Gå til innhold

Lykt til elsykkel


Anbefalte innlegg

På min Cannondale Tesoro Neo X 2 sitter det en AXA Compactline 35 E-bike, som har 35 Lux. Det går fint når jeg sykler i bygater om kvelden, hvor det er mye annen belysning. Når jeg har vært på koller/topper/hytter/vann og annet midt inne i marka, er det litt verre. 35 lux er nok til å lyse opp en liten flekk 4 meter foran sykkelen, alt annet er mørkt. Fungerer kun i sneglefart.

Har en Magicshine MJ-900ES - kjøpt på et eller annen XXL-tilbud til en særdeles lav sum - som oppgir Low(500 lumens), Mid(1000 lumens) og High(1500 lumens) modes. Uten å være skråsikker vil jeg anta at tallene kanskje er gitt litt generøst, med kanskje 10-20% ekstra. Erfaring til nå tilsier at når det er bekmørkt fungerer Low greit, men ikke et spesielt betryggende lys på grusveiene. Mid gir nok lys til at jeg ser godt nok rundt meg, og jeg føler ikke at jeg har lite lys. High gir ørlite grann mer lys enn Mid, uten det er spesielt store fordeler, selv om det klart er skarpere lys. Det negative med lykten er at det er et ekstra batteri og den har ikke StVZO lysstråle. Har jeg den på High, vil de fleste jeg møter på grusveiene se stjerner når de får et middels sterkt lys, brått i øynene. Av den grunn vrir jeg alltid lyset ned når jeg møter motgående trafikk, noe som er litt tiltak etter et par passeringer.

Elsykkelen har et 625Wh batteri, og det virker litt dumt å ha drasse med en ekstra lykt og batteri. Det har skjedd mer enn en gang at jeg har glemt Magicshine-lykten og måtte sykle hjem med kun lys fra den påmonterte sykkellykten og en minimalistisk Nitecore NU25, som jeg ofte har i sekken. Senest fra Sørkedalen til Hammeren. Det går, dog sakte, og kjedelig å tenke på at man sykler på et gedigent batteri, med en puslete fast lykt.

Montering: På sykkelen er det en Bosch Performance Line (Smart System) med Bosch PowerTube 625Wh. Det går allerede en ledning fra motor til lykten. Selv om det står gjentatte steder at montering av lys helst bør skje på autorisert verksted, har flere butikker og mekanikere sagt det bør være OK å gjøre selv siden ledningen ligger der allerede. På noen ebikeforum skrives det at å montere lys selv ikke bryter garantien. Noen som har forhørt seg direkte med Bosch eller lignende om dette? Montering såvidt jeg har skjønt er å ta ut batteriet, finne riktig kabel (som allerede er spleiset med det som ser ut som 3M Scotchlok UY2 skjøteklemme), klippe ledning rett før disse, og så spleise allerede eksisterende ledning med ledningene fra ny lykt.

Siden det allerede er brukt 3M Scotchlok UY2 skjøteklemme på sykkelen, og det er lett å kjøpe på Clas, virker det som fornuftig løsning. Et annet alternativ er Lupine: Lightcable connector set, hvor en slipper unna å strippe kabelen helt. Usikker om dette er noe Lupine lager selv, om det bare er en standard skjøteklemme. Enkleste måten å få tak i en sånn er vel bare å kjøpe Bikeshop: Shimano-kabel. Uansett, Lupine, selger begge(eller iallefall lignende Scotchlok Y connector), så begge er vel gode løsninger.

Lupine-video av montering på Bosch-motorer:

Sykkelen har egen skumringssensor for å skru på lyset og bryter for å skru av og på lyset. Vil kreve egen fjernkontroll om jeg vil variere mellom lysstyrker.

Usikker på om jeg må til forhandler for å endre på noen innstillinger etter montering. Har blitt forespeilet alt fra kr 300 til kr 800 for montering, uten at noen kunne gi meg et eksakt beløp. Stor spredning i pris gjør endelig pris litt usikkert, siden det pleier sjeldent å bli billigste anslag.

Krav til lykt:

  • StVZO (helst)
  • 800-1500 lumens
  • Bosch-kompatibel
  • Helst mulig å variere styrke, gjerne low/high-beam.

Lite dilemma: Angående StVZO føler jeg det er et krav fordi jeg selv er så lei av å bli blendet av andre syklister (og biler), og en bør ta ansvar selv. På en annen måte føler jeg at jeg kanskje mister endel lyseffekt ved å velge StVZO, siden StVZO fordeler lys litt anderledes. Hadde jeg droppet StVZO får jeg 1000 lumen i  Lezyne Macro Drive 1000 til latterlig lave kr 749. Economy mode (300 Lumen) i riktig vinkel vil den kanskje være OK til bybruk uten å blende medtrafikanter.

E-bike Lykter med StVZO:

Lupine SL F Nano Frontlys: Kr 2 299. Low(600 lumens) og high (900 lumens). Bittelitt forvirende siden modellen som kan kjøpes på Lupine Store oppgis til 1000 lumens og 140 Lux (EDIT: Ny 2023 modell, med 1000 lumens, Link:BOS).  StVZO. Kablet fjernkontroll. Mulighet for blåtannstyring, men ser de mulighetene kun hos Lupine ShopBertel O. Steen Tactical eller ValoStore (aldri hørt om). Kablet virker sikrere, da jeg krangler av og til med det blåtanntilkoblede Intuvia 100 displayet på sykkelen. Den kommer i en Nano Classic utgave som kan monteres på gaffel, eller så virker det som en kan koble "vanlig" med Classic Mount. Prismessig ender de to løsningene nesten likt, men vet ikke om en kan bestille til Norge via Lupine Shop eller om man må forhøre seg med BOS Tactical. Heller litt mot montering på styret, da det kanskje gir en bedre lysvinkel. Kanskje denne som frister mest, pga. kvalitet og merke.

Lezyne Super HB E1000 StVZO: kr 2 399. Low(600 lumens) og high (1000 lumens). StVZO. Kablet fjernkontroll. Følger med både classic og styrefeste. Litt irriterende at jeg vurderte denne før Bikeshop satt opp prisen, og hadde i tillegg kampanje på Lezyne. 500kr å spare på å kjøpe fra bike-discount.de, men det virker litt rot, samt norske forbrukerkjøpsregler er fine å ha.

Lezyne Classic HB E800 StVZO: kr 1 829. Ikke på lager. Low(500 lumens) og high (800 lumens). StVZO. Kablet fjernkontroll. Følger med både classic og styrefeste. Føler på regnværshofta at denne lykta på High og min Magicshine på Mid (1000 lumens) er ganske like. Samme irritasjon som den over.  ca kr 1400 fra bike-discount.de om jeg ikke har gjort noe feil, en ganske spiselig pris og jeg kan lukke øynene for norske forbrukerskjøpsregler.

Busch + Müller Lumotec IQ-X E: kr 1 709 hos bikester. 150 Lux, uten at jeg helt vet hvordan det kan relateres til Lumens. Virker som kun 1 innstilling, noe som er litt negativt. StVZO.

Busch + Müller Lumotec IQ-XS E High Beam: kr 1 299 hos Bikeshop. Ikke på lager. 100 Lux, 150 Lux med high beam. Denne youtube-testen viser at det ikke er så mye lumens (300 og 470 lumens). StVZO. Kablet fjernkontroll.

E-bike Lykter uten StVZO:

Lezyne Lykt elsykkel Macro Drive 1000: kr 749. Economy(300 Lumens), Enduro(600 Lumens), Blast(1000 Lumens). Styring av lysstyrke på lykt.

Ladbart frontlys med StVZO:

Outbound Lighting Detour: kr 2700 hos ProBike. 1100-1200 lumens. StVZO. Kan bytte mellom elsykkel og gravelbike. Litt høy pris, og kommer til å glemmes på flere turer som ender i bekmørk skog.

Noen som har erfaring med StVZO lykt på grusveier og har noen innspill til hvor kraftig lykt som holder?

Noen som har oppgradert lykten på elsykkelen?

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dette er hakket mer avansert en hva jeg gjorde på min elsykkel, men jeg kan jo dele min erfaring. 

Jeg monterte en Lezyne StVZO og en baklykt på min litt mer low-end elsykkel med Shimano Steps E6100. Riktignok bare 400 lumen, men det dekker mitt behov, som for denne sykkelen er primært bysykling. Tror jeg fint kunne montert sterkere lykt om jeg ville. Det var nokså enkelt, da det i grunnen bare var å finne en 12V-kompatible lykter (fram og bak), trekke ledning gjennom ramma og skru/klemme ledningene fast i Shimano sitt 12V DC-uttak nede ved kranken. Jeg måtte så inn i Shiman Steps-appen og koble til sykkelen med bluetooth for å aktivere knappen for lys på styret. Etter det virket alt som det skulle. Ingen fjernlys og sånt da riktignok. Lykta foran ble festet med en 3D-printet brakett slik at den står gjemt under stemmen. 

Som sagt er nok dette et mye enklere oppsett enn hva trådstarter har, men det var i hvert fall slik jeg gjorde det. Meget fornøyd med å ha lyktene permanent montert på sykkelen og at man slipper å klatte med egne lyktebatteri osv. 

Endret av kjibavigå
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ganske likt ut. Det er allerede en kabel som går fra motor til lykt her, så jeg slipper ta av motordekslet. Etter å ha nerdet endel på montering med Lupine virker det som skjøteklemme uansett må brukes, hvis en velger Lupine og har Bosch. Beste er nok at en har mulighet med hele kabler med/uten plug, men med riktige skjøteklemmer og fornuftig plassering er det nok nesten likt. Mye kommer jo ann på gjennomføringene/hullene i sykkelen, plug går ikke gjennom alle hull. Du beskriver operasjonen veldig slik jeg ser for meg at den er. Ganske så plug-and-play, siden de fleste nyere elsykler benytter seg av ferdigplugger, så det blir mindre sannsynlighet for feil. Ser Lezyne leveres litt som Lupine, med klartgjort kabel, uten plug. I denne guiden ser det ut som kablene kobles direkte - uten plug - i E6100-motoren. Det forenkler jobben, når en vet hva en skal gjøre.

Interessant at du fikk ordnet på innstillingene via appen. Når jeg har lest om montering har det vært noe mange har pekt på at hvis det ikke lå ordnet i motoren måtte en innom et verksted så de kunne endre på innstillingene. Da har kanskje teknologien gått litt fremover, via app-koblinger, slik at en trenger færre turer til verkstedet. Løsning med feste under stemmet virker veldig smart. Heller veldig for styrebasert montering og Lupine SL Nano 1000 lumens, siden det gir en fin lysvinkel, spesielt med StVZO (En forkortelse som er tilnærmet umulig å si i verbalt).

Akkurrat det at lyset bare er der er mye av min tanke og. Detour vil kunne fungere veldig bra for meg, men ser bare for meg at 1 av 10 turer kommer jeg til å stå der uten godt lys siden man var litt rask ut døra eller tok en lengre tur som ikke var på planen. 400 lumens til bysykling virker ganske optimalt. Vil anta at min Magicshine på Low er rundt det, og det gikk OK i bekmørke, og hadde sikkert vært fint i by med sporadisk belysning.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt IQ-X E (kvalitetsprodukt, men litt for lite lys etter min smak, spesielt med tanke på prisen) og Lezyne Macro 1000 (mer lys i denne, bedre kjøp).

Nå bruker jeg Magicshine ME-2000 på alle sykler. Mye mer lys enn begge de andre og billigere. Den monteres på styret (uten ekstrautststyr) så kan vinkles litt mer ned (de to andre hadde jeg på gaffel, styret er helt klart å foretrekke), men er en kraftig lykt, så blender potensielt en del mer. Ulempen med denne er dårlig betjening (mange moduser, en knapp) og teit ultrafølsom automatisk dagslyssensor som gjør at den veksler fram og tilbake når det er halvmørkt og blender seg selv på snø. Sensoren kan teipes over. 

Magicshine har kommet med en StVZO variant nå, den virker interessant.

Alle disse er enkle å koble direkte på Bosch, enten med ny ledning eller å skjøte på eksisterende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt også igjen med det inntrykket av B&M lyktene, selv om jeg har kun sett de på youtube. Det virker som det en tysk commuter/pendle-lykt, kvalitet for den slags bruk.

Magicshine ME StVZO 100LUX E-BIKE LIGHT som du nevner har 900 eller 1000 lumens; manualen og nettsiden er ikke helt enig med hverandre. 100 lux. Prisen kommer kanskje på litt over kr 1000 hvis en bestiller fra nettbutikken eller Aliexpress. En ganske fin pris. Ligger en video på youtube av den, og lyskjeglen virker ganske fin. Litt vanskelig å tolke manualen om knappen på undersiden kun er en ren av og på knapp, eller om en kan endre lysstyrken. Har irritert meg over knappen på min egen Magicshine. Tidvis hengt meg opp i blinkemodus, hvor jeg må prøve og feile litt for å komme tilbake i normal modus.

Ønsker en litt kraftig lys og StVZO, slik jeg gjør, blir det fort ganske kostbart. Mye rimeligere å egentlig bare stille lyseffekten ned og lyset nedover når man sykler rundt andre trafikanter.

Ser Riese & Müller - dyre(noen vil si overprisede), men veldig gjennomtenkte elsykler - lever syklene med hovedsakelig lys på styret.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regulerer min lykt ved å tilte den opp og ned. Blender ingen når den peker rett ned. Sitter en O-ring i festet mellom lykt og brakett som gir friksjon, bare å stramme skruen sånne passe. Det er greit å gjøre i fart når den sitter på styret. Mye lettere enn å styre med knapp.

Manualene er til overraskende lite til hjelp ja, skulle tro det å beskrive til funksjonen til den eneste knappen var noe som burde vært med, men neida.

Jeg har havnet vesentlig under 1000kr, men mulig de har justert på prisene+valutakurs. Prisforskjellen til dyrere lykter var såpass at jeg tenkte det var verdt et forsøk, og endte til slutt med å bestille flere. Kan ikke si noe om levetid, men for min del har levetiden uansett vært begrenset på rundt 1 år pga hærverk og tyveri 😕

 

På Magicshine.com kaster de rabattkoder etter deg. MSFANS gir 15%. Det hjelper. Moms er visstnok inkludert (jeg tror ikke jeg har betalt det noen gang derfra, men umulig å henge med på det regelverket der).

De sier selv:

"5. Tax
In most cases, you do not need to pay duties and taxes. However, if it's charged, we will cover the tax (usually around 20%-30% of the product's declared value). You will need to pay the local customs first once the product arrives at the destination. Please email us the tax bill, and we will refund you within 1-2 days." under "Shipping policy".

Hjelper deg sikkert ikke ut av et saftig gebyr fra DHL/UPS osv. om de skulle være uenige i at moms er forhåndsbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabattkoder tenkte jeg ikke over, og jeg la på moms, så du har nok rett med at det kan komme under kr 1000. Logget heller ikke inn på AliExpress for å få korrekt pris. Jeg synes Magicshine lyktene jeg har hatt et litt stort lysbilde, noe som er positivt og negativt, alt ettersom hva man har bruker det til. For lumen per krone er de vanskelig å slå, og min eldre Magicshines brukes titt og ofte i skogen.

Akkurrat det med tyveri kom jeg til å tenke på i det jeg pakket ut min nye Lupine Nano SL. Antar noen skjønner hvorfor, uten at jeg skal utbrodere det. Tror jeg må jakte opp en skrue med et ganske uvanlig hode. Heldigvis parkerer jeg sykkelen som regel sikkert, men hvis jeg ikke kunne det, tror jeg en slik dyr lykt hadde vært litt dumt.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med eller litt kompetanse på "fuktbestandige" skjøteklemmer?

Etter litt mer nerding og dobbeltsjekking av ledninger før jeg kuttet noe, ser jeg at flere av lysprodusentene hovedsakelig anbefaler 3M Scotchlok (UY2) type til baklykt/tail light og Lightcable connector set(med litt forskjellige navn) til frontlys.

Skjøteklemmene som er festet orginalt på sykkelen ligner veldig på DEX Green 8A 2-wire Connector, sånn mtp. at det står Dex og dimensjonen matcher. Disse ligner igjen veldig på 3M Scotchlok UY2 skjøteklemme (3M brosjyre) når jeg sammenligner "specs" på side 8, selv om UY2 er litt mindre i fysisk størrelse. Det står ganske klart på Clas Ohlson siden at disse skjøteklemmene er til signal-, alarm- og teleledninger, og at de ikke anbefaler de til 12V i bil, når en kunde spør.

Er det noen forskjellen på UY2 og Dex-skjøteklemmen? Hva er egentlig forskjellen på UY2/Dex-skjøteklemmen og Lupine Lightcable connector, sett bort fra formfaktor?

Lupine Lightcable connector er ikke akkurrat standardvare.

For ordens skyld oppgir Lupine teknisk data på lykten: 5-15V Operation, Daytime Running light 2 Watts, Low beam 8 Watts, High beam 14 Watts. I E-Bike Compatibility Chart oppgir de Bosch Performance Line, Voltage 12V, Power 17W.

spacer.png

spacer.png

LichtkabelVerbindungsset.jpg

Kjempestore bilder. Av kjempesmå ting.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

https://r2-bike.com/en-LED-lights-comparison-2023

Her får du se Lupine SL-Nano og noen andre StVZO-lykter mot hverandre

Angående skjøting av kabel. Helt enkle kabelsko og krympestrømpe fungerer utmerket. Har gjort det på mange sykler her i huset.

Lezyne har også noen StVZO-lykter for elsykkel i sortimentet. Sykkelkomponenter har noen slike inne, men de kraftigste er nok ikke på samme nivå som f.eks. Lupine.

Triarii skrev (På 9.10.2023 den 9.48):

Jeg regulerer min lykt ved å tilte den opp og ned. Blender ingen når den peker rett ned. Sitter en O-ring i festet mellom lykt og brakett som gir friksjon, bare å stramme skruen sånne passe. Det er greit å gjøre i fart når den sitter på styret. Mye lettere enn å styre med knapp.

Hvis du har en ikke-for-vei-lykt, så vil du få ganske mye strølys oppover likevel. En StVZO-lykt er kuttet i toppen, og du får lyskjegle som kaster langt uten å være dust. Så slipper du å blende ned (som fortsatt blender) eller å vri lykten ned så du kun ser en halvmeter foran forhjulet.

Når du ansiktet til de du møter lyser opp, din lykt feil vei lyser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom tanken på den løsningen, evnt. de som er kombinert loddeskjøt/krympeslange. Har etter litt frem og tilbake fått beskjed om at mange bruker Scotchlok til montering av elsykkellys. Hadde fått beskjed om det tidligere også, men liker å følge "oppskriften" levert av produsenten, så ville helst ha Lupine sin anbefalte løsning.

Veldig god service fra Lupine, som sendte meg en Lupine Lightcable connector og en mikroskopisk skrue jeg trodde jeg hadde forsvunnet. Dessverre ble connector komprimert under transporten, og ville kanskje blitt det om de sendte en ny. Litt rart at importør ikke har slike i nettbutikken, men det er vel ønsket at de fleste får montert lykt hos forhandler. Det er en ganske enkel operasjon, spesielt på Bosch-motorer, men kan se noen kan gjøre feil.

Hele skjøteklemme-utfordringen har vært interessant, selv om jeg enda ikke helt har skjønt dimensjoneringen av skjøteklemmer til lavvolt-utstyr som led etc. Garantert en elektroingeniør, elektriker eller serviceteknikker som rister på hode over slike som meg som ikke klarer forstå sånt. Til mitt forsvar vet de sikkert ikke hva lambda betyr i sammenheng med Hodrick-Prescott filter.

Mer spesifikt om Lupine SL Nano. Kvalitet og finish på lykta er særdeles topp, som forventet. Selv trekket på strømkabelen er av så god kvalitet at den er irriterende vanskelig å strippe. Importøren, BOS Tactical, har det meste av Lupine-lykter i nettbutikken. Ser de har 30% på Lupine SL X 1800 Lumen Shimano. Ikke helt satt meg inn i om lykta er identisk med lyktene til de andre motorene, og om forskjellen ligger kun i sluttkabelen som kobles til motoren. Overkill til min bruk, men tittet på den i butikken, veldig fin lykt. Klarte ikke dy meg under bestilling, og tok med en Nitecore NWL20, som har vist seg å være en skikkelig praktisk lykt, justerbar med krokfeste og magnet.

Må bare få litt ledig tid om dagen, så jeg kan få montert lykten.

WEB_Image_Lupine_SL_Nano_35mm__Kablet_fj

WEB_Image_Lupine_SL_X_Shimano_31_8mm__sl

WEB_Image_Nitecore_NWL20__nwl20_41554117

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Rask oppsummering av montering. Kopierte først koblingen slik den var originalt, intet lys. Gjorde om på koblingen, og lys ble det, men fikk feilmelding når jeg skrudde av HighBeam. Etter en tur på verksted, hvor de feilsøkte viste det seg at første kobling var riktig og at det måtte endres litt i innstillingene via programmet de har tilgang på. Litt sur kostnad, men når man kløner selv så andre må feilsøke, har man ingen andre å skylde på. Til bybruk med gatelys holder standardinnstillingen(daylightmode).

Kan legge ved bilder av de 3 styrkene på lykten. Ikke hatt tid til en skogstur i mørket, så ble han raringen som sto og lekte med lykten sin det ene mørke stedet han fant på vei hjem.

Daylight mode, eller hva de kaller det:

20231103_213552Kopi.jpg.18c9477dc8442327ca9a14e23b71ed2b.jpg

Lowbeam 600 lumens:

20231103_213601Kopi.jpg.7214aeb750e69ac836a1397df7d88341.jpg

Highbeam 1000 lumens:

20231103_213647Kopi.jpg.6b8275c575354a4124b178efa10f7111.jpg

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...