Gå til innhold

Hvem sykkel bør man kjøpe?


Anbefalte innlegg

Hei! Håper på litt hjelp her, beklager hvis feil forum 🙂 
Skal investere i ny landeveisykkel. Jeg har syklet en del og har god erfaring med landevei.
Er 169cm høy. 

Dette er alternativene, hvem velger jeg? 
https://spinn.no/sykkel/trening/landeveissykkel/giant-tcr-advanced-1-disc-karbon-p-r2-hjul-shimano-105-di2-12-d-57304-p0000243716

Eller

https://sorensensykler.no/produkt/trek-emonda-sl-6-pro-105-di2-dnister-black-trek-black/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hvis du har syklet en del og har god erfaring med landevei, så ville jeg tatt utgangpunkt i sykkelen du har. Hvilken type og størrelse er det, og hvordan er den satt opp med tanke på sittestilling? Hva er du ute etter i ny sykkel? Er det en ren landeveissykkel med aggressiv sittestilling eller lener du kanskje mer mot en endurance/ allroad sykkel som har litt kortere og høyere front og kanskje plass til litt ekstra med dekk (32mm eller mer)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Takk for svar. Jeg har i dag en gammel Fuji Roubaix 1,5. Denne har jeg syklet mye på, det var en 52 size. 

Jeg skal nå være med på sykkelag, sykle en del ritt og være med i rulle. Blir relativt fast trening hver uke. Lange turer - og for eksempel 5 x opp til tryvannstårnet fra Readybanen. For å være konkret på utfordringer i dette laget 🙂

Liker at sykkel er comfortabel og aggresiv - ta utgangspunktet i 50/50 fordeling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som det blir mye sykling på deg, og da ville jeg tenkt at den sykkelen som er best for deg er den som passer. Og med så mye sykling som du planlegger så er en god sittestilling viktig. For 3 år siden bygde jeg meg en gravelsykkel med stålramme med custom geometri. Når man bruker så mye penger på sykkel, så er det viktig at geometrien blir perfekt for meg med perfekt balanse i sykkelen. Derfor ble jeg anbefalt en time hos Bikefit og sykkeltilpasning for alle som liker sykling. Dette er de best anvende 4000kr jeg noen gang har brukt på sykkelhobbyen min. Det jeg følte var unikt med disse 3 klokketimene var at det var et samspill og dialog mellom meg og Petter som jeg hadde time med, og sammen jobbet vi oss frem til optimal sittestilling for meg.  Det var ikke noe sånn bruk av laser og måle vinkler og beskjed om at sånn skal du sitte, og ferdig snakket. Jeg satt å syklet på samme watten hele timen, og det var helt utrolig å merke hvor mye lettere det føltes etter det jeg vil si var små justeringer. Man lærer seg også hva man skal kjenne etter og klarer på egenhånd å finne frem til den sittestillingen senere. Jeg fikk så mye ut av dette at jeg spanderte en slik time på min kone også. Hun er langt mindre sykkelnerd enn meg men jeg syntes det er ganske kult hvor kontroll hun har på egen sittestilling nå 3 år senere og merker raskt om setehøyde, vinkel, fore-aft osv er et par millimeter feil eller om posisjonen på hendlene er litt feil enten høyde, lengde eller vinkelmessig. Hun kjøpte seg ny sykkel etter timen, og i følge bikeshop var denne for personer for på 180-190cm. Hun er 170cm, men sitter perfekt på denne med utskiftning av noen komponenter. Det var bare å se på geometrien til sykkelen opp mot skjemaet man får etter timen og ikke bry seg om høydeanbefalingene til sykkelprodusenten. 

Jeg tok også med en kamerat på en slik time da han var i markedet for ny sykkel, og han fikk også fjerner noen skulderproblemer han hadde slitt veldig med. Hans problem etter timen er at den optimale sittestillingen for han er vanskelig å oppnå med mange sykler med standardgeometri. Og det er her en bikefit er fordelaktig å ha før innkjøp av ny sykkel for å vite hvilken størrelse du faktisk skal ha, og om du klarer å finne sittestillingen du skal ha med geometrien som sykkelen kommer med. Det er mye viktigere at rammen passer og et et godt utgangspunkt å bygge videre på enn om det er 105Di2 eller Rival AXS gruppe osv. Kanskje må du opp en størrelse som gjør at sykkelen kommer standard med for langt stem, for bredt styre og for lange krankarmer, og at det bør taes med i budsjettet? 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler trådstarter å lese seg opp på sykkeltilpasning samt å å kjøpe inn to nye stem, ett 10mm kortere og ett 10mm lenger enn det orginale. Sjekk evn styrebredde også. Du får sikkert en grei handel når du kjøper ny sykkel i butikk.

Bytte av stem gjorde ekstremt mye på den ene sykkelen min

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom trådstarter skal bruke 40' på en landeveissykkel så skal det godt gjøres å bomme for mye, hvis du er usikker så gå til en seriøs sykkelbutikk på ett tidspunkt det er lite folk i butikken. Men les deg opp litt i forkant så de ikke prakker på deg en sykkel i feil størrelse, bare fordi de har mange igjen av fjorårsmodellen i akkurat den str...

Jeg vil tro at en rimelig men godt vedlikeholdt sykkel er bedre enn en dyr og neglisjert sykkel. Syklene mine blir alltid håndvasket etter tur og finsykkelen blir polert regelmessig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KennethR skrev (På 23.1.2024 den 14.11):

Da høres det ut som det blir mye sykling på deg, og da ville jeg tenkt at den sykkelen som er best for deg er den som passer. Og med så mye sykling som du planlegger så er en god sittestilling viktig. For 3 år siden bygde jeg meg en gravelsykkel med stålramme med custom geometri. Når man bruker så mye penger på sykkel, så er det viktig at geometrien blir perfekt for meg med perfekt balanse i sykkelen. Derfor ble jeg anbefalt en time hos Bikefit og sykkeltilpasning for alle som liker sykling. Dette er de best anvende 4000kr jeg noen gang har brukt på sykkelhobbyen min. Det jeg følte var unikt med disse 3 klokketimene var at det var et samspill og dialog mellom meg og Petter som jeg hadde time med, og sammen jobbet vi oss frem til optimal sittestilling for meg.  Det var ikke noe sånn bruk av laser og måle vinkler og beskjed om at sånn skal du sitte, og ferdig snakket. Jeg satt å syklet på samme watten hele timen, og det var helt utrolig å merke hvor mye lettere det føltes etter det jeg vil si var små justeringer. Man lærer seg også hva man skal kjenne etter og klarer på egenhånd å finne frem til den sittestillingen senere. Jeg fikk så mye ut av dette at jeg spanderte en slik time på min kone også. Hun er langt mindre sykkelnerd enn meg men jeg syntes det er ganske kult hvor kontroll hun har på egen sittestilling nå 3 år senere og merker raskt om setehøyde, vinkel, fore-aft osv er et par millimeter feil eller om posisjonen på hendlene er litt feil enten høyde, lengde eller vinkelmessig. Hun kjøpte seg ny sykkel etter timen, og i følge bikeshop var denne for personer for på 180-190cm. Hun er 170cm, men sitter perfekt på denne med utskiftning av noen komponenter. Det var bare å se på geometrien til sykkelen opp mot skjemaet man får etter timen og ikke bry seg om høydeanbefalingene til sykkelprodusenten. 

Jeg tok også med en kamerat på en slik time da han var i markedet for ny sykkel, og han fikk også fjerner noen skulderproblemer han hadde slitt veldig med. Hans problem etter timen er at den optimale sittestillingen for han er vanskelig å oppnå med mange sykler med standardgeometri. Og det er her en bikefit er fordelaktig å ha før innkjøp av ny sykkel for å vite hvilken størrelse du faktisk skal ha, og om du klarer å finne sittestillingen du skal ha med geometrien som sykkelen kommer med. Det er mye viktigere at rammen passer og et et godt utgangspunkt å bygge videre på enn om det er 105Di2 eller Rival AXS gruppe osv. Kanskje må du opp en størrelse som gjør at sykkelen kommer standard med for langt stem, for bredt styre og for lange krankarmer, og at det bør taes med i budsjettet? 

Bare jeg som leser dette som et skamløst reklameinnlegg?🫠

 

Tommy skrev (På 20.1.2024 den 22.14):

Hei! Håper på litt hjelp her, beklager hvis feil forum 🙂 
Skal investere i ny landeveisykkel. Jeg har syklet en del og har god erfaring med landevei.
Er 169cm høy. 

Dette er alternativene, hvem velger jeg? 
https://spinn.no/sykkel/trening/landeveissykkel/giant-tcr-advanced-1-disc-karbon-p-r2-hjul-shimano-105-di2-12-d-57304-p0000243716

Eller

https://sorensensykler.no/produkt/trek-emonda-sl-6-pro-105-di2-dnister-black-trek-black/

Hvorfor har du valgt deg ut disse tre syklene? De har alle stygge løsninger når det gjelder styrestem og integrering av kabler. Det ryktes at en ny generasjon av Emondaen er på trappene, så ville heller ikke kjøpt en så "gammel" utgave. Hva med Merida Scultura 6000 eller Ridley GRIFN? Jeg har ikke erfaring med noen av dem, men de koster mindre - og er mye penere i alle fall. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (7 timer siden):

Bare jeg som leser dette som et skamløst reklameinnlegg?🫠

Hei. Det må andre svare på, men jeg er nok bare en fornøyd kunde som betalte full pris for både meg og min kone. Det samme måtte kameraten min. Det var kun et forslag til noe å sjekke ut, og som sagt den beste investeringen jeg har gjort for sykkelhobbyen. Det er hvertfall noe jeg ville gjort før jeg brukte 40k på sykkel og med planer om mye trening og ritt. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (15 timer siden):

Bare jeg som leser dette som et skamløst reklameinnlegg?🫠

 

Hvorfor har du valgt deg ut disse tre syklene? De har alle stygge løsninger når det gjelder styrestem og integrering av kabler. Det ryktes at en ny generasjon av Emondaen er på trappene, så ville heller ikke kjøpt en så "gammel" utgave. Hva med Merida Scultura 6000 eller Ridley GRIFN? Jeg har ikke erfaring med noen av dem, men de koster mindre - og er mye penere i alle fall. 😁

Stygge løsninger..? Tja… praktiske løsninger? JA!!!

Det er klart at det ser smooth ut med integrert løsninger, men for oss vanlig dødelige er det jo potensielt både dyrt og klønete. Dyrere / vanskeligere å bytte deler og gjøre vedlikehold, utfordrende å tilpasse styreposisjon og kanskje du til og med må ha ny koffert for å få med deg sykkelen til Granca’. 
Men, enig - det ser kuult ut med integrert cockpit. Så er utbytte i praktisk bruk så som så for de fleste av oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (10 minutter siden):

Det som er vanskelig med intregert styr/stem er å bytte styre eller stem. 
Hvor ofte gjøres det liksom?

Neida, ikke ofte. Men man bør kanskje tenke litt annerledes når man kjøper sykkel. Man bør være rimelig sikker på tilpassing osv før man triller ut av butikken og så blir det jo fort litt styr hvis man er uheldig og ødelegger styre eller no’ greier. 
Jeg kjøper nok integrert neste gang selv, selv om jeg er rimelig fornøyd med å ha tradisjonell løsning på sykkeken jeg har nå, hadde integrert på den forrige. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KennethR skrev (16 timer siden):

Hei. Det må andre svare på, men jeg er nok bare en fornøyd kunde som betalte full pris for både meg og min kone. Det samme måtte kameraten min. Det var kun et forslag til noe å sjekke ut, og som sagt den beste investeringen jeg har gjort for sykkelhobbyen. Det er hvertfall noe jeg ville gjort før jeg brukte 40k på sykkel og med planer om mye trening og ritt. 

Bikefitting er ikke noe jeg ville ha brukt mye penger på, hvor vanskelig kan det være å treffe rett plassering av sete og hvor mye har det å si for amatører som frekventerer dette forumet? Jeg ville ihvertfall ikke brukt 4' på det, de pengene hadde jeg heller brukt på en grom sykkeljakke. Udiskutabelt
 

Endret av Gubben
  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (4 timer siden):

Ja. 
Det er nok bare deg.

LarsB

Hehe, naivitet er ikke min greie. Uten å beskylde noen for noe som helst, er det ganske påfallende at dette var brukerens andre innlegg, og det var i tillegg ordlagt som en konkret salgspitch (etter mitt syn). Petter er helt sikkert veldig dyktig, men å punge ut 4000,- for sykkeltilpasning vil jeg si ikke er nødvendig for de fleste.🙂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...