Forfatter Del Skrevet 27. september 2023 Ja det er i de baner jeg tenker også. Det leder til et nytt spørsmål. Må batteriet være like varmt når det lades med feks 8A som når det lades med 32A? Eller er dette lave strømstyrker, og det er ikke nevneverdig forskjell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eriksvatn Skrevet 27. september 2023 Del Skrevet 27. september 2023 Jeg ville tenkt at høy varme er en konsekvens av lading med stor effekt og at varmt (nok) batteri er en forutsetning for lading med stor effekt. Jeg tror at lading på lav effekt produserer lite overskuddsvarme og krever heller ikke høy batteritemperatur, og er i så måte mer effektivt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannen Faller Ikke Skrevet 27. september 2023 Del Skrevet 27. september 2023 Jeg vet ikke svaret, men om du lader på 25A eller 32A tror jeg ikke det er stor forskjell i tap. Dersom du lader på 10A tror jeg tapet er større siden bilen da må holde batteriet/varmen i gang. Når du setter på en Tesla på lading på så svak effekt så vil du i begynnelsen se at du får 0km/min siden den bruker mer strøm på på varme batteriet enn du får overført. Jeg pleier å lade på 25A (på 32A sikring) ca hver 3. dag. Da er bilen alltid ladet til ladegrensen neste morgen, omtrent uansett hvor langt du har kjørt dagen før. Er forresten et eget "Tesla-ladenerdeforum" hvor en sikkert kan få et mer eksakt matematisk svar: Lading av Tesla (elbilforum.no) 🙂 Mener og å ha lest at det er litt "sunnere" for batteriet med 25A enn 10A lading, men klarer ikke huske hvor troverdig den kilden var. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.