Jump to content

Oppdatering på Hammern


Ace

Recommended Posts

Betongblokkene er nå samlet sammen, men ikke fjernet. Det betyr at det meste av parkeringsplassen er åpen. Disse betongblokkene opptar nå to til tre parkeringsplasser. Til sommeren vil da også en del over disse bli tilgjengelig for parkering. Resten av parkeringsplassen er også nå brøytet, slik at det ikke står parkert biler halvveis ut i veien.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Forstår at det er en lett politisk mynt for det nye byrådet, men det var vel en/noen* som hadde klaget til Statsforvalteren. De purret flere ganger, siden Statsforsvalteren ikke så på saken. Det var vel det som gjorde at blokkene kom opp, etter at Bymiljøetaten hadde laget de nye parkeringsplassene.

Uansett fint at de er borte. Håper det kan hjelpe på at folk ikke parkerer som idioter der.

Fritt fra hukommelsen, som et lite tips til de som alltid skal "mose" inn bilen der det egentlig ikke er parkeringsplass i Maridalen. Det er store parkeringsplasser på Låkeberget, Hønefoten, Skar og Mobekken. Låkeberget er et fint utgangspunkt for skifolket. En kan også ta 54 bussen til Brekke og gå på på ski derfra, gjerne en av de fine rundene, f.eks. ende på Sognsvann. 51bussen går helt inn til Skar. Et annet alternativ er toget til Movatn og kanskje gå til Skar eller Sognvann. Eller bare hoppe ut i det, og ta den berømte Strykenturen. Det går ganske fint å time slutten av turen med Ruter-appen. En boblejakke er alltid fint om det er mange minus.

* tror det aldri ble klart hvem som hadde gjort det i tråden på gamleforumet

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mer komplisert som så. De områdene som der det ble satt opp betongklosser var nøyaktig det området Total uteservice ikke måkte fordi det krevde fres. De samsvarer ikke med de feltene som ble gjort om fra gress til grus. Så har det kommet noe "begrunnelser" i ettertid om hvorfor betongklossen kom på plass. Lite troverdige etter mitt syn. Jeg tripper total uteservice har gått til noen sentrale folk i byrådet og spurt om de kunne slippe siden de ikke ville kjøre fres i så langt for et så lite felt. Det er også en historie om at søknad ikke hadde blitt godkjent, men søknad var aldri sendt i første omgang. Uansett så hadde man vært nødt til å tilbakestille pressområdene til original stand, og man kan ikke ta noe andre områder og si at dette er erstatningen, og sette betongklosser rundt dette. Det har vært en total løgn fra bymiljøetaten/MDG. De tok nok i mot en slik forespørsel med åpne armer da de har en krig mot utfartsparkeringer, og innskrenket mange av disse. 

Det er en vei det er livsfarlig med feilparkeringer, og nå er det åpent der, og denne faren er redusert radikalt. Det går buss der og det er også mulighet for å skli ned bakken der. Da trenger man to åpne felt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I dag tidlig blir disse idiotiske betongklossen til MDG fjernet for godt, og frigjør enda flere parkeringsplasser. Fra før var de samlet sammen til et mindre område.

I dag er det også en artikkel i Nordre Aker budstikke, der det etterlyses enda fler parkeringsplasser der, med begrunnelse i at det er alltid er smekkfullt. Jeg er bare delvis enig. Man kan lage noen flere plasser litt over disse, og fjerne de irriterende og unødvendige returboksene, men ellers er Hønefoten så nærme at det skal være dekning. Det bør derimot skiltes bedre, med henvisning dit.  

Forøvrig har ikke diverse offentlige etater sluttet å lage kvalm. Nå snakkes det om at fyllingsmassen som ble brukt ikke var sikret mot basselusker som kan ha påvirkning på den lokal faunaen i dette såkalte naturvernområdet. Selvfølgelig er det en absolutt mikroskopisk sjanse for at det skjer, men det er snakk om å bytte masse, dvs å grave opp hele dritten igjen. Det vil i såfall selvfølgelig være et større inngrep, men det er vel noen offentlige ansatte som må forsvare lønna si. 

 

Link to comment
Share on other sites

Andreas skrev (På 6.1.2024 den 13.13):

Forstår at det er en lett politisk mynt for det nye byrådet, men det var vel en/noen* som hadde klaget til Statsforvalteren. De purret flere ganger, siden Statsforsvalteren ikke så på saken. Det var vel det som gjorde at blokkene kom opp, etter at Bymiljøetaten hadde laget de nye parkeringsplassene.

Uansett fint at de er borte. Håper det kan hjelpe på at folk ikke parkerer som idioter der.

Fritt fra hukommelsen, som et lite tips til de som alltid skal "mose" inn bilen der det egentlig ikke er parkeringsplass i Maridalen. Det er store parkeringsplasser på Låkeberget, Hønefoten, Skar og Mobekken. Låkeberget er et fint utgangspunkt for skifolket. En kan også ta 54 bussen til Brekke og gå på på ski derfra, gjerne en av de fine rundene, f.eks. ende på Sognsvann. 51bussen går helt inn til Skar. Et annet alternativ er toget til Movatn og kanskje gå til Skar eller Sognvann. Eller bare hoppe ut i det, og ta den berømte Strykenturen. Det går ganske fint å time slutten av turen med Ruter-appen. En boblejakke er alltid fint om det er mange minus.

* tror det aldri ble klart hvem som hadde gjort det i tråden på gamleforumet



Fra mitt ståstedet, byrådet bør starte med det som er kjapt, trygt og billig å gjennomføre. Det å gi velgerkveget ett bedre tilbud som nevnt her blir aldri feil.
Så får man se hva mer byrådet klarer å få gjennomført i løpet av sin periode....

Link to comment
Share on other sites

Urelatert til Hammeren, så er det vel planlegging av ny vei/veiskulder i Maridalen. Noe som kan gi bedre trafikksikkerhet. Dog, deler av den nye og nesten nye asfalten sprekker allerede opp, noe som kanskje indikerer at grunnarbeidet under veien er utdatert eller at det kanskje er enkelte steder med ganske utfordrende grunn ala myr, leire etc.. Veien går i et landskapsvernområde og ved siden av drikkevannskilden til store deler av Oslo. Mao. kanskje litt begrenset hvor store inngrep de kan gjøre for å sikre en holdbar vei. Dårlig ressursutnyttelse om de pynter på asfalten og den kun holder 1-3 år før det er synkehull igjen.

De kunne med fordel plassert betongblokkene på parkeringsplassen(veiskulderparkeringsplassen) ved Brekke, for å spare litt på transport. Hammeren parkeringsplass fremstår særdeles ryddig ut sammenlignet med det kaoset som er på Brekke om vinteren, og tidvis ellers og. Ikke uvanlig med store SUVer med tilhengerfestet 1-1.5 meter ut i kjørefeltet. At Skiforeningen markerer parkeringsplassen på kartet er fint med på å forsterke parkeringskaoset der. Låkeberget parkeringsplass er 1,7km unna, 2 min. kjøring.

Ser en på 1881.no - Historiske Kart, er det tydelig at parkeringsplassen har est ut under/post Covid. Gjerne er det den nye garde av friluftsbrukere. Bymiljøetaten har virkelig sovet i timen angående den parkeringsplassen.

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

Andreas skrev (4 timer siden):

Urelatert til Hammeren, så er det vel planlegging av ny vei/veiskulder i Maridalen. Noe som kan gi bedre trafikksikkerhet. Dog, deler av den nye og nesten nye asfalten sprekker allerede opp, noe som kanskje indikerer at grunnarbeidet under veien er utdatert eller at det kanskje er enkelte steder med ganske utfordrende grunn ala myr, leire etc.. Veien går i et landskapsvernområde og ved siden av drikkevannskilden til store deler av Oslo. Mao. kanskje litt begrenset hvor store inngrep de kan gjøre for å sikre en holdbar vei. Dårlig ressursutnyttelse om de pynter på asfalten og den kun holder 1-3 år før det er synkehull igjen.

De kunne med fordel plassert betongblokkene på parkeringsplassen(veiskulderparkeringsplassen) ved Brekke, for å spare litt på transport. Hammeren parkeringsplass fremstår særdeles ryddig ut sammenlignet med det kaoset som er på Brekke om vinteren, og tidvis ellers og. Ikke uvanlig med store SUVer med tilhengerfestet 1-1.5 meter ut i kjørefeltet. At Skiforeningen markerer parkeringsplassen på kartet er fint med på å forsterke parkeringskaoset der. Låkeberget parkeringsplass er 1,7km unna, 2 min. kjøring.

Ser en på 1881.no - Historiske Kart, er det tydelig at parkeringsplassen har est ut under/post Covid. Gjerne er det den nye garde av friluftsbrukere. Bymiljøetaten har virkelig sovet i timen angående den parkeringsplassen.

Disse veiskulderene har vært planlagt i over 17 år. Det var store oppslag i sommer om at det nå skulle det skje noe. Jeg ville ikke holdt pusten.

Denne "parkeringsplassen" på Brekke er ingen offisiell parkeringsplass. Så lenge de står utenfor veien så får de ikke bot. Eiendommen er Oslo kommune sin, og kommunen har stadig vekk fått vekk kjøretøy de mener er en fare for drikkevannet. Plassen blir ofte brukt av folk som bor i dalen, som kjører dit for å ta bussen videre. Jeg tripper du ikke ville gått de 1,7km fra Låkebergen frem og tilbake på vinterstid hver dag. Dessverre brukes den også av en del personer som setter igjen både bobil og husvogner, og denne forbannede Grünerløkka transport, som lagringsplass. Det funket helt fint i et samspill mellom de som pendlet fra dalen på dagen, sammen med de som trente på kvelden, før disse fjolsa begynte å bruke plassen. Med flere og flere parkeringsforbud og såkalte beboerparkering så blir det færre og færre steder å stå. MDGs misforståtte politikk ødelegger for vanlige folk. Det vil kun bli de rike som har råd til å ha steder å stå, og det skaper bare problemer og løser ingen. Disse plassene vil forøvrig bli permanent fjernet hvis det en gang skulle komme brede skuldere langs Maridalsveien. Jeg er for disse brede skulderene, selv om jeg tror ulykkesstatistikken kommer til å skyte i været. Det kommer til å bli et farlig eksperiment. Om sommeren er det ingen som parkerer ut i veien uten at de får bot. Når den hvite stripa synes igjen vil trafikketaten igjen bøtlegge, eventuelt fjerne, kjøretøyene som krysser den. En av de mest irriterende og trafikkfarlige tingene ved Brekke er sykkellag som bruker det meste av en fil og henger der (før de begynner å sykle). De tenker tydeligvis at det er greit å henge der, "fordi det ikke er ordentlig byen".  Det samme skjer i veien ved Hammern. Nei, du har ikke lov til stå langt ute i veien og henge, selv om det er få biler som kjører der. Vis hensyn og husk at det er 60km/t der. 

Låkeberget, så som Sognsvann, blir brukt tungtransport, og det er langt mindre plass der enn det burde vært. Nå om dagen blir også Låkeberget brukt til tømmerlagring. Spesielt i helgene har folk problemer med å sette igjen bilen på disse stedene. Oslo kommune rydder ikke opp, men henviser til å ta buss. En håpløst folkehelsepolitikk.  
 

Link to comment
Share on other sites

anerds skrev (7 timer siden):

Håper du blir i mye bedre humør nå som de fjernes. Fortsatt hjertelig god tirsdag!

Mitt humør vet du ingenting om. Kampen nå er å få fjernet disse returboksene, og også der skjer det noe. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Forøvrig kommer det til å bli lagt bredbånd innover i dalen. Dette vil antakeligvis starte i sommer (kanskje senere). Dette blir ikke samkjørt med en eventuelt skulderutbygging (ser det ut til akkurat nå). Det blir derfor et sted som kan bli utfordrende for både bilister og landeveissyklister i en god stund fremover. Bredbåndet blir lagt langs Maridalsveien fra Brekke, og så dras det opp Gamle Maridalsvei. 

Edited by Ace
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...