Gå til innhold

Ettermontere mer lys - Trek el med Bosch motor


Anbefalte innlegg

Erkjenner at jeg vil ha mer lys foran på el-sykkel-pendlern.

Ønsker også å bytte til en skjerm som dekker mer enn den originale (som original lykt er festet på)

Hva finnes av frontlykt som kan plugges i Bosch-systemet på en elsykkel? 

Finnes sikkert baklykter også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hadde lignende ønske, nevnt i tråden Lykt til elsykkel.

Du må finne ut hvilken generasjon Bosch motor du har for å finne riktig plug, og så se hvordan kabelføringen kan være. Som regel må en inn i rammen for å komme til motoren, og da er det vanlig å måtte spleise kabel fra lykt og kabel fra motor. Det er et eget punkt for baklykt i motoren, om jeg ikke husker feil. Det kan av og til være plug and play om sykkelen allerede har frontlys. Ikke alltid, da må en til verksted som har Bosch Software, slik at de kan aktivere lys. Evnt. aktivere spesifikt innstillingene til det lyset en har kjøpt, f.eks. Lupine.

Egen erfaring er at det er best å ha lykt på styret, da det blir en bedre vinkel om en stiller det så en ikke blender motgående trafikk. Lykt på skjerm blir gjerne "rett frem", og dermed blender mye. Anbefaler STVZO, om du skal ha en litt kraftig lykt.

Edit: Vil anbefale å ta en vurdering av hva en ønsker før en velger fastmontert elsykkellys. Det er rimeligere å bare kjøpe et passe ok batterilys til styret. En mister muligheten at en alltid har med seg et kraftig lys som bruker sykkelbatteriet, men det er litt knott og en må kanskje betale for at en mekaniker gjør det/noe til slutt.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode erfaringer! Min elsykkel har allerede lykter foran og bak, vil har mer lumens. Foreløpig løst ved å bruke batterilykt festet på styret (Magicshine etc) men de degraderes også ettersom årene går.  Kjekt å bare lade ett batteri, bosch batteriet på sykkelen)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å oppgradere lyset på en eldre elsykkel (første generasjon Bosch) og da oppdaget elektronikken at jeg hadde montert et lys som brukte mer strøm og nektet å slå på lyset. Kan legge til at det var veldig knølete å demontere alt som måtte demonteres for å komme til, så jeg var, eh, litt skuffet da det endte med ingenting. Bortsett fra mye tid, frustrasjon og et lys jeg ikke får brukt da.

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (På 27.1.2024 den 9.34):

Jeg prøvde å oppgradere lyset på en eldre elsykkel (første generasjon Bosch) og da oppdaget elektronikken at jeg hadde montert et lys som brukte mer strøm og nektet å slå på lyset. Kan legge til at det var veldig knølete å demontere alt som måtte demonteres for å komme til, så jeg var, eh, litt skuffet da det endte med ingenting. Bortsett fra mye tid, frustrasjon og et lys jeg ikke får brukt da.

Var du innom et verksted med sykkelen?

Når jeg monterte nytt lys på min elsykkel med Boschmotor kopierte jeg original kobling. Resultat var intet lys. Trodde jeg hadde koblet feil og koblet motsatt. Fikk da lys, som kunne gå opp til maks, men når jeg skulle redusere styrken skrudde lyset seg av og jeg fikk feilmelding. Tenkte da det det bare var å dra innom verkstedet for at de skulle fikse det i Bosch programmet de har. Noe jeg hadde avtale med mekanikeren om at han skulle fikse gratis, siden sykkelen var kjøpt i sportskjeden og det var en quick fix. Når mekanikeren ser på saken finner han ut at jeg har koblet feil, og min originale kopiering av koblingene (som altså ikke ga noe lys) var den riktige. En måtte inn i Bosch programmet og endre litt på innstillingene for at det skulle fungere. Vedrørende Lupine så kunne en spesifikt velge det lyset en hadde. Vet ikke om det gjelder for alle lykter.

Lang historie som egentlig konkluderes med at en ofte må ha tilgang på Bosch-programmet om man vil oppgradere eller installere lys på Boschmotorer. Ut over det er det ganske enkelt, dog litt tidkrevende å skru opp deksler og koble ting til.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ubrukt Lupine SL F Nano for Bosch til overs om det er nok lys, 900lm. Høres ikke så mye ut men til en pendlesykkel bør det vel holde?
Tatt av ny sykkel da den skal brukes på sti og ikke pendles med. 

Komplett med fjernkontroll, lykteholder og kabel, det eneste du må gjøre er å skjøte kabelen på nytt da jeg måtte klippe den får å få trukket kabelen ut av ramma. 
Ja og så må vel lysporten på motoren din antagelig aktiveres om det ikke har vært lys koblet til tidligere. 
Koblet av fra en Bosch CX Performance motor. 

https://bikeshop.no/lupine/7900/lupine-sl-f-nano-frontlys-900-l-31-8-mm-stvzo

Send PM om du er interessert. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...