Gå til innhold

Utfor, teknikktråden


Krisch

Anbefalte innlegg

Jeg har syklet i 20 år, mest landevei og XC, men har i de siste 6-7 årene syklet mye enduro og tilbrakt hver sommerferie i Trysil og Hafjell.

Har alltid vært greit over snittet god på xc sykkelen nedover, men har slitt litt mer på enduro-sykkelen. Jeg ligger fort 5-30sek bak de beste på lokale stier og i etappene på ritt, men på XC-sykkelen er jeg på nivå og noen ganger bedre enn svært gode enduro-ryttere når de er med på XC.

Hovedproblemet mitt er dårlige svinger, mister grep på forhjulet, understyrer og havner på skauen. Havner jeg ikke på skauen, går det alt for sakte, eller jeg har flaks. Er stiv, redd og generelt ukomfortabel.

Etter å ha slitt mer enn normalt i år, har jeg begynt å lete på nett etter teknikktips, og innser at jeg har overhodet ingen god posisjon på enduro-sykkelen. Jeg tror grunnen til at jeg sykler bedre på XC-sykkelen er at geometrien som er mer aggressiv/lavere front, tvinger meg til å få en mer riktig posisjon og mer av vekta lengre frem og dermed mer riktig vektdistribusjon. Etter å ha jobbet kort stund med «attack position», kjenner jeg allerede at det går riktig veien. Mer kontroll, mer selvtillit, mer flyt og har det mye morsommere på sykkelen!

Har du noen gode teknikktips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (36 minutter siden):

Jeg lærte en del av å se denne videoen.

Likte også Ben Cathro sin kommentar til videoen:

"@BenCathro

Yo Paul! Plenty of rad tips going on here. You've probably got loads of people giving hunners of different conflicting bits of advice. Some people drop pedals and it works, some don't, some weight inside hand when cornering, some don't. Key thing is try everything and find what works for you. BUT, in general you're absolutely correct that your biggest mistake is your tendency to squat down with your legs and push your chest back with your arms. Some things to try out to help remedy this are:


• Try and maintain light pressure in your hands when changing direction.
• Try and keep your head directly over the bars when changing direction.
•Try and run your legs almost straight as your default position then only bend them when required.
•Try and always reset the legs to almost straight when the trail allows to stop you defaulting to the squat.
• When pumping the bike into a turn DON'T pump with the arms, try pumping just with your legs. Feels like you're going to push yourself out the front door but what it does is stops you leaning back and settles you into an "attacking" position ready for the next turn.


It's VERY hard to concisely put what you should be doing into words as everyone has a different understanding of certain words and phrases. Play with some of the above in a safe environment and use what works for you. In my opinion there's not a lot of point in doing the "fancy" stuff until you get your weight distribution sorted. Then you can go nuts. Give it 2 years and you can be Paul the Semi Professional.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krisch skrev (1 time siden):

Jeg har syklet i 20 år, mest landevei og XC, men har i de siste 6-7 årene syklet mye enduro og tilbrakt hver sommerferie i Trysil og Hafjell.

Har alltid vært greit over snittet god på xc sykkelen nedover, men har slitt litt mer på enduro-sykkelen. Jeg ligger fort 5-30sek bak de beste på lokale stier og i etappene på ritt, men på XC-sykkelen er jeg på nivå og noen ganger bedre enn svært gode enduro-ryttere når de er med på XC.

Hovedproblemet mitt er dårlige svinger, mister grep på forhjulet, understyrer og havner på skauen. Havner jeg ikke på skauen, går det alt for sakte, eller jeg har flaks. Er stiv, redd og generelt ukomfortabel.

Etter å ha slitt mer enn normalt i år, har jeg begynt å lete på nett etter teknikktips, og innser at jeg har overhodet ingen god posisjon på enduro-sykkelen. Jeg tror grunnen til at jeg sykler bedre på XC-sykkelen er at geometrien som er mer aggressiv/lavere front, tvinger meg til å få en mer riktig posisjon og mer av vekta lengre frem og dermed mer riktig vektdistribusjon. Etter å ha jobbet kort stund med «attack position», kjenner jeg allerede at det går riktig veien. Mer kontroll, mer selvtillit, mer flyt og har det mye morsommere på sykkelen!

Har du noen gode teknikktips?

Jeg ville lekt med styrehøyden her, eller din egen vektfordeling.
Noen sykler, også min, krever at jeg kjører ganske aggressivt med mye trykk på framdekket. Har jeg for høyt styre og er daff understyrer den... litt lavere styre, eller mer trykk foran, masse grep og svinger fint.

Noen sykler trenger/krever mer trykk og vekt foran, andre er mer "bakhjulsstyrere" og noen har ikke teknikk eller fart som passer.

Og, har endurosykkelen "for" slække vinkler og slikt til de stiene du sykler? 😄
For aggresive(nedover) geo kan bli for mye hvis stiene ikke er bratte, raske eller aggresive nok... 

Mange variabler her. 

Jeg hadde starta med å senke fronten, styret, hvis mulig. Mindre rise eller spacers under stem og sett om dette utgjør noe.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (20 minutter siden):

Jeg ville lekt med styrehøyden her, eller din egen vektfordeling.
Noen sykler, også min, krever at jeg kjører ganske aggressivt med mye trykk på framdekket. Har jeg for høyt styre og er daff understyrer den... litt lavere styre, eller mer trykk foran, masse grep og svinger fint.

Noen sykler trenger/krever mer trykk og vekt foran, andre er mer "bakhjulsstyrere" og noen har ikke teknikk eller fart som passer.

Og, har endurosykkelen "for" slække vinkler og slikt til de stiene du sykler? 😄
For aggresive(nedover) geo kan bli for mye hvis stiene ikke er bratte, raske eller aggresive nok... 

Mange variabler her. 

Jeg hadde starta med å senke fronten, styret, hvis mulig. Mindre rise eller spacers under stem og sett om dette utgjør noe.

Jeg senka styret 2cm før siste tur og prøver å ha fokus på å holde haken/hodet over styret. det hjalp mye! Ser av mange tips at man ikke skal ha for mye vekt på armene. Der sliter jeg enda litt. Jeg har mye vekt på armene som resulterer i voldsom armpump. Føler dog at mye vekt på armene hjelper meg å presse fremhjulet ned i terrenget, som igjen gir meg mer grep i sving. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...