Gå til innhold

Spinneren i Østmarka/Oslo - verdt turen?


Arve

Anbefalte innlegg

Er det mange som foretrekker turen over Spinneren heller enn blåstien fra Sandbakken-området til sørsiden av Langvann?

Jeg har aldri blitt helt sikker på hvor den egentlig starter når jeg kommer sørfra (fra Sandbakken), og jeg ser tilkomsten nordfra enten innebærer litt bæring/dytting fra Smørholet eller at en kommer ned den glemte sti. Hvilken retning bør en egentlig velge dersom en vil prøve?

image.png.f1643de5754e0dd47cb344457c1c0053.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes Spinneren er den fineste veien ned til Sandbakken. Som du selv sier så må du dytte litt opp på nordsiden men det er fort gjort. Jeg har sikkert kjørt Spinneren fra sør mot nord en gang for lenge siden, men nå for tiden er det alltid fra nord mot sør.

Her er min favorittmåte å kjøre Skullerud-Sandbakken t/r.

https://www.strava.com/activities/9815675592

På denne turen har vi valgt å kjøre grus fra Grønmo til Dalsåsen, men det er jo ingenting i veien for å klatre fra Grønmo opp mot Rundvann/Skullerudåsen og benytte stiene der.

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å sykle en eller annen variant via Steinkirken,  Gjerdsrudleiken og Trollvann til Setertjern. Jeg ser mange velger å ta denne motsatt vei, det fungerer sikkert også helt greit. 

Da tar jeg vanligvis blåstien over klokkeruddalen tilbake (bittelitt dytting i starten, ellers tut og kjør, men ikke veldig spennende). 

Spinneren har jeg tatt noen ganger og synes kanskje det er vel mye dytting og avslutningen sm er merket svart sti på mtbmap er heller ikke så kul, men her er det kanskje ulike vurderinger ut fra ferdighetsnivå. Synes det gir mest mening å sykle Spinneren om man kombinerer med blåbærstien opp og "den glemte sti" til der Spinneren startet, som @DesmoSkier har gjort. 

Helt generelt synes jeg kanskje stiene til og fra Sandbakken ikke er så ekstremt kule, samneliknet med områdene rundt Skullerud og lenger sørover ved Bysetermåsan. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnern siste/svarte del ned mot grusveien: Jeg synes den er kjempemorsom, men innser at det er delte meninger. På tørt føre har jeg alltid mål om å komme meg til grusveien uten fotisett (på hardtail 😉 ). Jeg pleier å sykle den vestligste stien ned mot grusveien.

Klokkeruddalen: Antar du mener den stien med "glow"/anbefalt som går oppå åsryggen. Den synes jeg er veldig fin opp til Smørhullet, men derfra er jo den naturlige veien videre nordover forbi Sotåsen. En sti som er helt OK, men ikke noe mer. Sist jeg syklet var ØX-kloppene i oppløsning. En annen vei ut av Smørhullet er den svarte stien vestover, den er en av de mest bedritne stiene i Østmarka og jeg pleier som regel å trille sykkelen her. Men det er jo bare en knapp kilometer.

En annen retur er jo å sikte på østsiden av Elvåga via Rulleåsene slik som f.eks. her https://www.strava.com/activities/3643682269. (Her har vi syklet til Sandbakken noenlunde slik som @stislask foreslår.) På denne varianten synes jeg at siste biten ned mot sørenden av Elvåga er knoteknot, men det går jo - minus de siste 20 metrene som jeg aldri har satt. Nordover på Østsiden av Elvåga er det ett crux jeg ikke tar, men bortsett fra det så er det en fin, slitsom sti som gir deilig makspuls over en ganske lang periode 😉 

Skal du ha en max-dag på sykkelen så kan du dra helt ned til Bysetermåsan, feks. slik: https://www.strava.com/activities/3263274760. Her droppet vi Natorunden, men vi ble slitne nok til slutt...

Og siste variant jeg har på lager er nedom Vangen, som her: https://www.strava.com/activities/3316882066. Nord for Vangen kan være vått, så denne er best midt på sommeren.

Flere av disse turene går det an å sette sammen til andre kombinasjoner om man vil bli ekstra sliten 😉

Endret av DesmoSkier
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (På 25.10.2023 den 15.37):

Jeg har sikkert kjørt Spinneren fra sør mot nord en gang for lenge siden, men nå for tiden er det alltid fra nord mot sør.

Jeg fikk forsøkt Spinneren nord til sør, eller i alle fall mesteparten. Gav meg ved kraftlinjene og tok nordover på andre siden av skiløypen. 
 

Spinneren var artig, men med en del knot som trakk ned 😀. Fikk en fin kombo med tilkomst via Blå ekstra/Blåbærstien og Den glemte sti. Kan tenke meg den funker motsatt vei også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...