Gå til innhold

Fra Nikon 750 til ...


Alpers

Anbefalte innlegg

Jeg bruker i dag et Nikon D750 med Nikkor-optikk til så godt som alle oppgaver. Jeg bruker det til både bilder og film, og jeg elsker kameraet, selv om jeg savner den kontante tilbakemeldingen fra Nikon D3. 

Jeg er i utgangspunktet på jakt etter et kamera som er en del mindre i størrelse, men er helt blank på hva som gjelder. Jeg har sett det er mange som bruker ulike Sony-varianter, men om disse moderne kameraene har samme kvalitet som det jeg har, aner jeg ikke. Er det noen som har noen erfaringer de har lyst å dele?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Nikon Z6II eller Z7II ? Nikon sine speilløse kameraer. Med FTZ adapter så kan du bruke dine objektiver md F-fatning. 

Det ryktes også om at generasjon III er rett rundt hjørnet og det kan åpne for gunstige kjøp på gen II, eller å hoppe på den oppgraderte varianten.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janbanan skrev (5 timer siden):

Har du vurdert Nikon Z6II eller Z7II ? Nikon sine speilløse kameraer. Med FTZ adapter så kan du bruke dine objektiver md F-fatning. 

Det ryktes også om at generasjon III er rett rundt hjørnet og det kan åpne for gunstige kjøp på gen II, eller å hoppe på den oppgraderte varianten.

Blir ikke de akkurat like store som huset jeg allerede har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpers skrev (2 timer siden):

Blir ikke de akkurat like store som huset jeg allerede har?

Du kan se en sammeligning av størrelse for Z6II og D750 her, https://cameradecision.com/compare/Nikon-Z6-Mark-II-vs-Nikon-D750

Z8 blir større enn D750, men har til gjengjeld en del andre og bedre egenskaper enn Z6II, men det kommer selvsagt an på prioritering av egenskaper.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (10 timer siden):

Har du vurdert X-serien til Fuji? Kompakte og kapable hus med tilgang til god optikk som gjerne er rimeligere og mer portabelt enn tilsvarende til fullformat.

image.png.7a2da7d5a6b0f0aaebf75284651cc21d.png

Hvordan blir kontrollen på X-T5 - må du bruke dialsene på toppen av kameraet for å justere iso og lukker, eller kan du gjøre det via tommel og pekefinger også?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpers skrev (1 time siden):

Hvordan blir kontrollen på X-T5 - må du bruke dialsene på toppen av kameraet for å justere iso og lukker, eller kan du gjøre det via tommel og pekefinger også?

Du må ikke bruke dials, dette kan tilpasses i ganske stor grad. Fuji har også PASM-modeller som X-S10 og X-H1/H2/H2s. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Utfordringen" med speilløst fullformathus, selv om de reduseres noe i størrelse, er at f.eks en 24-70 f2.8 og en 70-200 f2.8 ikke blir noe mindre.
Systemet krymper derfor kun marginalt og du ender egentlig opp med et kamera som balanserer optikken dårligere.
En løsning kan være å kombinere huset med kun f4 optikk som er mere kompakt og skru iso et knepp opp for å beholde lukkertidene.
Fordelen er mindre og lettere utstyr, med med noen ulemper.

En annen løsning er som baroudeur forslår å gå for et system med mindre sensorstørrelse og optikk bygget for dette. Her er som nevnt Fuji gode,
men Sony og Nikon/Canon har og APS-C løsninger men med dårligere utbygget objektivrekke i dette segmentet.

En tredje løsning kan være M43 der jeg synes kanskje Panasonic med G9II er mest spennende i øyeblikket.
Her har du sensor med 2xcrop og vesentlig mindre optikk fysisk. Kjapt kamera, med gode videoegenskaper. Ulemper er lavlysegenskaper der en
M43 sensor ligger et par knepp bak fullformatsensorer på de høyeste ISO verdiene. HAr selv hatt mye gøy med min, nå gamle, G9 med manuell knøtt
liten manuall Laowa optikk. For deg som sannsynligvis kommer til å ta en del sykkelfoto der rask fasebasert autofokus er viktig er det kun G9II som vil
være brukelig. Min G9 har kun kontrastbasert AF og lite egnet til actionfoto.

Endret av EspenE
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har kommet frem til er at dette skal bli et dedikert 24-70-kamera, som jeg kan ha med på alt mulig. Jeg kommer ikke til å bytte objektiv på det nye kameraet, det skal bare være 24-70 kameraet mitt. Det skal brukes til både jobb og fjellturer, nyttårsaften og familietreff, så størrelse er definitivt et poeng. Jeg går i dag glipp av mange gode fotomuligheter fordi eksisterende kamera er for stort, og da hjelper det ikke at objektivet er aldri så bra.

Tittet på Z6 med 24-70 f4 i dag, og det kan være et godt alternativ, selv om det kanskje er et step ned fra Nikkors 24-70 2.8-linse jeg har nå. Skjønt skulle jeg gjerne hatt et litt mindre oppsett, så Fujifilm X-T5 er egentlig veldig aktuelt. 

Jeg vil anta X-T5 med et 18-55 objektiv i praksis er vel så bra på både foto og video som D750 med Nikkor a4-70 2.8, som jo er en del eldre. De teoretiske forskjellene er helt sikkert til stede, men jeg har aldri kommet til kort uansett hva slags kamera jeg har hatt. Jeg har jo skutt halvparten av bilden i Landevei med mobil og Nikon 1.

Jeg kommer til å beholde 750 som et rent tele-kamera. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååhh, nå fikk jeg lyst på speilrefleks igjen....dvs, speilrefleksen er vel rimelig død nå, men min siste var 7D mk2 og det var jo et lykkelig eie fram til jeg bestemte meg for å selge ut alt av EF optikk før det nye speilløse systemet ødela brukmarkedet.

Jeg er nokså utdatert men jeg er enig med EspenE i at både Sony og Panasonic har mye som har vært veldig bra de siste årene. Har et eldre sony videokamera liggende, og kvaliteten holder seg veldig godt.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenE skrev (4 minutter siden):

Så du har Nikon 1 kameraet du kjøpte før USA turen enda? 🙂

Det er nok solgt. Jeg skulle gjerne hatt et kamera i den størrelsen med samme egenskaper som det jeg er på jakt etter nå, men det har jeg gitt opp å finne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpers skrev (4 minutter siden):

Det er nok solgt. Jeg skulle gjerne hatt et kamera i den størrelsen med samme egenskaper som det jeg er på jakt etter nå, men det har jeg gitt opp å finne!

Nærmeste du kommer er vel Panasonic LX100II. Optikk (ikke utskiftbar) tilsvarende ca 24-75, F1,7
Enkle, men brukbare videoegenskaper. Jeg bruker ikke så mye video så jeg vet ikke hvor mye som er "nok".
Ser ut som utgått fra Panasonic, men jeg har solgt en god del av dem så sikkert noe som kan finnse brukt.
https://www.panasonic.com/no/consumer/utgatte-produkter/video-og-digitalkamera/dc-lx100m2.html
Kan og kjøpes som Leica D-Lux 7 til en høyere pris, men i praksis samme kamera.
https://leica-camera.com/en-int/photography/cameras/d-lux/d-lux-7-black#

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (35 minutter siden):

Ååååhh, nå fikk jeg lyst på speilrefleks igjen....dvs, speilrefleksen er vel rimelig død nå,

Fordelen med at speilrefleksen er "død" er at du vil komme finne en haug produkter på bruktmarkedet som funker som fjell til latterlige lave priser fordi "alle" som knapt har brukt kameraet sitt har fått det for seg at de må oppgradere til speilløst for å kunne fortsette og ta like dårlige bilder som de alltid har gjort 😉 Kjøpers marked. Enjoy.
Mitt mest brukte kamera er et snart ti år gammelt Nikon Df med stort sett AF-D optikk som er lett og liten, men uten bildestabilisering noe som gjør det (litt) mer krevende å bruke i enkete situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg tenkte faktisk at det ville være en gylden mulighet. Men jeg begynte å bli litt lei og merket at jeg tok stadig mindre bilder med det jeg hadde, så da RF serien ble lansert, så bestemte jeg meg for å cut my losses og solgte alt. Fikk det samme som jeg betalte for flere av objektivene, og kamerahuset ble ikke så verst det heller. Det som smertet mest var å selge unna f/1.2 85mm...men den tapte jeg heldigvis ikke penger på.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt research står kampen igjen mellom:

Nikon z6II med 24-70 f4 fast

og

Fujifilm X-T5 med 18-55 f2,8-4. 

Fordelen til Nikon er jo at jeg har Nikon, og at det er mer vidvinkel, X-T5 er jo laaangt mindre og lettere da. Blir tur i butikken i morgen for å teste. 

Any thoughts fra forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er fornøyd med Nikon så ville jeg absolutt vurdert å gå for Nikon Z, spesielt om du har en del utstyr fra før. Jeg ville ikke kjøpt Z6 II nytt nå, siden det antagelig kommer en ny utgave ganske snart: https://nikonrumors.com/2023/12/28/nikon-event-for-influencers-in-lanzarote-at-the-end-of-january-nikon-z6iii.aspx/

Den kommer nok til å få samme supre autofokus som Z8, hvor Z6 og Z7 modellene har hengt litt etter Sony og nyere Canon R hus. Z6 og Z7 har dog bra autofokus avhengig av hva man tar bilder av og hvis man vet å justere innstillinger, og den vil nok føles som en oppgradering fra D750. Jeg ville vurdert å se på bruktmarkedet etter Z7 I eller II nå, for det er mange som har oppgradert til Z8 så Z7 går billig. Det er ikke så store forskjeller på I og II, så avhengig av hva du mener er viktig så fungerer I-utgavene også veldig bra. Det går også å se på Z5, for den henger ikke mye etter Z6. F.eks: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=333181422

For å få størrelsesfordelen med speilløst så er vidvinkler tilpasset systemet viktig, mens på teleoptikk så fungerer adapter fint. 24-70/4 veldig god optisk og billig i pakke. Lykke til.

Endret av rokkitan
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...