Gå til innhold

Utforklassikerne alpint 24. Kun Viaplay?


Anbefalte innlegg

Er som i fjor delt mellom Viaplay/TV3, tv2 (Sveits) og NRK (Østerrike). Men mulig det var noe delt rettigheter i Østerrike. Mener også der NRK har rettigheter har Eurosport det også. Mao begge sender. Wengen og Adelboden er TV2 som sender. På helgedager dagstid variere det om det kolliderer med feks langrenn om det sendes på TV 3 eller Viaplay/V-sport. Har full v-sport pakke i Telenor så slipper å tenke på det heldigvis, renna i Beaver Creek nå i helga går på v-sport kanal. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (På 30.11.2023 den 13.55):

Er som i fjor delt mellom Viaplay/TV3, tv2 (Sveits) og NRK (Østerrike). Men mulig det var noe delt rettigheter i Østerrike. Mener også der NRK har rettigheter har Eurosport det også. Mao begge sender. Wengen og Adelboden er TV2 som sender. På helgedager dagstid variere det om det kolliderer med feks langrenn om det sendes på TV 3 eller Viaplay/V-sport. Har full v-sport pakke i Telenor så slipper å tenke på det heldigvis, renna i Beaver Creek nå i helga går på v-sport kanal. 

Dette er jo litt krise for oss som liker alpint, men som ikke ønsker å kjøpe strømmetjenester for å få med oss enkeltrenn…

Ser at dette med fragmenterte rettigheter blir mer og mer vanlig, det må da gå ut over seertallene og til slutt interessen for idrett på tv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke annet så sliter ihvertfall de som til slutt har tenkt å tjene penger på å selge abb. 

https://e24.no/boers-og-finans/i/JQmozm/viaplay-aksjen-kollapset

Personlig så synes jeg mye av sjarmen er borte når det ikke går på de nasjonale TV kanalene. At ett og annet renn blir vist hjelper lite for min generelle interesse. 

At summene som tilbys er bortimot umulige å takke nei til skjønner jeg, men kan heller ikke forstå annet enn at på litt lengre sikt så dreper man interessen. Ihvertfall for de litt mindre idrettene. Alpint er jo ikke nødvendigvis kjempestor, men fartsdisiplinene trekker mange fordi alle intuitivt forstår risken og hvilke ferdigheter og innstilling som må til for å sette utfor. 

Mitt forhold til WC i alpint har gått fra å være et høytidsstemt rituale med nesten religiøse overtoner til å bli noe jeg knapt gidder å lese overskriftene på. Lukas Bråthen var ukjent for meg før alt styret i høst. Greit nok at spesialslalomen har vært det som har interessert meg minst, men før om åra har jeg sett nok til å ha en grei oversikt over utøverne. 

Nå er jeg sikkert en sur gammal gubbe som uansett synes det blir for mye fokus på ting utenfor sporten som også gjør sitt til at jeg ikke lengre lar meg rive med som før. 

Skal bli spennende å se hva dypdykket til VP har å si for utviklingen videre. Det er vel sånn at avtalene strekker seg over flere år og dermed også de avtalte utbetalingene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er religiøst opptatt av alpint, følger utøverne på sosiale medier, ser småseriene de ulike lager på youtube osv (feks Shiffrin sitt), ser vanligvis alle renn i alle disipliner menn og kvinner. Men i år har jeg ikke sett noen av rennene live. En endring i avtalen i borettslaget gjør at jeg ikke har disse ulike kanalpakkene, og har rett og slett ikke orket finne ut av hva jeg må bestille på hvilket tidspunkt for å følge med.

Jeg vil påpeke at jeg også synes det er litt kjipt av Nrk at de dekker lite av vintersport de selv ikke sender. Virker nesten som at alle sportsartiklene var for å drive seere til egne kanaler, ikke for å faktisk dekke sport. Så etter hvert som de har mistet rettigheter har også mengden artikler dalt.

ulf martin skrev (11 timer siden):

men kan heller ikke forstå annet enn at på litt lengre sikt så dreper man interessen

Skøyter i Norge feks lurer jeg på hvor mye tapte på at det forsvant fra Nrk. Mange så nok litt på det bare fordi det kom inniblant det andre. Og når nrk som nevnt også sluttet å dekke det i like stor grad i nyhetene hører man lite om skøyer i media. Synes forøvrig VP sine sendinger var gode, jeg synes de har gjort et bra forsøk på å modernisere det mer enn nrk som gjørte samme regla som på 90-tallet. VP hadde jo kamera og intervju med utøvere osv. inni ringen. På nrk så man de gå i sirkel og så hoppet det videre til neste sport uten at man hørte eller så et kvekk til utøverne.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at NRK ikke dekker sporter de ikke har sendinger fra, feks alpint blir neglisjert. Også enig i at sportene (som skøyter) ender med forsvinne helt for den vanlige sportselsker og jeg som (dere) elsker alpintsporten (er også min pri1 vintersport å se på) når de ender på kanaler som få har tillgang på. Må si at jeg er veldig glad i V-sport kanalene tross alt nå når jeg har de tilgjengelig for de sender veldig mye interessant og mye mer variert en feks Eurosport. Har også sett mer fotball en på mange år (vet ikke om det er positivt men men) for finner det litt "eksotisk" å se FA cup kamper med lag utenom liganivået eller Championship kamper som jeg finner mer underholdene en PL kamper (og som en må betale for) + tysk, nederlandsk og aller kulest skotsk fotball som ikke har spesielt høy standard men som gir meg den "tippekampen 1984" følelsen. Likeså føles det trist at når vi har noen av verdens beste alpinister så sendes så sendes det på samme kanal som York vs Wigan. Når WC kommer til Europa så går det meste på dagtid og da sendes det nok på TV3 hvis ikke TV2 eller NRK. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper vel heller ikke på at kun 1 (!!) av 7 renn på herresiden har blitt gjennomført så langt i år. I fjor kun 3 av de 9 første som ble gjennomført. I fjor ble Zermatt kansellert pga ikke noe snø. I år pga for mye. Man merker at været har blitt mer ekstremt i begge retninger.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...