Gå til innhold

Skøyter - hva trengs


Anbefalte innlegg

Turskøyter med 10+ år i banken her, og 15+ år før det med ymse hockeyskøyter.

Nei, det der funker ikke spesielt bra dersom du tenker å forflytte deg litt rundt i marka.  Om du utelukkende starter på en strand eller brygge så kanskje...

Om du allerede har BC sko så tipper jeg de er mer enn gode nok. Hvilken modell har du? Jeg oppgraderte fra NNN til BC i fjor pga kalde bein og stadig lengre turer, og jeg har ikke savnet NNN så mye. Vesentlig dårligere egnet for høyhastighetsopplegg men det er jo stort sett ikke det jeg driver med uansett.

Kjøper du turskøyter med BC binding, en vanntett pose (så bruker du den bare oppi vanlig tursekk), ispigger, en skikkelig stropp til å ha mellom beina og en karabiner til å feste øverst på brystet evt på siden av sekken, kasteline og isstaver. All in så snakker vi kanskje 3500kr for komplett utstyr som varer i 15+ år.

 

 

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til gode sider som viser hvordan man rigger opp sekk med reim? Og fyller dere vanntett posen med luft for å ha en flotør? 

Jeg fikk turskøyter i fjor og gleder meg til å få prøvd dem på en skikkelig tur, men har ikke sikkerheten på plass. Ønsket meg ispigger til jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (6 timer siden):

Turskøyter med 10+ år i banken her, og 15+ år før det med ymse hockeyskøyter.

Nei, det der funker ikke spesielt bra dersom du tenker å forflytte deg litt rundt i marka.  Om du utelukkende starter på en strand eller brygge så kanskje...

Om du allerede har BC sko så tipper jeg de er mer enn gode nok. Hvilken modell har du? Jeg oppgraderte fra NNN til BC i fjor pga kalde bein og stadig lengre turer, og jeg har ikke savnet NNN så mye. Vesentlig dårligere egnet for høyhastighetsopplegg men det er jo stort sett ikke det jeg driver med uansett.

Kjøper du turskøyter med BC binding, en vanntett pose (så bruker du den bare oppi vanlig tursekk), ispigger, en skikkelig stropp til å ha mellom beina og en karabiner til å feste øverst på brystet evt på siden av sekken, kasteline og isstaver. All in så snakker vi kanskje 3500kr for komplett utstyr som varer i 15+ år.

 

 

 

Takk for konkret svar. Jeg har noen gamle, men dritgode Alfa Skarvet BC som nekter å dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turskøyter for BC! Så kan du evt kjøpe nye sko hvis/når behovet er det. Tipper de du har er stive nok i starten.

Turskøyter er retningsstabile. Hockeyskøyter svinger for lett til at det er gøy å gå noe distanse på (bare se på skjæret som er buet vs turskøytenes flate profil).

Husk hjelm! Kjekk å ha når du setter skjæret i en sprekk og går på trynet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klippet anbefales på det kaldeste! 😉

Det er etterhvert veldig mye kompetanse i Norge på isfysikk og forståelse som har hevet sikkerheten i miljøet betraktelig. Da jeg begynte var det langt mellom de virkelige ekspertene og det var sjelden man både hadde noen å gå med, og enda sjeldnere man traff noen andre på tur. Minner litt om stisykling i så måte...

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (20 timer siden):

Noen tips til gode sider som viser hvordan man rigger opp sekk med reim? Og fyller dere vanntett posen med luft for å ha en flotør? 

Jeg fikk turskøyter i fjor og gleder meg til å få prøvd dem på en skikkelig tur, men har ikke sikkerheten på plass. Ønsket meg ispigger til jul. 

Antagelig finnes det noen klipp som viser dette godt i detalj, men egentlig så kan du bruken nesten hvilken som helst patent, så lenge du har et godt festepunkt for kasteline høyt opp mot bryst/skulderhøyde, og et festepunkt på sekken som er robust. (Det ble gjort noen forsøk for en del år tilbake mtp forskjellen i å dra opp noen fra råk med ulike festepunkt. Har ikke tid til å grave den fram nå men litt søk på youtube tipper jeg avslører den.)

Jeg har brukt tynne lastestropper fra Biltema i tillegg til de stroppene sekken har fra før, men du kan også bruke klatreslynger. Det viktige er at du får strammet opp nok under beina og bak til sekken, så sekken ikke flyter for høyt og dytter ansiktet ned i vannet. Av samme grunn så liker jeg å ha vanntett pose fremfor de spesifike turskøyte-sekkene slik som Zandstra o.l., for da kan man regulere oppdriften til å passe sitt eget oppsett. Du trenger egentlig ikke veldig mange liter oppdrift for å holde deg veldig godt flytende. Jeg har en vanntett pose fra Norheim med en luftventil i bunnen som kan åpnes/lukkes tilsvarende et liggeunderlag. Da kan jeg selv regulere størrelsen. Pakker posen for oppdrift lengst ned i sekken, og så har jeg mindre viktig materiell på toppen.

Det viktigste i alle slike oppsett er tross alt at du har lett tilgang til ispiggene (tett oppunder halsen) og kommer deg opp, med tørt tøy i sekken. Litt som ved ferdsel på ski i fjellet, så må vi lage flere lag med sikkerhet grovt basert på en slags swiss cheese model. Jeg har f.eks pakket med tynne brødposer som jeg kan bruke i våte sko, selv om jeg går gjennom. Jeg har med vindsekk/nødsekk, engangs varmeposer og varm drikke, og selvfølgelig komplett sett med tørt tøy i sekken. Jeg går nesten aldri alene lenger, og tilpasser risikonivået med kvaliteten på selskapet. Avhengig av lengde på tur og avstand til sivilisasjon selvsagt, men jeg har et minimumsnivå for det meste av vintervær.

 

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...