Gå til innhold

29" bakhjul - kjøpe nytt/brukt


Anbefalte innlegg

Hei,

I april kjøpte jeg meg en ny Occam H30. Og på seinsommeren var boss og nav utslitt av en eller annen grunn.

Skal få nytt hjul på garanti, men har ventet siden oktober på dette, og det har vært stille en stund fra Unaas.

Plan B er å kjøpe et hjul med boss av litt bedre kvalitet, men har aldri kjøpt løse hjul før, og aner ikke hva som vil passe til min sykkel. Noen her på forumet som vet hva som passer. Har skiver og adaptere til både Shimano og SRAM bremser.

Link til sykkel, om det hjelper. https://unaascycling.no/products/orbea-occam-h-2022?variant=40700094283935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StigT skrev (11 timer siden):

(...)

Skal få nytt hjul på garanti, men har ventet siden oktober på dette, og det har vært stille en stund fra Unaas.

(...)

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å følge opp dette jevnlig og dokumentere hver skritt du tar ovenfor Unaas. 
Bruk en mailrekke der alt ligger kronologisk, følg opp alle muntlige avtaler med å sende en mail med oppsummering av hva de lover deg. Det kan hende dette blir nyttig for deg. 

Du trenger for øvrig et 29" Boost hjul med Microspline-boss. 


LarsB

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (32 minutter siden):

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å følge opp dette jevnlig og dokumentere hver skritt du tar ovenfor Unaas. 
Bruk en mailrekke der alt ligger kronologisk, følg opp alle muntlige avtaler med å sende en mail med oppsummering av hva de lover deg. Det kan hende dette blir nyttig for deg. 

Du trenger for øvrig et 29" Boost hjul med Microspline-boss. 


LarsB

Må sjekkes om det er 6bolt eller CentreLock.

Hvis CentreLock så fant jeg dette utvalget hos bikeshop, som eksempel på hjul altså.
Skal også sies at jeg mistenker det er møkkahjul som følger med den sykkelen, gitt prispunktet, og kjøper man et DT Swiss til 3-3500, så er man i annen totalt annen liga når gjelder kvalitet og sikkert litt vekt.

https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/hjul/terrenghjul?Filter=1127¤1:1127¤1_Shimano_Micro_Spline|1043¤1:1043¤1_Skivebrems|1045¤1:1045¤1_Centerlock47AFS|1044¤1:1044¤1_Aluminium|1042¤1:1042¤1_Bakhjul|PrdGruppeLev3ID¤1:PrdGruppeLev3ID¤1_1333

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (9 timer siden):

Må sjekkes om det er 6bolt eller CentreLock.

Hvis CentreLock så fant jeg dette utvalget hos bikeshop, som eksempel på hjul altså.
Skal også sies at jeg mistenker det er møkkahjul som følger med den sykkelen, gitt prispunktet, og kjøper man et DT Swiss til 3-3500, så er man i annen totalt annen liga når gjelder kvalitet og sikkert litt vekt.

https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/hjul/terrenghjul?Filter=1127¤1:1127¤1_Shimano_Micro_Spline|1043¤1:1043¤1_Skivebrems|1045¤1:1045¤1_Centerlock47AFS|1044¤1:1044¤1_Aluminium|1042¤1:1042¤1_Bakhjul|PrdGruppeLev3ID¤1:PrdGruppeLev3ID¤1_1333

Takk for svar Jørgen.

Du har nok rett i antagelsen angående kvalitet på hjul, og muligens andre komponenter. Ble nye bremser etter noen uker.

Blir en tur på Bikeshop og se etter hjul, er nok like greit først som sist. Var bare veldig usikker på detaljer da jeg aldri har måttet kjøpe nye hjul før 🙂 

 

StigT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@StigTHva er årsaken til at du har måttet vente så lenge? Har de oppgitt når de forventer å få dette på plass?

Jeg har en Orbea temposykkel i bestilling som skal leveres med Unaas-hjul, hvor sykkelen tilsynelatende står på lager, men hvor hjulene ikke er tilgjengelig. Det siste jeg fikk beskjed om var at hjulene forventes inn 1 mars - tidligere fikk jeg beskjed om at dette skulle komme inn rundt nyttår. Fremstår noe merkelig og jeg har ikke fått noen detaljert forklaring - virker som om de er tomme for hjul, og sliter med å få inn nye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirsondre skrev (18 timer siden):

@StigTHva er årsaken til at du har måttet vente så lenge? Har de oppgitt når de forventer å få dette på plass?

Jeg har en Orbea temposykkel i bestilling som skal leveres med Unaas-hjul, hvor sykkelen tilsynelatende står på lager, men hvor hjulene ikke er tilgjengelig. Det siste jeg fikk beskjed om var at hjulene forventes inn 1 mars - tidligere fikk jeg beskjed om at dette skulle komme inn rundt nyttår. Fremstår noe merkelig og jeg har ikke fått noen detaljert forklaring - virker som om de er tomme for hjul, og sliter med å få inn nye. 

Hei,

Litt kommunikasjonsproblemer begge veier, var en misforståelse der som er delvis årsak. Ellers så har jeg ikke mast veldig siden det er vinter, men det begynner å bli lenge siden oktober.

Usikker på om det er Orbea eller Unaas som er flaskehalsen her.

StigT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt boss gikk også på min Occam M i fjor. Fikk nytt på garanti, men grein til meg et reservehjul imens. Og det var godt, for det tok litt tid! Dessverre hjelper det masse å mase. 

Men skulle gjerne hatt et boss med flere paler, mange grader før det tar tak. Ikke alltid så greit i tekniske Østmarka.

Hadde Hope Fortus før bak, og det var jeg veldig fornøyd med, dog litt tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (På 10.1.2024 den 9.46):

Mitt boss gikk også på min Occam M i fjor. Fikk nytt på garanti, men grein til meg et reservehjul imens. Og det var godt, for det tok litt tid! Dessverre hjelper det masse å mase. 

Men skulle gjerne hatt et boss med flere paler, mange grader før det tar tak. Ikke alltid så greit i tekniske Østmarka.

Hadde Hope Fortus før bak, og det var jeg veldig fornøyd med, dog litt tungt.

Har prøvd å ordne meg god pris på reservehjul jeg også, men kom aldri i mål der. Er stort sett bratt, knotete og teknisk sykling på meg også, regner med det sliter ekstra på boss, men det er første gang jeg har vært borti dette problemet.

Nå var det plutselig halv pris på Occam M10 LT, så den dukker vel opp før hjulet mitt. Var god pris her: https://www.sykkeloutlet.no/products/supersalg-occam-m10-lt-fa-modeller-tilgjengelig-for-kupp?variant=46123447550185

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
StigT skrev (På 14.1.2024 den 15.59):

Har prøvd å ordne meg god pris på reservehjul jeg også, men kom aldri i mål der. Er stort sett bratt, knotete og teknisk sykling på meg også, regner med det sliter ekstra på boss, men det er første gang jeg har vært borti dette problemet.

Nå var det plutselig halv pris på Occam M10 LT, så den dukker vel opp før hjulet mitt. Var god pris her: https://www.sykkeloutlet.no/products/supersalg-occam-m10-lt-fa-modeller-tilgjengelig-for-kupp?variant=46123447550185

En tangent: Är et någon som vet om "sykkeloutlet.no" är ett dotterbolag eller har annan koppling till Unaas?

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orp_Rezzem skrev (På 30.1.2024 den 16.34):

En tangent: Är et någon som vet om "sykkeloutlet.no" är ett dotterbolag eller har annan koppling till Unaas?

Det kan se sånn ut på designet på websiden, det er mange likheter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...