VSK Skrevet 27. september 2023 Del Skrevet 27. september 2023 Hei sykkel.org! På utkikk etter min andre cyclocross, etter litt for mange problemer med min White GX Pro 19 str M (nå er også høyre girskifter ødelagt). Ser fra andre tråder her at det kommer gode råd, men tenkte å ikke "hijacke" andre sine tråder så starter egen. Jeg bruker sykkel nesten utelukkende for pendling til/fra jobb (ca 30 km t/r) eller andre lignende distanser. Med ny sykkel har jeg et ønske om å også kunne bruke til treningsturer, og liker at sykkelen skal være "rask". Kommer til å sykle mest på asfaltert sykkelsti, men et par små partier med grus - derav konklusjonen om at cyclocross muligens kan være det beste valget. Er 178cm høy Ikke behov for annet en sykkelskjerm. Har sett på tre sykler i forskjellige prisklasser: White GX Lite Claris 23 (8999,-) Gekko Netto GRV (9999,-) Bergamont Grandurance 6 (14999,-) Særlig Gekko og Bergamont virker å gå igjen blant anbefalingene, men hva er de store forskjellene mellom eksempelvis disse? ØNSKER Budsjett opp til 15.000,- Lite vedlikehold/kvalitetsdeler Rask og lett Kanskje ikke det største utvalget innen budsjettet, men prøver dere likevel! Evt om det er noen spesielle sykler jeg burde lagre søk på hos Finn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VSK Skrevet 27. september 2023 Forfatter Del Skrevet 27. september 2023 OBS: Si gjerne fra om det heller høres ut som jeg burde få meg landeveissykkel - er bare veldig i tvil ettersom det er små partier med grus jeg er nødt for å traversere på vei til jobb! Selv vært på tanken om å sette bredere dekk på en racer om det gjør samme susen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arekey Skrevet 27. september 2023 Del Skrevet 27. september 2023 Folk sykler i Nordmarka med både 25 og 28 mm dekk, så om de korte partiene du må gjennom ikke er noe grovere enn marka kan du sikkert bruke en racer. En grussykkel gir dog flere muligheter for piggdekk og skjermer om det er relevant. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VSK Skrevet 27. september 2023 Forfatter Del Skrevet 27. september 2023 Aha! Uten at jeg har sykla i marka, høres det ut som det burde gå greit gjennom partiene jeg sykler. Mulighet for skjermer er nok relativt viktig i og med at det mest blir til og fra jobb. Sykler hele året, men har enda ikke hatt behov for mer piggdekk enn det jeg har fått med cyclocross-dekkene. Ser da heller ikke for meg å bruke dekk uten spor. Mulig jeg også burde gjøre noen søk på landevei - tips til hva som kan passe? (Lite justering, diskbremser) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 27. september 2023 Del Skrevet 27. september 2023 Har raser, men har lyst på grusracer som neste sykkel på grunn av at det var vanskelig å få gode skjermer til å passe på raseren. Vil tro at en grusraser med smale dekk vil oppføre seg ganske likt som en landeveissykkel? Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 28. september 2023 Del Skrevet 28. september 2023 Min tankegang for landevei vs grussykkel var enkel: Grus er mer komfortabel, sikkert litt tregere, men utvider bruksområdet utrolig. Jeg har tatt 100km's turer på landevei, jeg har sykla 50-70km turer på grus, virkelig fått åpnet opp marka ved å sykle opp mot sundvollen, hønefoss, kikut etc og den er MYE mer effektiv enn gamlesykkelen på jobbpendlinga. For meg var det ingen nedsider ved å velge grus over landevei, spesielt siden jeg aldri har testa en skikkelig landeveisykkel, så et evt effektivitetstap har jeg ingen forhold til. Jeg har ikke mye innspill på valg av sykkel bortsett fra at det er en god sammenheng mellom pris og kvalitet, og at i disse tidene så er/blir det kjøpers marked. Som en fyr i bransjen sa på downtime-podcasten med PNW components: "Now is the time to buy a bike, you hopefully wont get deals like this again". Så vær han raringen som går rundt å sammenligner tilbud, be om rabatt, se etter deals på finn. Var en helt nydelig Rose grussykkel på finn for en mnd siden, var utrolig nær å kjøpe den til kona. Angrer fortsatt... Satt ned fra 34k til 13k Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stislask Skrevet 28. september 2023 Del Skrevet 28. september 2023 Jeg tviler sterkt på at forskjellen på en typisk endurance-sykkel og en såkalt gravel-bike er så stor at den ville være merkbar på en blindtest. Sete, styretape og dekk har mye mer å si. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VSK Skrevet 29. september 2023 Forfatter Del Skrevet 29. september 2023 Ndreas skrev (På 28.9.2023 den 9.23): Min tankegang for landevei vs grussykkel var enkel: Grus er mer komfortabel, sikkert litt tregere, men utvider bruksområdet utrolig. Jeg har tatt 100km's turer på landevei, jeg har sykla 50-70km turer på grus, virkelig fått åpnet opp marka ved å sykle opp mot sundvollen, hønefoss, kikut etc og den er MYE mer effektiv enn gamlesykkelen på jobbpendlinga. For meg var det ingen nedsider ved å velge grus over landevei, spesielt siden jeg aldri har testa en skikkelig landeveisykkel, så et evt effektivitetstap har jeg ingen forhold til. Jeg har ikke mye innspill på valg av sykkel bortsett fra at det er en god sammenheng mellom pris og kvalitet, og at i disse tidene så er/blir det kjøpers marked. Som en fyr i bransjen sa på downtime-podcasten med PNW components: "Now is the time to buy a bike, you hopefully wont get deals like this again". Så vær han raringen som går rundt å sammenligner tilbud, be om rabatt, se etter deals på finn. Var en helt nydelig Rose grussykkel på finn for en mnd siden, var utrolig nær å kjøpe den til kona. Angrer fortsatt... Satt ned fra 34k til 13k Gode poeng! Lagt inn søk på finn, så ser om det dukker opp noen gode deals der! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.