Gå til innhold

Hjelp til kjøp av rask pendler!


VSK

Anbefalte innlegg

Hei sykkel.org!

På utkikk etter min andre cyclocross, etter litt for mange problemer med min White GX Pro 19 str M (nå er også høyre girskifter ødelagt). 
Ser fra andre tråder her at det kommer gode råd, men tenkte å ikke "hijacke" andre sine tråder så starter egen.

Jeg bruker sykkel nesten utelukkende for pendling til/fra jobb (ca 30 km t/r) eller andre lignende distanser. Med ny sykkel har jeg et ønske om å også kunne bruke til treningsturer, og liker at sykkelen skal være "rask". Kommer til å sykle mest på asfaltert sykkelsti, men et par små partier med grus - derav konklusjonen om at cyclocross muligens kan være det beste valget. Er 178cm høy
Ikke behov for annet en sykkelskjerm.

Har sett på tre sykler i forskjellige prisklasser:
White GX Lite Claris 23 (8999,-)
Gekko Netto GRV (9999,-)
Bergamont Grandurance 6 (14999,-)

Særlig Gekko og Bergamont virker å gå igjen blant anbefalingene, men hva er de store forskjellene mellom eksempelvis disse? 

ØNSKER

  • Budsjett opp til 15.000,-
  • Lite vedlikehold/kvalitetsdeler
  • Rask og lett
     

Kanskje ikke det største utvalget innen budsjettet, men prøver dere likevel! Evt om det er noen spesielle sykler jeg burde lagre søk på hos Finn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

OBS:
Si gjerne fra om det heller høres ut som jeg burde få meg landeveissykkel - er bare veldig i tvil ettersom det er små partier med grus jeg er nødt for å traversere på vei til jobb! Selv vært på tanken om å sette bredere dekk på en racer om det gjør samme susen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Uten at jeg har sykla i marka, høres det ut som det burde gå greit gjennom partiene jeg sykler. Mulighet for skjermer er nok relativt viktig i og med at det mest blir til og fra jobb. Sykler hele året, men har enda ikke hatt behov for mer piggdekk enn det jeg har fått med cyclocross-dekkene. Ser da heller ikke for meg å bruke dekk uten spor.

Mulig jeg også burde gjøre noen søk på landevei - tips til hva som kan passe? (Lite justering, diskbremser)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har raser, men har lyst på grusracer som neste sykkel på grunn av at det var vanskelig å få gode skjermer til å passe på raseren. Vil tro at en grusraser med smale dekk vil oppføre seg ganske likt som en landeveissykkel?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tankegang for landevei vs grussykkel var enkel: Grus er mer komfortabel, sikkert litt tregere, men utvider bruksområdet utrolig. Jeg har tatt 100km's turer på landevei, jeg har sykla 50-70km turer på grus, virkelig fått åpnet opp marka ved å sykle opp mot sundvollen, hønefoss, kikut etc og den er MYE mer effektiv enn gamlesykkelen på jobbpendlinga.

For meg var det ingen nedsider ved å velge grus over landevei, spesielt siden jeg aldri har testa en skikkelig landeveisykkel, så et evt effektivitetstap har jeg ingen forhold til.

Jeg har ikke mye innspill på valg av sykkel bortsett fra at det er en god sammenheng mellom pris og kvalitet, og at i disse tidene så er/blir det kjøpers marked.

Som en fyr i bransjen sa på downtime-podcasten med PNW components: "Now is the time to buy a bike, you hopefully wont get deals like this again". Så vær han raringen som går rundt å sammenligner tilbud, be om rabatt, se etter deals på finn.

Var en helt nydelig Rose grussykkel på finn for en mnd siden, var utrolig nær å kjøpe den til kona. Angrer fortsatt... Satt ned fra 34k til 13k

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 28.9.2023 den 9.23):

Min tankegang for landevei vs grussykkel var enkel: Grus er mer komfortabel, sikkert litt tregere, men utvider bruksområdet utrolig. Jeg har tatt 100km's turer på landevei, jeg har sykla 50-70km turer på grus, virkelig fått åpnet opp marka ved å sykle opp mot sundvollen, hønefoss, kikut etc og den er MYE mer effektiv enn gamlesykkelen på jobbpendlinga.

For meg var det ingen nedsider ved å velge grus over landevei, spesielt siden jeg aldri har testa en skikkelig landeveisykkel, så et evt effektivitetstap har jeg ingen forhold til.

Jeg har ikke mye innspill på valg av sykkel bortsett fra at det er en god sammenheng mellom pris og kvalitet, og at i disse tidene så er/blir det kjøpers marked.

Som en fyr i bransjen sa på downtime-podcasten med PNW components: "Now is the time to buy a bike, you hopefully wont get deals like this again". Så vær han raringen som går rundt å sammenligner tilbud, be om rabatt, se etter deals på finn.

Var en helt nydelig Rose grussykkel på finn for en mnd siden, var utrolig nær å kjøpe den til kona. Angrer fortsatt... Satt ned fra 34k til 13k

 

 

Gode poeng! Lagt inn søk på finn, så ser om det dukker opp noen gode deals der!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...