Hans Henrik Posted October 8 Share Posted October 8 Har nylig flytta inn i nytt hus og med det blitt stolt eier av en garasje som bilen ikke passer i. Da ble det fort klart at dette ble en glimrende bod for sykler og annet. Der jeg bodde før hadde jeg en liten isolert bod med plussgrader året rundt, som syklene fikk bo i. Nå er jo det historie og jeg står mellom garasjen som ikke er isolert eller å trøkke en landeveissykkel og en fylldemper inn i en kjellerbod som er full nok som den er. Så da lurer jeg fra folk med erfaring. Om vi antar at det ikke blir kaldere en -10° på vinteren, hvordan påvirker dette bremser, kulelagre og kanskje spesielt dempere? Blir det noe ekstra service til våren eller noe annet man bør tenke på? Syklene henger i dag fra kroker i taket og planen var å la de fortsette med det over vinteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted October 8 Share Posted October 8 Det. Går. Helt. Fint. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar Elverum Posted October 8 Share Posted October 8 baronKanon skrev (29 minutter siden): Det. Går. Helt. Fint. Glad fruen ikke ser dette. Min fulldemper skal inn i varmen! 🙂 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NjuK Posted October 9 Share Posted October 9 Ivar Elverum skrev (11 timer siden): Glad fruen ikke ser dette. Min fulldemper skal inn i varmen! 🙂 Kanskje jeg skal si det til konen din, hvis du ikke vippser meg noen kroner 😀😀😀 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted October 9 Share Posted October 9 Eneste man må tenke på med demper (full eller halv) er at det ved BRUK om vinteren kan kreve litt ekstra kjærlighet, gjerne med litt tynnere smøreolje enn vanlig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar Elverum Posted October 9 Share Posted October 9 (edited) NjuK skrev (2 timer siden): Kanskje jeg skal si det til konen din, hvis du ikke vippser meg noen kroner 😀😀😀 Hørt slik utpressing! Kom fra haugevis av plass til mindre plass, men sålenge vi fortsatt har en grei mengde av annet skrot ingen av oss orker ta tak i, vi utsetter… 🙂 Noe mer overraskende er det at datteren er bekvem med at det henger en racer i "hennes" inngangsparti… edit: går tøffe tider i møte, nevnte veggsykkel skal vaskes og varmtvann frister. Å låne datterns bad krever sin stoltenberg i diplomati. Edited October 9 by Ivar Elverum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar Elverum Posted October 9 Share Posted October 9 Hans Henrik skrev (14 timer siden): Har nylig flytta inn i nytt hus og med det blitt stolt eier av en garasje som bilen ikke passer i. Da ble det fort klart at dette ble en glimrende bod for sykler og annet. Der jeg bodde før hadde jeg en liten isolert bod med plussgrader året rundt, som syklene fikk bo i. Nå er jo det historie og jeg står mellom garasjen som ikke er isolert eller å trøkke en landeveissykkel og en fylldemper inn i en kjellerbod som er full nok som den er. Så da lurer jeg fra folk med erfaring. Om vi antar at det ikke blir kaldere en -10° på vinteren, hvordan påvirker dette bremser, kulelagre og kanskje spesielt dempere? Blir det noe ekstra service til våren eller noe annet man bør tenke på? Syklene henger i dag fra kroker i taket og planen var å la de fortsette med det over vinteren. Det ække et alternativ å isolere garasjen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Henrik Posted October 9 Author Share Posted October 9 (edited) Ivar Elverum skrev (3 timer siden): Det ække et alternativ å isolere garasjen? Absolutt et alternativ. Jeg har tenkt litt på dette de siste dagene. Etter @baronKanon sitt svar er skuldrene senket, men dette åpner jo for andre bruksområder av garasjen (eller skal vi kalle det en bod med vippeport) og gjør den jo virkelig mer helårsvennlig for andre prosjekter og tinkering. Er jo deilig å ha sitt eget krypinn vekk fra unger og kone når det trengs 😅 Garasjen har vegger i støpt betong. Må nok isolere fra innsiden siden deler av veggen er under bakkenivå på to av sidene og siste veggen er ut mot bilvei med alle naboenes postkasser hengene på. Rekker nok ikke dette i høst ser jeg, for da må deler av rotet ut i gata, men dette er jo et finfint vår/sommerprosjekt. Har du noe erfaringer + en finger i lufta på hva noe slikt vil lande på? Vi snakker trang én bils garasje sånn dimensjonsmessig. Edited October 9 by Hans Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar Elverum Posted October 9 Share Posted October 9 Hans Henrik skrev (25 minutter siden): Absolutt et alternativ. Jeg har tenkt litt på dette de siste dagene. Etter @baronKanon sitt svar er skuldrene senket, men dette åpner jo for andre bruksområder av garasjen (eller skal vi kalle det en bod med vippeport) og gjør den jo virkelig mer helårsvennlig for andre prosjekter og tinkering. Er jo deilig å ha sitt eget krypinn vekk fra unger og kone når det trengs 😅 Garasjen har vegger i støpt betong. Må nok isolere fra innsiden siden deler av veggen er under bakkenivå på to av sidene og siste veggen er ut mot bilvei med alle naboenes postkasser hengene på. Rekker nok ikke dette i høst ser jeg, for da må deler av rotet ut i gata, men dette er jo et finfint vår/sommerprosjekt. Har du noe erfaringer + en finger i lufta på hva noe slikt vil lande på? Vi snakker trang én bils garasje sånn dimensjonsmessig. Ja, det åpner for andre bruksområder. Paincave, furtebod, mekkerom osv. Min garasje er isolert, men jeg varmer den ikke opp. Akkurat plass til bil, som kjøres inn vinterstid, resten av året står den ute. Skal ikke ta på meg kostnadsberegning. Litt usikker på om halve veggen under jord krever fuktsikring osv. Lett stenderverk, du trenger jo ikke tenke bæring, 10cm isolasjon og osb-plater. Noen kroner blir det jo, men skal du ikke restaurere noe annet er jo dette også et prosjekt 🙂 så har du porten… Har du dør i tillegg? Vurder evt hvor ofte du må opp med port og sett en lettvegg innafor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plankepetter Posted October 9 Share Posted October 9 Isolere betongvegg bare innenfra er desverre å be om kondens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syklist1 Posted October 9 Share Posted October 9 Med 2 vegger delvis under bakkenivå blir kanskje garasjen mer som en kjeller klimamessig. Sånn er min garasje hvor jeg har 2 vegger nesten helt under bakkenivå og isolert port. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar Elverum Posted October 9 Share Posted October 9 Da fyrer du med propankanon når du skal være utti der i vinter. Å ha den gående hele tiden blir kanskje drøyt, og varmt… Du får si til fruen at ivar sier at flest mulig sykler +1 må oppbevares innendørs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Henrik Posted October 12 Author Share Posted October 12 Porten må nok opp hver gang man skal inn ja. Enkel isolasjon skulle nok gått bra og akseptert et varmetap de gangene man åpner, men fukt er jo noe dritt da. Er nok her deler av slaget står siden duggpunktet blir på innsiden Mulig man bare må akseptere at kald garasje får duge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stosu Posted October 12 Share Posted October 12 Det er fullt byggbart å etterisolere betongvegger innvendig, men utførelse og fokus på overganger og detaljer er viktig. Ta kontakt med en god bygningsfysiker hos en rådgivende ingeniør, så får du gode råd 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.