Gå til innhold

Bergvarme - varmekurve og sånt…


Anbefalte innlegg

Har bergvarme i huset og har vært fornøyd med det. 
Nå er imidlertid pumpen resatt og fabrikkinnstillingene er det som gjelder. Synes da at det er litt småkjølig i huset og tenkte å se litt på innstillinger og varmekurve… men; å finne info om det på www synes jeg er vanskelig!

Er det en vvs-ekspert i salen som kan si noe om hva hva som skjer om jeg gjør endringer her; 

 

IMG_5779.jpeg.5cc6481cdeebac350e5eeaca7f4d19dd.jpeg

 

På forhånd takk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ingen ekspert, så dårlig med råd fra min side.

Har hatt varmepumpe siden 2007 og kjørte frem til for noen år siden på std innstilling som ble anbefalt fra installatør.

Hadde noe trøbbel for noen år siden og fikk inn en rørlegger for å bytte deler og samtidig tok han en titt på innstillingene av pumpa.

Det gjorde stor forskjell på opplevelsen og den litt kjølige feelingen spesielt i perioder med værskifte rundt 0 grader er mer eller mindre borte

Jeg har Thermia pumpe og styrer med termostater i hvert rom. 
IMG_5011.jpeg.2c79cfaee03e3dcc214970a95909263d.jpeg

Endret av Gullars

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kunne regne det hjem på 15 år, men prisene varierer jo såpass for tiden at det er litt tricky og beregne. Men et moderne anlegg satt opp smart med akkumulatortank så er det mulig. Borring varierer også veldig i pris, også basert på grunnforhold.

Gjorde det for 20 år siden, da var det en no-brainer men til en betydelig lavere pris enn nå (justert for inflasjon etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (På 21.10.2023 den 10.12):

Ingen ekspert, så dårlig med råd fra min side.

Har hatt varmepumpe siden 2007 og kjørte frem til for noen år siden på std innstilling som ble anbefalt fra installatør.

Hadde noe trøbbel for noen år siden og fikk inn en rørlegger for å bytte deler og samtidig tok han en titt på innstillingene av pumpa.

Det gjorde stor forskjell på opplevelsen og den litt kjølige feelingen spesielt i perioder med værskifte rundt 0 grader er mer eller mindre borte

Jeg har Thermia pumpe og styrer med termostater i hvert rom. 
IMG_5011.jpeg.2c79cfaee03e3dcc214970a95909263d.jpeg

Hva står «Romtemperatur» på hos deg, altså på «hjemskjermen» på pumpedisplay, ikke på termostater? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke til automatikken på denne varmepumpa, men ut fra bildet ditt ser det ut som det ikke er lagt inn noen varmekurve. Knekkpunkter for -5/0/+5 (utetemp) er satt til 0gr turtemp.

Det kan være at default regulering er konstant turtemp (35gr), og at man aktivt må inn å endre til utekompensert turtemp( varmekurve).

Alt dette skal stå i manualen for varmepumpa.

Vær obs på at det må være tilknyttet en uteføler (og denne må være montert utendørs 🤓) hvis du skal bruke varmekurve.

Vær også obs på at turtemp høyere enn 40gr kan medføre at tregulv sprekker opp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikG skrev (6 timer siden):

Nå kjenner jeg ikke til automatikken på denne varmepumpa, men ut fra bildet ditt ser det ut som det ikke er lagt inn noen varmekurve. Knekkpunkter for -5/0/+5 (utetemp) er satt til 0gr turtemp.

Det kan være at default regulering er konstant turtemp (35gr), og at man aktivt må inn å endre til utekompensert turtemp( varmekurve).

Alt dette skal stå i manualen for varmepumpa.

Vær obs på at det må være tilknyttet en uteføler (og denne må være montert utendørs 🤓) hvis du skal bruke varmekurve.

Vær også obs på at turtemp høyere enn 40gr kan medføre at tregulv sprekker opp.

 

 

Joda, varmekurve er det - den er bare lineær og uten «knekk». 
Og jeg har selvsagt temp-føler ute, det er jo en del av systemet og pumpa hadde vært mangelfull uten.

Jeg prøver nå uansett å sette kurven til 38 grader og ser hvordan en brattere kurve føles. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...