Gå til innhold

Pigger til Piikkisika


Anbefalte innlegg

Har mistet noen pigger, og tenkte å lime inn noen nye. Hvilke pigger passer, og hvor kan man kjøpe? Hvilket lim er anbefalt?

Ser at jeg kan få tak i alupiggene med wolframkarbidkjerne til Schwalbe. Går det greit å lime inn disse?

Endret av espenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både Permabond 737 og Bison Rubber Repair Adhesive og begge disse funker finfint, ikke mistet noen pigger som er limte. 
Andre tilsvarende lim fungerer selvsagt også. 

Fordelen med gummilimet fra Bison er at jeg kan bruke det til å fikse revne knaster også, det skjer nå og da med mine Pikkisika. 
Det går forsåvidt med et cyanoakrylat lim som Permabond 737 og det nr7wave linker til også, men det gir en stivere limflate og det ryker gjerne på nytt parallelt med limflaten.  

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (4 timer siden):

Jeg har brukt både Permabond 737 og Bison Rubber Repair Adhesive og begge disse funker finfint, ikke mistet noen pigger som er limte. 
Andre tilsvarende lim fungerer selvsagt også. 

Fordelen med gummilimet fra Bison er at jeg kan bruke det til å fikse revne knaster også, det skjer nå og da med mine Pikkisika. 
Det går forsåvidt med et cyanoakrylat lim som Permabond 737 og det nr7wave linker til også, men det gir en stivere limflate og det ryker gjerne på nytt parallelt med limflaten.  

Takk! Ser ut til å være ganske likt som Casco Rubberfix, som finnes i flere norske butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenta skrev (På 22.11.2023 den 21.24):

Har mistet noen pigger, og tenkte å lime inn noen nye. Hvilke pigger passer, og hvor kan man kjøpe? Hvilket lim er anbefalt?

Ser at jeg kan få tak i alupiggene med wolframkarbidkjerne til Schwalbe. Går det greit å lime inn disse?

Du kjenner ingen som har destruert nye dekk da? Det var jo ganske mange som har gjort det på de første seriene. Jeg fyller opp på den måten, dvs tar ut av klippet dekk, som går helt greit. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigger til Schwalbe, Soumi og 45Nrth passer om hverandre. Jeg bruker Casco Rubberfix og det ser ut til å holde bra. På Ice Spiker er det ikke sikkert at piggene bør sitte for godt, knastene har nemlig lett for å bli revet helt av. På Soumi tror jeg dog man trygt kan lime siden profilen på knastene er en del lavere. 

  • Like 1

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å bestille Schwalbe alupigger med wolframkarbidkjerne fra VPG. Bikeshop har kun de flate stålpiggene. Kjøpte også verktøyet til ReTyre, som skal passe, og her følger det også med 50 pigger, men usikker på hvordan disse er.

45nrth er det vel da de vanlige piggene som passer, og ikke XL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenta skrev (1 time siden):

Jeg endte opp med å bestille Schwalbe alupigger med wolframkarbidkjerne fra VPG. Bikeshop har kun de flate stålpiggene. Kjøpte også verktøyet til ReTyre, som skal passe, og her følger det også med 50 pigger, men usikker på hvordan disse er.

45nrth er det vel da de vanlige piggene som passer, og ikke XL?

Begge piggtypene du får kjøpt fra Schwalbe har wolframkarbidkjerne. Det er bare materialet i "hylsen" rundt piggen som er forskjellig.

Jeg har ikke testet XL-piggene til 45nrth, men om noen har noen slike pigger liggende og kan ta noen mål av dem så kan vi fort finne ut det 🙂 

Edit: Det står at XL-piggen er "Kompatibel med alle 45NRTH piggdekk" og isåfall er den teknisk sett kompatibel med Schwalbe og Soumi også. Om det er lurt er en annen sak.

Endret av andrerav

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut!

De Schwalbe-piggene jeg hadde på gamle Performance-dekk hadde ikke wolframkarbidkjerne, det var rene stålpigger som var helt flate på toppen. Disse hadde veldig dårlig grep på is. Bikeshop skrev til meg at de de hadde på lager også var flate, så jeg ville trodd det var denne typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er vel en smaksak hva man liker best sånn sett. Den spisse varianten biter nok litt bedre når de er nye, og veier definitivt mindre -- men etter en tids bruk er jeg usikker på hva som biter best av dem. Det som er helt sikkert er at de konkave piggene til Soumi og 45Nrth sitter bedre på is, også over tid. Men de koster litt mer da 🙂

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...