Gå til innhold

Dekksokker, funker det og hva kjøper man?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå to ganger dratt av ledningen til ABS sensor når jeg har forsøkt å bruke kjetting, men ikke fått festet dem ordentlig. Det blir dyrt.

Med fremhjulstrekk og piggfritt skjer det nå og da at jeg må ha "noe ekstra". Så nå vurderer jeg et par sokker. Antar/håper at de er enklere enn kjetting, men slites de ut raskt? Og hvilke produkt skal en se etter?

Jeg kommer ikke til å kjøre rundt med sokkene på. Det er kun snakk om å komme opp ei vanskelig kneik nå og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 10
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

De gangene jeg har brukt kjetting (eller forsøkt) så har det først og fremst vært pga stålis i bakke.

Det er synd at jeg ikke er bedre på å bruke kjetting for det er helt sinnsykt hva den bilen kommer seg frem i bare de sitter skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men funker disse sokkene godt på is a? Jeg trodde det først og fremst var ved alt annet enn is de hadde sin store fordel? 

Nå er det ganske mange år siden jeg har lagt på kjetting og det er jo ganske skummelt å bruke på moderne biler med liten avstand til skjermbuer etc, men det å kjøre noen få meter før man etterstrammer kjettingene var i alle fall et ganske godt tips. 

"Kjetting på boks" etc. kan jo også funke på noen underlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Autosock til en '12 Yaris før, de prøvde vi en eller to ganger på både is/hardpakket polert snø og løs snø. Var ikke fornøyd da de enten ikke ga godt grep, eller at hjulene spant inni, og kjøpte hurtigkjetting på Biltema istedenfor. Det fungerte flott.

 

Prøver å finne kjetting til EV6-en vi har nå (bare for sikkerhetsskyld), men er nesten ingen som har til den hjulstørrelsen.

Endret av Skogsmatrosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, erikskon said:

Jeg har nå to ganger dratt av ledningen til ABS sensor når jeg har forsøkt å bruke kjetting, men ikke fått festet dem ordentlig. Det blir dyrt.

Med fremhjulstrekk og piggfritt skjer det nå og da at jeg må ha "noe ekstra". Så nå vurderer jeg et par sokker. Antar/håper at de er enklere enn kjetting, men slites de ut raskt? Og hvilke produkt skal en se etter?

Jeg kommer ikke til å kjøre rundt med sokkene på. Det er kun snakk om å komme opp ei vanskelig kneik nå og da. 

Hva slags bil er det snakk om? Jeg har brukt MYE kjetting på framhjulsdrevet kassebil, men der er det jo ofte godt med plass mellom dekk og hjulbue. Fra jeg åpner førerdøra til kjettinger er montert går det vel 5-7 minutter, med en kjapp etterstramming etter noen meters kjøring. Jeg har aldri opplevd noen problemer med avrevet noenting, men de bilene jeg har hatt har som sagt vært eksepsjonelt enkle å legge kjetting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (4 timer siden):

Hva slags bil er det snakk om? Jeg har brukt MYE kjetting på framhjulsdrevet kassebil, men der er det jo ofte godt med plass mellom dekk og hjulbue. Fra jeg åpner førerdøra til kjettinger er montert går det vel 5-7 minutter, med en kjapp etterstramming etter noen meters kjøring. Jeg har aldri opplevd noen problemer med avrevet noenting, men de bilene jeg har hatt har som sagt vært eksepsjonelt enkle å legge kjetting på.

Det er en Caddy og jeg har ingen god unnskyldning for at jeg to ganger har køla det til. Problemet starter jo ved at jeg prøvde å sette på kjettingene etter at jeg har kjørt meg fast. Altså ikke montering på flatt og ryddig underlag. Mer i kølmørket halveis nedi ei grøft midt i en blankskurt bakke. 

Jeg hadde nok også gjort det bedre dersom jeg øvde litt hver vinter. Men det har jeg ikke gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Caddy, tidligere en Transit Connect.

Jeg foreslår du øver på å legge på kjetting, det er ikke vanskelig når du har øvd litt. Og du har jo en bil med god plass i hjulbuene, som gjør det så enkelt som mulig.

Når du har øvd litt så er det null stress å legge på under litt uryddige forhold.

Forøvrig funker Biltema sine kjettinger helt utmerket til beskrevet bruksområde.

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...