Gå til innhold

Crux: hjelp til komponentvalg


Anbefalte innlegg

Vært småsyk hele helga og brukt mye tid til scrolling på finn.no, endte med kjøp av et Crux-rammesett. 
Jeg tenkte å bygge en sykkel som kan erstatte landeveissykkelen(Tarmac SL6) og som kan brukes til turer på grus og lett sti, og kan brukes på rulla(kickr core) på vinteren.

Jeg ser for meg turer opp mot 3 timer på landevei, pendling til og fra jobb på blandet underlag, og turer i marka på grus og enkel sti opp til et par timers varighet. 

Ramma er altså en 2023 Crux i størrelse 56. Farge Satin Forest / Light Silver. 
 

Jeg er ikke noen lettvekter, selv om jeg nå er godt nede på 2-sifra vekt, så det er ikke noe stort poeng med manisk gramjakt, men jeg vil fremdeles ha en ganske lett sykkel. Budsjett er sånn passe, jeg hadde håpt å få fine hjul, dekk, elektriske gir, wattmåling og cockpit for rundt 25.

Så, her er det jeg har tenkt ut av planer og alternativ så langt, er usikker, så vil gjerne ha gode råd. 

Drivverk: 

Alternativ 1: Force Axs XPLR 1x12, helst med Force 1x wattkrank.

Alternativ 2: Campa Ekar, ligger ei gunstig prisa gruppe på finn, men ingen mulighet for wattarm/krank, og feil lengde på krank, så denne blir sikkert ikke så mye billigere enn force til slutt. 
 

Alternativ 3: Shimano GRX, (evt. ultegra 8100?) 

Usikker på denne, liker shimano godt, men har lyst å prøve noe annet. 
 

Hjulsett:

Dette avhenger litt av hvilken gruppe jeg går for og motsatt.

 

Alt 1: DT Swiss GRC1400

Ligger et gunstig prisa på finn. (11k)
 

Alt 2: Campa Shamal

Koster ca 12-13k fra Bike24. Tenker dette er riktig hvis jeg går for Ekar gruppe. 
 

Alt 3: Roval Terra C

Billigste løsning, usikker på om det er en nedgradering ifht. GRC1400, eller om disse er ganske jevne?

Dekk: 

Her er jeg litt blank, hva anbefales til litt allsidig bruk på nordvestlandet, med mest tid på asfalt. 

Cockpit:

Stem:

Har et S-Works SL7 stem i det jeg tenker er riktig lengde(100mm 6 gr), med garmin-feste. Tenker jeg kan bruke dette, og heller bytte ut hvis det ser helt feil ut. 
 

Sete: Specilized Romin Pro 155(flyttes fra Tarmac)

 

Styre: Zipp SL XPLR?

Leser i en annen tråd at dette funker bra, men er usikker på bredde. Fikk ifb. med bikefit tidligere i år råd om å gå ned til 38 eller 40 på landevei, men er vant med 42. Usikker på hvor mye «ekstra» bredde jeg behøver for litt grus og sti. 

Styretape: Har en Fizik Bondcush Soft 3mm liggende. Så da blir det nok denne i første omgang. 

Pedaler: Shimano XT? Ev. XTR

Flaskeholdere: Arundel Mandible

Endret av Oyvinsr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, jeg har tydeligvis oversett at GRX allerede har kommet med et "brukbart" 1x12 oppsett. Men etter gjennomlesing av diverse så lander jeg vel på at SRAM Force 1x12 fortsatt er i ledelsen. Jeg innså også at jeg kan kvitte meg med mine pent brukte wattpedaler for å frigjøre kapital til wattkrank. 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er de fleste komponenter bestilt, tror jeg har husket alt. 

Hjul: Endte opp med å kjøpe nye DT Swiss GRC1400 hjul fra finn. 

Gruppe:  Force AXS XPLR i den nye "looken", dette ligger til fortolling nå, så jeg gleder meg til bygging når alt kommer frem. 

image.png

Endret av Oyvinsr
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er den nesten ferdigbygd, måtte ei uke på ferie midt i bygginga, så det ga litt tid for å få tak i de siste småtingene som jeg hadde oversett. Styreteip er ikke montert, ville testkjøre den i tilfelle jeg ville justere hendlene før styreteipen blir surra på. 
Veid til 8.0kg på badevekta slik den står med pedaler, inkludert pakka med styreteip. 
 

Bygg:

Crux 10R ramme, str 56

Gruppe: Force XPLR D2 / Unicorn grey

Var litt i tvil og kjøpte wide krank, dette var sikkert ikke nødvendig. Har satt på 38T drev, tror dette kan bli litt lite på sikt, men jeg er tung, så greit med lette gir.

Hjul: DT Swiss GRC1400

Dekk: Maxxis Terra Speed 40mm

Styre: Pro PLT Discover i 42cm

Stem: Tarmac SL7 S-Works 100/6

Setepinne: Roval Terra

Sete: Specialized Romin Pro Evo 155

Styreteip: Fizik Terra 3mm

Flaskeholdere: Arundel Mandible UD

 

 

IMG_8882.jpeg

Endret av Oyvinsr
  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 😊
 

Jeg handla SRAM fra Bike24, det var relativt gunstige priser sammenlignet med andre tyske og norske butikker. Men tynt med lagervare, så jeg kjøpte bla. hendel/brems med moto-oppsett(venstre bak/høyre foran) og bytta over. 
Bike24 sender ikke batteri, så jeg handla lader/batteri hos bikeshop. 
 

Ja, wide hadde nok ikke vært nødvendig når jeg kjører 1x12. Tror dette er et behov hvis man bruker 2x og da for selve fremgiret når man kjører breie dekk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oyvinsr skrev (12 timer siden):

Takk 😊
 

Jeg handla SRAM fra Bike24, det var relativt gunstige priser sammenlignet med andre tyske og norske butikker. Men tynt med lagervare, så jeg kjøpte bla. hendel/brems med moto-oppsett(venstre bak/høyre foran) og bytta over. 
Bike24 sender ikke batteri, så jeg handla lader/batteri hos bikeshop. 
 

Ja, wide hadde nok ikke vært nødvendig når jeg kjører 1x12. Tror dette er et behov hvis man bruker 2x og da for selve fremgiret når man kjører breie dekk. 

Er batteriet grunnen til at det står sendes ikke til Norge altså...jeg forstod jo ikke det før nå😎 så da plukket du løse deler, og prisen ble likevel ok i forhold til hjemme?

Det er så lenge siden jeg bygget sykkel, at jeg føler meg helt grønn her😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handla for ca 3 uker siden, da fikk jeg kurs 11.6 på mastercardet, og så var jeg heldig(tror jeg) med at posten ikke har krevd inn moms for 2/3 av varene(to forsendelser). Så da kosta det som ligger i vedlagt bilde ca 13700, men burde vel kosta rett over 15 hvis jeg hadde betalt all momsen. Så sammenlignet med prisene til bikeshop for de samme delene var det gunstig. 
 

 

IMG_8898.png

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...