torinb Posted October 6, 2023 Share Posted October 6, 2023 Vi hadde oss en uke med sykler på Sicilia nå i September. Vi visste ikke helt hva vi gikk til. Vi så for oss en del trafikkerte veier og mye stygg kjøring. Men øya var en veldig positiv overraskelse sykkelmessig. Veldig bra nettverk av veier tilnærmet uten biltrafikk. De bilene som var viste hensyn og passerte på en trygg måte. Fin miks av flate veier og fjelloverganger opp til 1700 moh. Nydelig landskap, utrolig flotte landsbyer i fjellene, gjerne på en fjelltopp. Noe dårlig asfalt på enkelte veier, men ikke verre enn mange andre plasser i syden. Mye fjell, men stigningsprosenten er omtrent aldri over 7%, selv på fjellovergangene. Dette anbefales, og hit vil vi tilbake. Vi hadde base i Cefalu og kjørte litt rundt med syklene bak i bilen. Bildene er lagt inn litt hulter til bulter ser jeg, men fant ikke noen lett måte å reorganisere dem På vei ned fra fjelltoppbyen Erice på vestsiden. På toppen av en 800m høy ås: På vei opp til Erice Flott landskap Castellamare del Golfo litt vest for Palermo På vei opp mot Petralia Soprana På vei inn i Madonie-fjellkjeden. Ulogisk brede og fine veier med helt jevn stigningsprosent. Asfalten var litt uggen på denne veien På vet ut av Petralia Soprana, mot Petralia Sottana (øvre og nedre Petralia) Petralia Soprana Lakken fortsatt hel på denne Fjelltoppbyen Gangi (et gammelt mafia stronghold i fjellene). Etna kan skimtes som en svak skrå linje i bakgrunnen Inne i en eller annen fjellby Langs SS113 øst for Cefalu, rett før vi svingte opp i fjellheimen Fjellvei på sørsiden, litt utenfor Agrigento Variert landskap S-formete veier gir alltid fine bilder 😄 Ned fra Erice 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted October 6, 2023 Share Posted October 6, 2023 Flotte bilder! Slike turrapporter gjør at jeg får lyst til å kjøpe meg landeveissykkel igjen. Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
hrukin Posted October 7, 2023 Share Posted October 7, 2023 Var og sykla i Sicilia for noen år siden og veldig mye bra veier med lite trafikk. Dette fikk meg til å lengte tilbake igjen. Fine bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trofast Posted October 7, 2023 Share Posted October 7, 2023 Flotte bilder. Gjør det fristende å prøve en gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts