Gå til innhold

Elbillading og strømstyrke - sweet spot?


Anbefalte innlegg

Noen som vet om det det lønner seg å hjemmelade en elbil (Tesla) med maksimal strømstyrke (32A), eller er det mer økonomisk å lade med lavere strømstyrke? Tenker ikke på strømpriser og nettleie, men på når tapet er minst. Når bruker bilen ekstra energi på batterivarming? Skjer det feks ved 32A lading og ikke ved 10A? Eller vil batteriet alltid måtte holde en visst temperatur for å ta lading, og på kalde dager er det ikke lønnsomt å gjøre ladeprosessen lengre enn den må være.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gitt at det går med en fast mengde energi (dvs ampere) til å holde batteriet varmt, vil man få mer effektiv lading ved høyere strømstyrke. 
Er ingen ladeekspert, men for meg gir dette mening...

Ved hjemmelading kommer man vel uansett ikke opp i de strømstyrker som sliter på batteriet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke svaret, men om du lader på 25A eller 32A tror jeg ikke det er stor forskjell i tap. Dersom du lader på 10A tror jeg tapet er større siden bilen da må holde batteriet/varmen i gang. Når du setter på en Tesla på lading på så svak effekt så vil du i begynnelsen se at du får 0km/min siden den bruker mer strøm på på varme batteriet enn du får overført.

Jeg pleier å lade på 25A (på 32A sikring) ca hver 3. dag. Da er bilen alltid ladet til ladegrensen neste morgen, omtrent uansett hvor langt du har kjørt dagen før. Er forresten et eget "Tesla-ladenerdeforum" hvor en sikkert kan få et mer eksakt matematisk svar: Lading av Tesla (elbilforum.no) 🙂

Mener og å ha lest at det er litt "sunnere" for batteriet med 25A enn 10A lading, men klarer ikke huske hvor troverdig den kilden var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...