Gå til innhold

Bildekklappingsguffe vs sykkelslangelausguffe


Anbefalte innlegg

Hoi. 

Klarte å punktere med bilen ved å plassere ein durabeleg skrue inn i dekket. Fiksa det med medfølgande flaske med guffe og kompressor, typ sånnspacer.png

Dette minna svært mykje om no-tubes-guffa eg har brukt opp gjennom på syklar. Altså at det er lateks/gummi granuler som tetter hullet. 

Kan nokon bekrefte eller avkrefte dette? 

 

På ein annan bil fiksa eg tilsvarande hull på same måten for nokon år sidan, og det heldt tett i heile dekket sin levetid. Fabrikanten anbefaler max 200km, men det framstår som om det lett vare lengre. Er det stupid å berre kjøre med dette, eller må eg bytte dekket (eller alle dekk, fordi rulleomkrets og sånt)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trives med å ligge på motorveien i visshet om at du har et tvilsomt dekk så er det jo bare å kjøre på til det går dritt å håpe du ikke tar med deg noen.

Du trenger ikke bytte alle 4 men 2 på akslingen. 

 

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (38 minutter siden):

Nei. 

2.7

Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.

 

https://lovdata.no/forskrift/1994-10-04-918/§13-1

 

Punga ene dekket på multivanen, fikk den på dekkverksted og de fikset 1stk nytt dekk til meg. Tror de kjenner loven temmelig godt. 

 

Har forsåvidt fått verksted i Canada til å lappe dekk for meg også. Så om de greier det der så er det sikkert noen her borte som kan det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anerds skrev (13 timer siden):

Punga ene dekket på multivanen, fikk den på dekkverksted og de fikset 1stk nytt dekk til meg. Tror de kjenner loven temmelig godt. 

Det er i beste fall bare naivt å tro noe sånt. Det er heller ikke dekkverkstedet som foretar lovpålagt periodisk kjøretøykontroll noe som vil være interessant og avgjørende her. 

Kommer du på EU med dekk fra forskjellig fabrikat og serier så vil du veldig sannsynlig få en 2'er feil. Det er ikke opp til EU-kontrolløren å ha inngående kunnskap om dekk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (2 timer siden):

Det er i beste fall bare naivt å tro noe sånt. Det er heller ikke dekkverkstedet som foretar lovpålagt periodisk kjøretøykontroll noe som vil være interessant og avgjørende her. 

Kommer du på EU med dekk fra forskjellig fabrikat og serier så vil du veldig sannsynlig få en 2'er feil. Det er ikke opp til EU-kontrolløren å ha inngående kunnskap om dekk. 

 

Å sommerdekk av to forskjellige leverandører  har ikke tilnærmede like egenskaper .Har ikke Alle sommerdekkene tilnærmede egenskaper , de skal brukes på sommeren ?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (19 timer siden):

Hvis du trives med å ligge på motorveien i visshet om at du har et tvilsomt dekk så er det jo bare å kjøre på til det går dritt å håpe du ikke tar med deg noen.

Du trenger ikke bytte alle 4 men 2 på akslingen. 

 

 

Skulle sjølvsagt ønske det var motorveg i nærleiken, men det er det ikkje. 

No veit eg jo ikkje kva du erfaring er med punktering, men dei 6-7 gongane eg har punktert med bil, har det vore mykje mindre dramatisk enn på film. Lufta har sakte sege ut og ein anten merkar det, eller (i nyare tid) har varslingssystemet meldt frå. 

 

Skal eg skifte dekket vert det sjølvsagt same fabrikant og type og eg antar eg slepp unna med kun eitt dekk iom dei resterande kun har gått drøyt 2000 km. 

 

Men den guffa. Er det så og sei same greia som no-tubes etc brukar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (27 minutter siden):

Plugging er mer langvarig. For at plugging skal være legalt over tid, krever det vel at et dekkverksted gjør det. Blir det gjort skikkelig holder det vel dekkets levetid.

Korrekt,men da skal det plugges fra innsiden å ut .Er ikke regne som varig å plugge fra utsiden ,da det mangler liming mot dekkbannen på innside .

IMG_0218.png

Endret av Kjetil307
Lagt til bilde
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (7 timer siden):

Det er i beste fall bare naivt å tro noe sånt. Det er heller ikke dekkverkstedet som foretar lovpålagt periodisk kjøretøykontroll noe som vil være interessant og avgjørende her. 

Kommer du på EU med dekk fra forskjellig fabrikat og serier så vil du veldig sannsynlig få en 2'er feil. Det er ikke opp til EU-kontrolløren å ha inngående kunnskap om dekk. 

 

Den multivanen med forskjellige dekk gikk rett igjennom EU kontrollen nå i høst. Har du noe mer der du mener alle andre tar feil og du har rett?  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste å passe på er rulleomkrets.

Har man to dekk med noe forskjellig rulleomkrets på drivaksling vil bilen tro at den spinner og antispinn vil slå inn.

Dette er enda viktigere på biler med 4x4 og mellomaksling.

Måtte kjøre med reservehjul en liten stund etter en pungtering for noen år siden. Det hadde tydeligvis litt annen omkrets og 4x4 systemet drev å koblet inn hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anerds skrev (2 timer siden):

Den multivanen med forskjellige dekk gikk rett igjennom EU kontrollen nå i høst. Har du noe mer der du mener alle andre tar feil og du har rett?  

Gratulerer. Hvis du hadde lest hva jeg skrev så står det ganske tydelig "veldig sannsynlig få en 2'er feil", ingen regel uten unntak eller skal vi kverrulere på det også? Kommer ikke til å kaste bort mer tid på denne kveruleringen.  

 

Jeg har vist til gjeldene lovverk, her er også første treff på google som utdyper:

Kan jeg blande ulike dekkmerker og slitasjemønstre på kjøretøyet mitt?

Vi anbefaler at de samme dekkene brukes på alle hjulposisjonene av kjøretøyet ditt. Dersom blanding av dekk er nødvendig, grunnet tilgjengelighet eller økonomiske årsaker, er det tillatt å blande ulike merker og slitasjemønstre så lenge slitasjemønstrene og merkene monteres på samme aksel. Det kan også være mulig å blande lasteindeks og hastighetssymboler så lenge lasteindeksen og hastighetssymbolene er over produsentens anbefalte minimumsgrenser (ekstra last vs. standardlast). I slike tilfeller bør høyere rangerte dekk festes på den bakre akselen.

https://www.dekk.eu/blog/generell-informasjon/alt-du-behver-a-vite-om-blanding-av-dekk-pa-kjretyet-ditt

 

 

Endret av JC1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (1 time siden):

Gratulerer. Hvis du hadde lest hva jeg skrev så står det ganske tydelig "veldig sannsynlig få en 2'er feil", ingen regel uten unntak eller skal vi kverrulere på det også? Kommer ikke til å kaste bort mer tid på denne kveruleringen.  

 

Jeg har vist til gjeldene lovverk, her er også første treff på google som utdyper:

Kan jeg blande ulike dekkmerker og slitasjemønstre på kjøretøyet mitt?

Vi anbefaler at de samme dekkene brukes på alle hjulposisjonene av kjøretøyet ditt. Dersom blanding av dekk er nødvendig, grunnet tilgjengelighet eller økonomiske årsaker, er det tillatt å blande ulike merker og slitasjemønstre så lenge slitasjemønstrene og merkene monteres på samme aksel. Det kan også være mulig å blande lasteindeks og hastighetssymboler så lenge lasteindeksen og hastighetssymbolene er over produsentens anbefalte minimumsgrenser (ekstra last vs. standardlast). I slike tilfeller bør høyere rangerte dekk festes på den bakre akselen.

https://www.dekk.eu/blog/generell-informasjon/alt-du-behver-a-vite-om-blanding-av-dekk-pa-kjretyet-ditt

 

 

Det er klart at det er å anbefale å ha like dekk,men det er ikke lov å gi 2 feil om du stiller med 3Nokian sommerdekk å et Michelin sommerdekk . Sikkert mange som setter mangel på det , men i lovteksten du la ved står det tilsvarende egenskap .Det siste innlegget ditt står det også det er tillat å blande ulike merker. 
Multivan gikk ikke gjennom pga flaks,men pga at noen kunne regelverket .
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnebv skrev (8 timer siden):

Men den guffa. Er det så og sei same greia som no-tubes etc brukar? 

Nei, de har egentlig ikke samme hensikt. TLR-sealant er lettere å jobbe med. Jeg ville aldri puttet sånt klin som er regnet som nødløsning på en bil i et sykkeldekk.

 

TLR stopper en punktering før dekket er flatt (med mindre hullet er for stort). Og du kan fint fortsette å bruke det samme dekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (På 29.10.2023 den 19.35):

Gratulerer. Hvis du hadde lest hva jeg skrev så står det ganske tydelig "veldig sannsynlig få en 2'er feil", ingen regel uten unntak eller skal vi kverrulere på det også? Kommer ikke til å kaste bort mer tid på denne kveruleringen.  

 

Jeg har vist til gjeldene lovverk, her er også første treff på google som utdyper:

Kan jeg blande ulike dekkmerker og slitasjemønstre på kjøretøyet mitt?

Vi anbefaler at de samme dekkene brukes på alle hjulposisjonene av kjøretøyet ditt. Dersom blanding av dekk er nødvendig, grunnet tilgjengelighet eller økonomiske årsaker, er det tillatt å blande ulike merker og slitasjemønstre så lenge slitasjemønstrene og merkene monteres på samme aksel. Det kan også være mulig å blande lasteindeks og hastighetssymboler så lenge lasteindeksen og hastighetssymbolene er over produsentens anbefalte minimumsgrenser (ekstra last vs. standardlast). I slike tilfeller bør høyere rangerte dekk festes på den bakre akselen.

https://www.dekk.eu/blog/generell-informasjon/alt-du-behver-a-vite-om-blanding-av-dekk-pa-kjretyet-ditt

 

 

Det SKAL ikke ilegges mangel ved PKK selv om det er dekk fra ulike produsenter, gjelder også ulike produsent på to dekk på samme aksel.

Jeg er godkjent PKK kontrollør, verksmester og teknisk leder (ansvarlig for at "mitt" verksted følger gjeldende lover og regler), så håper jeg vet hva jeg snakker om.

 

image.png.eca44da22f804d636f456977b7bfbd5a.png

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...