Gå til innhold

Dett var dett - mandag 17. juli er dagen for stenging


Anbefalte innlegg

Hei til alle i tråden,

Terrengsykkel og Fri Flyt har blitt kontaktet av flere som ønsker at vi bevarer innleggene i forumet som et arkiv. Ser det har kommet en del innlegg i denne tråden om det samme, så poster svar her og.

Av hensyn til data og personvern så har vi dessverre ikke mulighet til å bevare forumet som et arkiv/ oppslagsverk over en lengre periode. Formålet med å oppbevare data forsvinner da vi stenger forumet, og dermed bortfaller også det rettslige grunnlaget vi har til å oppbevare dataen.
Forumet stenges for nye innlegg mandag 17.juli, men vi lar det ligge tilgjengelig i noen uker til slik at dere som vil har noe mer tid til å se gjennom gamle tråder og innlegg.

Beslutningen om å legge ned terrengsykkelforumet var tung å ta, da vi vet hvilken kilde det har vært for sykkel- inspirasjon og -kunnskap i årevis. Driften har vært vanskelig å forsvare økonomisk i en god stund, og det krever ressurser vi ikke har. Fremover kommer vi derfor til å prioritere ressursene på journalistikk og brukeropplevelsen på terrengsykkel.no. Det er derfor veldig gledelig å se at dere har fått på plass gode alternativer til forumet, og at praten rundt sykkel og sti kan fortsette flere steder. Fra vår side, kommer vi i en periode etter 17.07 til å opplyse om sykkel.org i teksten på landingssiden under “hva skjer nå”, slik at flest mulig forum deltakere finner frem til en ny møteplass. (Legger gjerne ut lenke til forumet på discord og, om det er ønskelig fra initiativtakers side?)

Takk for alt engasjementet rundt forumet, det har vært gøy å lese om både minner og gamle innlegg. Håper de nye forumene etterhvert byr på like gode historier.

Hilsen
Anne Julie Saue
Daglig leder, Fri Flyt AS

 

https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2737793#Post2737793

  • Like 2
  • Confused 1
  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mange som har annonsert at de sier opp sitt abonnement på grunn av forumstengingen kan man jo spørre seg om de ikke heller burde trappet ned journalistvirksomheten og satt inn større ressurser i forumdrift 😛

Men nå som så mange har kommet over hit er det nok ingen vei tilbake uansett. Det er bare en nasjonal tragedie at arkivet skal forsvinne for godt.

  • Like 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det krever økonomiske og tekniske ressurser å drifte et forum. Det er greit å understreke her vi sitter og skriver på en alternativ løsning som fortsatt ikke er bærekraftig. Samtidig ble Sykkel.org startet nettopp fordi jeg mener det er realistisk å drifte et forum med en ganske slank stab og lommebok, særlig hvis man har tidligere erfaring og kan outsource deler av driften, som hosting. Det var litt støy da Diskusjon.no gikk over på Invision fra phpBB, men i etterkant ser vi at det var en ganske smart løsning. Og dette gjorde de helt tilbake i 2003. Tiden vil vise om Sykkel.org er levedyktig, men jeg hadde aldri startet hvis jeg ikke hadde hatt troen.

  • Like 9
  • Thanks 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ventle skrev (4 timer siden):

Med tanke på hvor mange som har annonsert at de sier opp sitt abonnement på grunn av forumstengingen kan man jo spørre seg om de ikke heller burde trappet ned journalistvirksomheten og satt inn større ressurser i forumdrift 😛

Men nå som så mange har kommet over hit er det nok ingen vei tilbake uansett. Det er bare en nasjonal tragedie at arkivet skal forsvinne for godt.

Nok en som sa opp i dag. Fikk varsel om fornyelse av abonnement i dag, med dårligere journalistikk år for år og nedleggelse av forumet var jeg kjapp med å stoppe den jeg også. 
 

Strever fortsatt med å forstå nedleggelsen. Jeg kjøper ikke argumentasjonen om at det er for dyrt og ressurskrevende. 

Endret av Hen9ng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (14 timer siden):

Nok en som sa opp i dag. Fikk varsel om fornyelse av abonnement i dag, med dårligere journalistikk år for år og nedleggelse av forumet var jeg kjapp med å stoppe den jeg også. 
 

Strever fortsatt med å forstå nedleggelsen. Jeg kjøper ikke argumentasjonen om at det er for dyrt og ressurskrevende. 

Samme her. Har vært inne på tanken en stund da jeg er enig i at innholdet har vært for svakt. Det som var synd var at jeg allerede hadde takket ja til fornyelse 19. juni, før beskjeden ble publisert. Så jeg har binding til 17.juni neste år. Fakturaen forfaller ikke før om 4 dager, men jeg regner med det ikke er noen vei utenom. Kan ikke se at jeg mottok noe varsel annet enn en beskjed om at abonnementet var fornyet (med en faktura).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (15 timer siden):

Det er riktig at det krever økonomiske og tekniske ressurser å drifte et forum. Det er greit å understreke her vi sitter og skriver på en alternativ løsning som fortsatt ikke er bærekraftig. Samtidig ble Sykkel.org startet nettopp fordi jeg mener det er realistisk å drifte et forum med en ganske slank stab og lommebok, særlig hvis man har tidligere erfaring og kan outsource deler av driften, som hosting. Det var litt støy da Diskusjon.no gikk over på Invision fra phpBB, men i etterkant ser vi at det var en ganske smart løsning. Og dette gjorde de helt tilbake i 2003. Tiden vil vise om Sykkel.org er levedyktig, men jeg hadde aldri startet hvis jeg ikke hadde hatt troen.

Hva med å opprette noe donasjons ordning her? Er det mulig å få til, eller er det noen regler rundt det?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ryddig argumentasjon, Anne Julie. 

Jeg sa opp abonnementet mitt i vinter, da jeg ble lei av å bla meg gjennom toppturer og rando i det uendelige.

Dersom dere klarer å gå mer tilbake til å dekke det som foregår i XC-verdenen- om ikke i et fysisk blad, så hvertfall i digitale utgaver kommer nok jeg til å tegne digitalt abonnement igjen. Ta gjerne opp igjen skrivingen om gode stiperler rundt omkring i Norge. Det finnes sikkert mange gamle artikler dere kan gi nytt liv. Jeg husker Alpers skrev en fin artikkel om grusveger i Vestfold for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gazelle.bein skrev (13 minutter siden):

Hva med å opprette noe donasjons ordning her? Er det mulig å få til, eller er det noen regler rundt det?

Det er det flere som har etterspurt og akkurat nå undersøker vi alternative måter å dekke driftskostnadene på og samtidig lar vi forumet få sette seg litt. Det er gledelig at mange har gitt uttrykk for å bidra og det viser en form for tillit til den nye forumløsningen. At vi særlig nå i oppstartsfasen fokuserer på at denne er velfungerende og inkluderende er en måte å returnere denne tilliten på. Forumet er kun en uke gammelt og i denne perioden har det driftstekniske blitt prioritert, så kan det økonomiske følge etter. Dette er noe som kommer til å bli diskutert nærmere her på forumet når vi vet hvilke andre løsninger som eventuelt foreligger - jeg oppdaterer fortløpende.

  • Like 10

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med din refleksjon. Nå er det sommertid og ferietid og mange er sikkert opptatt med sitt familieliv samt andre aktiviterer enn bare sykling. La forumet sette seg over en viss tid, kanskje ut august(?) før du bestemmer deg for å fortsette og med den hvordan det skal kunne finansieres. Nå tror jeg det er for tidlig til å ta en bestemmelse om medlemsavgift-varianter eller annen finansiering. Om også annonser blir aktuelt er det noe mediebyråer og annonsører kaller for "høstjakta" hvor nye kontrakter blir diskutert og signert.
Forstår forøvrig utmerket hvordan det kan være å ha ansvaret for dette på ren egendugnad. Men som gründer, for en kan vel kalle deg det, er det ikke uvanlig at interesse og drivkraften for å lykkes krever veldig mye i en oppstart.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen tenkt på eller allerede lastet ned hele forumet, for fremtidig arkiv? Det trengs ikke å være offentlig tilgjengelig, så lenge man bevarer det for ettertiden og på et senere tidspunkt hvis det blir aktuelt kan trekke det frem igjen. Det finst tjenester som kan brukes for å laste ned hele nettsider, men man trenger litt datavett og jeg for min del har ikke nok kunnskap til å gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...