Gå til innhold

GRX 12s


Soeder

Anbefalte innlegg

Rykter har vel florert nesten et år, men nå er det lansert bla via bikeradar

1x range økes til 10-45 og 10-51 (mullet)

Man bytterogså om til "Microspline" freehub for 1x hvis jeg leser riktig.

Interassant for noen er kanskje også at 105 kommer i 12s mekanisk og utvider støtte til 11-36. Hadde jeg ikke skulle trekke vogn kunne jeg fint funnet på å sett den veien og

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som tør å synse om når man vil se gruppen og sykler med den i butikker rundt om?

Ved forrige anskaffelse klarte jeg akkurat å komme på markedet før GRX ble lansert.

Klok av skade skal jeg sitte på gjerde med slakk og frynsete girvaier, men den tåler sikkert ikke mange skift til 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikepacking.com har testet her.

Vanskelig å si når det er i butikken, men en mail til sykkelkomponenter og den andre store sykkelbutikken på nett gir kanskje gode svar. Må lese meg opp litt selv, har et drivverk som trenger en real overhaling og vet ikke om TLC er nok denne gangen.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kun poenget med 12 speed dersom man har 1x foran. Det er vel dèt markedet shimano hadde størst forbedringspotensiale på. Noen vil nok ikke like at det foreløpig mangler di2-versjon. Mange moderne rammesett med helintegrerte kabler vil være et helvete å installere mekanisk på. Har en eldre grusramme med 10 speed tiagra på. Sitter på gjerdet en stund til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin gjennomgang 👌

Sitat

The GRX 12-speed derailleur paired with the XT cassette is one of—if not the—cleanest and quietest drivetrains I’ve used. The gear ratio combinations are nice too. And I was equally impressed with the ergonomics and feel of the new levers, both for shifting and dropper actuation.

De har testet 1x12 med 10-51 long cage, noe markedsavdeling til shimano har kalt "Unstoppable". Må advare om at jeg har lyst på noe nytt, så siterer/gjengir kun ting som støtter opp rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (13 minutter siden):

Ser kun poenget med 12 speed dersom man har 1x foran. Det er vel dèt markedet shimano hadde størst forbedringspotensiale på. Noen vil nok ikke like at det foreløpig mangler di2-versjon. Mange moderne rammesett med helintegrerte kabler vil være et helvete å installere mekanisk på. Har en eldre grusramme med 10 speed tiagra på. Sitter på gjerdet en stund til.

 

Din anbefaling om ny sykkel istedenfor ny gruppe noteres! Er akkurat det jeg sitter på selv, men det er det noe lettere å bytte girvaier enn å trekke ny til et nytt bakgir? Totalen skjønner jeg at blir mer. Er lei av frontskifter så 1x 12s skal det bli på en eller annen måte.

Kostnadsmessig er det sikkert lurt med ny sykkel. Må uansett sette bort jobben. Redd det tar lenger (vente)tid enn anskaffelse av gruppesettet 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står fullt gruppesett kommer på 1 573USD=16 653NOK. Det er vel fort 1/2-3/4 sykkel alt etter hva en ser på. Antar det er veil. Gruppesettet kommer vel først på neste års modeller.

Som en referanse kan en få Canyon Grizl CF SL 7 eTap til kr 40 000, uten rabatt. Grizl 7/8 1by kr 22/24 000 med GRX RX600/RX810. Det virker som de fleste butikker jobber hardt for å selge ut det de har på lager av sykler, og de har kanskje et ekstra ledd med rabatt før vinteren dukker opp for alvor.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget og har ikke helt klart for meg hva totalen blir, men ser kanskje for meg at ~20k totalt for å kjøpe gruppe og få noen til å sette den på eksisterende ramme. Da får jeg 1x12 med bedre range på en ramme jeg sitter bra på og er fornøyd med vs usikkerhet med ny sykkel. Er kanskje rar, men 20k for ny gruppe på gammel ramme klinger bedre en gammel gruppe på ny ramme.

Skal jeg gå nytt frister det veldig å se hva Trek gjør med Checkpoint. Den tikker ihvertfall av alle mine bokser minus 1x. Kanskje kommer frosten tidlig, så jeg bare kan vente til våren uansett.

Ser ihvertfall for meg at 1x12s vil flytte flere i kategorien over fra 2x.

Å blande SRAM og etap inn i miksen er helt sikker fornuftig, men da blir det fort system overload i et helt nytt univers her 😅

Endret av Soeder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg Shimano kludrer det til for seg igjen. 

At GRX ikke kom som 12-delt allerede da terrenggruppene gjorde det var allerede da rart. Nå kommer de med en rar bastard som ikke er helt kompatibel med terrengdelene, samt krever to forskjellige boss avhengig av hvilken kassett du ønsker å bruke. 
Du kan visstnok ikke bruke Shimanos terrengbakgir med de nye GRX-hendlene, ei heller motsatt. Samtidig er kjede og kassett like på tvers av gruppene. Så butikker må ha både GRX-bakgir og Deore/SLX/XT/XTR-bakgir for dem som ønsker å sykle 1x12 med 10-51-kassett. I stedet for at Shimano bare kunne pare GRX-hendlene med tilsvarende XT-bakgir som allerede er velprøvd og finnes lett tilgjengelig. 


Egen venstrehendel for dropperpost, i stedet for at den vanlige to-delte girhendelen kan gjøre den jobben, virker også fordyrende og kompliserende for butikker som må ha flere varianter på lager. 

Hørte på Escape Collective sin podcast at Shimano beregnet at 70% av gravel-markedet var/ønsket mekaniske gir. Da tror jeg de i så fall kun mente sitt eget gravelmarked. 
Alle som har syklet gravel-ritt eller vært på en samling med en god del gravelsykler, har observert at det er veldig mange av disse som har/bruker SRAM AXS - og flere vil det bli etter hvert som AXS kommer lavere og lavere i pris. 

Shimano har hatt en veldig liten del av gravelmarkedet de siste årene, akkurat som de er i ferd med å miste helt taket på mye av terrengsykkelmarkedet. Jeg tror ikke denne nye GRX-gruppa kommer til å endre det i alt for stor grad. Men den nye 105-gruppa kommer nok til fortsatt å holde dem godt inne i landeveismarkedet. 


 

  • Like 8

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kaste inn enda mer informasjon ved å linke: Gran Fondo: Sram Apex 2023 Review.

En ting som er greit å tenke over er at det ikke er sikkert de faktiske prisene blir like høye som i Bikepacking-testen. Ser Bikeshop selger SRAM Rival AXS 2x12s Komplett Gruppe til kr 15 108. En jeg sykler med har Force AXS på sin Grail, og det virker veldig smooth. Han har syklet land og kontinent på kryss og tvers uten nevneverdige problemer med giret (som jeg husker, punkteringer derimot..). Selv kunne jeg tenkt meg AXS/Di2, men enn så lenge synes jeg det er litt for dyrt og Rondo`en min er ikke klar til utskiftning enda. 

Synes forøvrig ikke det er rart å kjøpe ny gruppe til en ramme en liker. Mange kjøper ofte kun ny sykkel for å få noe nytt, selv om de har en velfungerende sykkel. Opp gjennom tiden har jeg kjøpt ny sykkel, og etter et par måneder følt at den gamle faktisk passet meg bedre. Ny gruppe er vel egentlig bare å kjøpe alle slitedelene, på en gang. Og litt ekstra.

Skulle jeg kjøpt ny gruppe til sykkelen hadde jeg latt tanken på AXS/Di2 modne litt mens man venter på å se de norske prisene på GRX 1x12. Er kun Shimano ønsket/mulig, gjør det jo valgene litt lettere.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kritisk blikk SykkelØyvind. Er lett å bli blendet av nye ting som skinner.

Synes Shimano treffer veldig godt på at det er tydelig og målrettet. GRX skjønner jeg hva er til. SRAM er ukjent univers for meg bortsett fra Apex og får ikke helt tak i resten av systmet. Apex AXS virker absolutt interessant. Nå må jeg lese meg opp 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp hvor sjukt enkelt og bra Rival Xplr er så kan jeg ikke skjønne hvor mange som vil kjøpe grx til ca samme pris. Jeg har alltid vært Shimano-mann, men den dårlige kvaliteten på mtb 12 delt gruppene samt at de fortsatt ikke har kvittet seg med ledninger på di2 gjør at de henger etter. 2 delt, spesielt mekanisk, til grussykler dør vel også en stille død rett rundt hjørnet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som framleis har ein 11-delt skiftar, men som kunne tenkje seg spennet i gir som den nye RD-RX822-SGS åpner opp for er det kjedeleg om dei ikkje har same pull ratio som 11-delt grx/road. Kanskje ein må vente til det er fleire som har tukla med bakgiren før det er heilt avklart. 
 

Eg begynte å drøyme om at ein kunne sleppe wolftooth tanpan/godt link eller garbaruk-ombygging av grx 11-delt. Då hadde ein gjort det mogleg å få stort spenn i giringa med hyllevare utan modifisering. 
 

Er enig med @SykkelØyvind at det er dumt at dei no introduserer meir standardar og hindrer kryssbruk mellom grx og terreng. Det er jo no blitt stadig meir aktuelt med friksjonsskiftar for å ikkje hamne i ulykka når ein står med øydelagt baksskiftar og ikkje får tak i eller finn ut kva pull ratio ein kan byte ut giret med. Det er jo eit paradoks!
 

Nevnte Garbaruk og Wolftooth sine produkt saman med andre mullet-løysinger burde gitt Shimano ein peikepinn på kva ein del brukergrupper, spesielt innen bikepacking og grussykling, vil ha av spenn i gir og kryssbruk mellom grupper. 
 

Visstnok er det mogleg å bruke kaliper frå terreng med dei nye skiftarane (og då åpne for anna enn flat mount) i følge artikkelen til bikepacking.com. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 1.9.2023 den 16.53):

Kan kaste inn enda mer informasjon ved å linke: Gran Fondo: Sram Apex 2023 Review.

Har funnet en oppføring hos bike24 som gjør dette høyaktuelt. Ikke på lager ei heller sending til Norge, men prisen er jo alt annet enn avskrekkende.

Er sikkert farget av erfaring, men SRAM universet virker vanskelig å navigere i. ETAP, AXS og XPLR..For meg virker alle disse som elektrisk giring og et gruppesett får gjerne alle kastet på seg uten at jeg får helt tak i hva det betyr. Får starte en egen tråd og be om en innføring 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano virker å være ganske på bærtur. Jeg klarer ikke helt å forstå at de skal klare å hevde seg de neste årene.

De minner meg om Sony. Steve Jobs var både inspirert og imponert over det japanske selskapet og ambisjonen var å lage noe tilsvarende både mht. kvalitet og innovasjon.

Noen tiår senere er Apple kongen på haugen, mens Sony aller nådigst får levere bildesensoren til iPhone, har en ok spillkonsoll, men for øvrig er akterutseilt.

Gode, (mekaniske) ingeniører disse japanerne, men elektronikk og særlig software begriper de ikke noe av. Og i tillegg er de fintet ut av Srams patentstrategi og aggressive oppkjøpstaktikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på ingen måte si jeg forstår SRAM universet, men Etap/AXS er vel enkelt forklart "elektronisk giring". Etap henviser vel til "girskiftteknologien"(enkelt girskifterne) og AXS er en måte for komponentene å kommunisere på. Sånn om jeg har forstått riktig. XPLR (utales explore -  sikkert 2 million USD i marketing kostnader der) er betegnelse for gravel komponenter.

Par linker, i tillegg til Bikepacking/Gran Fondo:

Bicycling: AXS, Bikeperfect.com: XPLR, Roadbikeaction: XPLR. SRAM: 10_Things_You_Might_Not_Know_About_eTap_AXS.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (7 timer siden):

Har funnet en oppføring hos bike24 som gjør dette høyaktuelt. Ikke på lager ei heller sending til Norge, men prisen er jo alt annet enn avskrekkende.

Er sikkert farget av erfaring, men SRAM universet virker vanskelig å navigere i. ETAP, AXS og XPLR..For meg virker alle disse som elektrisk giring og et gruppesett får gjerne alle kastet på seg uten at jeg får helt tak i hva det betyr. Får starte en egen tråd og be om en innføring 😅

r2-bike.com har på lager og sender til Norge

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (På 3.9.2023 den 13.45):

Er sikkert farget av erfaring, men SRAM universet virker vanskelig å navigere i. ETAP, AXS og XPLR..For meg virker alle disse som elektrisk giring og et gruppesett får gjerne alle kastet på seg uten at jeg får helt tak i hva det betyr. Får starte en egen tråd og be om en innføring 😅

ETAP-begrepet er i ferd med og fases ut. AXS - (utt: Access) er SRAMs elektroniske, trådløse systemer, men også tidvis benevning på bremsene som tilhører disse. AXS-systemer finnes både til Landevei/gravel og terreng. 

XPLR er som det påpekes en betegnelse for en spesiel graveltilpasset variant av bukkestyre-systemene. XPLR er egentlig bare bakgir og kassett med ekstra stor spredning - en mellomting mellom landevei- og terrengsystemene. Kun til bruk i et 1x-system og med kassett fra 10-44 eller 11-44. Ønsker du større spredning og 1x, kan du med SRAM AXS pare terrengbakgir og tilhørende 10-50, 10-52 kassetter med bukkestyre-girhendler. 

2x12 uten XPLR-bakgir og -kassett finnes også i gravel-tilpassede varianter. Disse takler kassett fra 10-36 tenner og har dobbelkrank. 

SRAM har nå egentlig kun elektroniske bukkestyre-systemer. De er også så godt som ferdig med mekaniske systemer til terreng, men der finnes det fortsatt mekanikk på noen rimelige nivåer. 

Til bukkestyre får du nå AXS på følgende nivåer, fra dyrest til rimeligst: 

Red

Force

Rival

Apex

Disse kan settes opp som 2x-systemer eller som 1x-systemer med XPLR-bakgir/kassett, eller i kombinasjon med tilhørende terreng bakgir og kassett. Du kan også fritt kombinere på tvers av alle gruppene akkurat som du ønsker. F.eks er det mye vekt å spare på Red-kassett kontra Rival og Apex, hvis du ønsker det. Eller du kan flotte deg med et Force-bakgir i et Rival-oppsett forøvrig osv osv. 
Med Shimano er det få gravel-tilpasninger på landeveisgruppene og GRX-fremstår som en lite kompatibel enhjørning i systemet forøvrig. Ikke snakker den med terrenggruppene, samtidig som den så klart ikke snakker med de elektroniske landeveisgruppene på noe vis. 

Shimano har en tendens til å stille spørsmål til kundene sine om hva de ønsker seg, uten å ta hensyn til at kundene ofte ikke klarer å se for seg noe som ikke finnes ennå. 
Eksempel: Da jeg besøkte Shimano i Japan i 2014 spurte jeg dem om de var på gang med noe trådløst. Sram hadde akkurat lansert første generasjon Etap og det å gire med ledninger tredd på kronglete vis gjennom styre, stem og ramme, var allerede i ferd med å fremstå gammeldags. 
De mente at få av kundene deres ønsket trådløst. 
I det samme møtet sa de også det samme om 1x til terrengsykler. Det mente de også var for spesielt interesserte. 
 

Da ikke-elite-syklister med bukkestyre fint kan klare seg med én sykkel til gravel og landevei, og SRAM har total dominans på gravel og terreng, kommer Shimano til virkelig å slite på landeveissykler også om kun kort tid. 
Jumbo Visma klarer seg jo ganske fint med trådløse SRAM-gir også. 

  • Like 3
  • Thanks 3

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 2.9.2023 den 18.41):

OT: @SykkelØyvind ville bare si at jeg så deg og den uforskammede fine sykkelen ned rådhusgata i forrige uke 🙂

På onsdag? Da jeg passerte nedover Rådhusgata 10 ganger for å kopiere Oslo-VM i 1993?
https://www.strava.com/dashboard?feed_type=my_activity&num_entries=40

  • Haha 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...