Gå til innhold

Ny gammel hjelm


guleböj

Anbefalte innlegg

Mottok i dag ny hjelm til sønnen, og la umiddelbart merke til at den var helt grå av et lag støv. Det er i og for seg kanskje ikke noe problem, men da jeg sjekket produksjonsdato så viser det seg at hjelmen er tre år gammel. Et enkelt søk forteller meg at en hjelm bør byttes etter alt fra ett til fem år, avhengig av bruk selvfølgelig. Nå har jo denne hjelmen mest sannsynlig ligget lagret mørkt og tørt, men stusser likevel på at en såpass gammel hjelm selges som ny. 

Er dette vanlig? Ville dere akseptert ny gammel hjelm? 

Jeg kan selvfølgelig returnere hjelmen på angrerett, men spørsmålet er om jeg også bør reklamere til butikken (som jeg forøvrig anser som seriøs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg tippe at det enkle søket ditt fant en eller annen fra bransjen, Trygg Trafikk eller lignende som synser uten å vise til faktiske forsøk som viser hold i påstanden.

Her er nå litt dokumentasjon med faktisk tester, som viser at hjelmer kan holde svært lenge. https://helmets.org/up1505a.htm

Så langt har jeg aldri sett noen som har klart å framlegge kontrollerte eksperiment som viser at det er hold i at hjelmer svekkes av seg selv på få års hylleopphold med mindre det skulle være hatthylla i en svært glovarm bil.

Å anbefale bytte av sikkerhetsutstyr med visse mellomrom handler jo i stor grad om føre var-prinsipp, der man feks bytter hjelmer, klatretau eller seler med gitte intervall utfra en tanke om at det da typisk har mottatt en gitt mengde juling som kan tenkes å slite ut ting ved normal bruk. De fleste av oss kan jo feks slippe hjelmen i bakken, dunke den borti ting og gjøre andre ting som kan sette sitt preg på den.

Så spørsmålet er vel egentlig mest om du vil ha nyprodusert hjelm, men sikkerhetsmessig vil jeg bli svært overrasket om det er noe forskjell, med mindre det har kommet nye sikkerhetsfunksjoner på en eventuell nyere hjelm du kjøper.

  • Like 3

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasttypene som brukes i hjelmer eldes sakte og alder i seg selv er ovehodet ikke noe problem sålenge hjelmen ligger beskyttet for sollys.

Grunnen til at selgere og produsenter anbefaler at hjelmer byttes regelmessig er dels at de ønsker å selge deg flest mulig hjelmer og dels at hjelmene slites noe ved uforsiktig bruk, dvs med manges små eller store slag.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest relevante grunn for de fleste som ikke har kræsjet er vel om de liker utseende eller egenskaper på en nyere hjelm bedre.

Min forrige stihjelm som ble pensjonert for et par-tre måneder siden var vel kjøpt i 2018, og ble bytta fordi jeg klabba til en semikontrollert skulderrulle i lyngen såpass at jeg slet i stykker strammemekanismen i nakken da hjelmen ble trukket til ene sida. Hadde det ikke vært for det, ville jeg fortsatt med den i flere år til. Får jeg tak i ny strammemekanisme, kommer jeg nok til å bruke den igjen, da jeg liker den bedre enn den nye.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og dokumentasjon! Skjønner at jeg ikke trenger å bekymre meg for dette. 

I og med at hjelmen er til et barn blir den vel byttet ut ettersom han vokser uansett. Regner med at det er en enda mer relevant grunn til bytte enn estetiske årsaker. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, guleböj said:

Takk for svar og dokumentasjon! Skjønner at jeg ikke trenger å bekymre meg for dette. 

I og med at hjelmen er til et barn blir den vel byttet ut ettersom han vokser uansett. Regner med at det er en enda mer relevant grunn til bytte enn estetiske årsaker. 🙂

Absolutt relevant grunn. Jeg maksa ut hodestørrelsen som tenåring, og har i all år etterpå slitt med å finne store nok hjelmer 😄 

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i problemstillingen, både for meg selv og sønnen. Ikke på grunn av størrelse, men fordi vi begge har smale og avlange hoder. Irriterer meg stadig over tester som konkluderer med at passformen er "god" - uten å si noe om formen på hode eller hjelm.

Uansett - for de som måtte lure så har TLD A1 beste form av de vi har prøvd så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...