Hans Henrik Skrevet 8. oktober 2023 Del Skrevet 8. oktober 2023 Har nylig flytta inn i nytt hus og med det blitt stolt eier av en garasje som bilen ikke passer i. Da ble det fort klart at dette ble en glimrende bod for sykler og annet. Der jeg bodde før hadde jeg en liten isolert bod med plussgrader året rundt, som syklene fikk bo i. Nå er jo det historie og jeg står mellom garasjen som ikke er isolert eller å trøkke en landeveissykkel og en fylldemper inn i en kjellerbod som er full nok som den er. Så da lurer jeg fra folk med erfaring. Om vi antar at det ikke blir kaldere en -10° på vinteren, hvordan påvirker dette bremser, kulelagre og kanskje spesielt dempere? Blir det noe ekstra service til våren eller noe annet man bør tenke på? Syklene henger i dag fra kroker i taket og planen var å la de fortsette med det over vinteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baronKanon Skrevet 8. oktober 2023 Del Skrevet 8. oktober 2023 Det. Går. Helt. Fint. 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivar Elverum Skrevet 8. oktober 2023 Del Skrevet 8. oktober 2023 baronKanon skrev (29 minutter siden): Det. Går. Helt. Fint. Glad fruen ikke ser dette. Min fulldemper skal inn i varmen! 🙂 1 2 Siter Om itj ainna så på trass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baronKanon Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 Eneste man må tenke på med demper (full eller halv) er at det ved BRUK om vinteren kan kreve litt ekstra kjærlighet, gjerne med litt tynnere smøreolje enn vanlig. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivar Elverum Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 (endret) NjuK skrev (2 timer siden): Kanskje jeg skal si det til konen din, hvis du ikke vippser meg noen kroner 😀😀😀 Hørt slik utpressing! Kom fra haugevis av plass til mindre plass, men sålenge vi fortsatt har en grei mengde av annet skrot ingen av oss orker ta tak i, vi utsetter… 🙂 Noe mer overraskende er det at datteren er bekvem med at det henger en racer i "hennes" inngangsparti… edit: går tøffe tider i møte, nevnte veggsykkel skal vaskes og varmtvann frister. Å låne datterns bad krever sin stoltenberg i diplomati. Endret 9. oktober 2023 av Ivar Elverum Siter Om itj ainna så på trass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivar Elverum Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 Hans Henrik skrev (14 timer siden): Har nylig flytta inn i nytt hus og med det blitt stolt eier av en garasje som bilen ikke passer i. Da ble det fort klart at dette ble en glimrende bod for sykler og annet. Der jeg bodde før hadde jeg en liten isolert bod med plussgrader året rundt, som syklene fikk bo i. Nå er jo det historie og jeg står mellom garasjen som ikke er isolert eller å trøkke en landeveissykkel og en fylldemper inn i en kjellerbod som er full nok som den er. Så da lurer jeg fra folk med erfaring. Om vi antar at det ikke blir kaldere en -10° på vinteren, hvordan påvirker dette bremser, kulelagre og kanskje spesielt dempere? Blir det noe ekstra service til våren eller noe annet man bør tenke på? Syklene henger i dag fra kroker i taket og planen var å la de fortsette med det over vinteren. Det ække et alternativ å isolere garasjen? Siter Om itj ainna så på trass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hans Henrik Skrevet 9. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2023 (endret) Ivar Elverum skrev (3 timer siden): Det ække et alternativ å isolere garasjen? Absolutt et alternativ. Jeg har tenkt litt på dette de siste dagene. Etter @baronKanon sitt svar er skuldrene senket, men dette åpner jo for andre bruksområder av garasjen (eller skal vi kalle det en bod med vippeport) og gjør den jo virkelig mer helårsvennlig for andre prosjekter og tinkering. Er jo deilig å ha sitt eget krypinn vekk fra unger og kone når det trengs 😅 Garasjen har vegger i støpt betong. Må nok isolere fra innsiden siden deler av veggen er under bakkenivå på to av sidene og siste veggen er ut mot bilvei med alle naboenes postkasser hengene på. Rekker nok ikke dette i høst ser jeg, for da må deler av rotet ut i gata, men dette er jo et finfint vår/sommerprosjekt. Har du noe erfaringer + en finger i lufta på hva noe slikt vil lande på? Vi snakker trang én bils garasje sånn dimensjonsmessig. Endret 9. oktober 2023 av Hans Henrik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivar Elverum Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 Hans Henrik skrev (25 minutter siden): Absolutt et alternativ. Jeg har tenkt litt på dette de siste dagene. Etter @baronKanon sitt svar er skuldrene senket, men dette åpner jo for andre bruksområder av garasjen (eller skal vi kalle det en bod med vippeport) og gjør den jo virkelig mer helårsvennlig for andre prosjekter og tinkering. Er jo deilig å ha sitt eget krypinn vekk fra unger og kone når det trengs 😅 Garasjen har vegger i støpt betong. Må nok isolere fra innsiden siden deler av veggen er under bakkenivå på to av sidene og siste veggen er ut mot bilvei med alle naboenes postkasser hengene på. Rekker nok ikke dette i høst ser jeg, for da må deler av rotet ut i gata, men dette er jo et finfint vår/sommerprosjekt. Har du noe erfaringer + en finger i lufta på hva noe slikt vil lande på? Vi snakker trang én bils garasje sånn dimensjonsmessig. Ja, det åpner for andre bruksområder. Paincave, furtebod, mekkerom osv. Min garasje er isolert, men jeg varmer den ikke opp. Akkurat plass til bil, som kjøres inn vinterstid, resten av året står den ute. Skal ikke ta på meg kostnadsberegning. Litt usikker på om halve veggen under jord krever fuktsikring osv. Lett stenderverk, du trenger jo ikke tenke bæring, 10cm isolasjon og osb-plater. Noen kroner blir det jo, men skal du ikke restaurere noe annet er jo dette også et prosjekt 🙂 så har du porten… Har du dør i tillegg? Vurder evt hvor ofte du må opp med port og sett en lettvegg innafor? Siter Om itj ainna så på trass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plankepetter Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 Isolere betongvegg bare innenfra er desverre å be om kondens. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Syklist1 Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 Med 2 vegger delvis under bakkenivå blir kanskje garasjen mer som en kjeller klimamessig. Sånn er min garasje hvor jeg har 2 vegger nesten helt under bakkenivå og isolert port. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivar Elverum Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 Da fyrer du med propankanon når du skal være utti der i vinter. Å ha den gående hele tiden blir kanskje drøyt, og varmt… Du får si til fruen at ivar sier at flest mulig sykler +1 må oppbevares innendørs Siter Om itj ainna så på trass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hans Henrik Skrevet 12. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2023 Porten må nok opp hver gang man skal inn ja. Enkel isolasjon skulle nok gått bra og akseptert et varmetap de gangene man åpner, men fukt er jo noe dritt da. Er nok her deler av slaget står siden duggpunktet blir på innsiden Mulig man bare må akseptere at kald garasje får duge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stosu Skrevet 12. oktober 2023 Del Skrevet 12. oktober 2023 Det er fullt byggbart å etterisolere betongvegger innvendig, men utførelse og fokus på overganger og detaljer er viktig. Ta kontakt med en god bygningsfysiker hos en rådgivende ingeniør, så får du gode råd 👍 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.