Gå til innhold

Dataprogram som løser manuelle operasjoner mellom ulike program?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter hver dag å gjør en rekke manuelle operasjoner i ulike program. Et eksempel er å ta ut omsetningstall pr. ansatt fra et arbeidsordre/fakturering/lagerstyringsprogram og sette inn i et excelark. 

Finnes det et slags program der man kan lage kommandoer ala "åpne program XYZ, gå til meny a, undermeny d, kjør søk blablabla, kopier tall fra felt xxx, gå til excelark, lim inn resultat".

Og jeg er på ingen måte annet en "normalt" datakyndig, så tung programmering utgår. Selv om jeg hadde DOS på skolen (valgfag?) på slutten av åttitallet en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt det noe særlig selv, men ut i fra det jeg har hørt tipper jeg dette kan ordnes med AutoHotkey. Eventuelt kan du sikkert skrive et script i f.eks Python som ordner det, men det vil nok kreve i alle fall noe programmering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Power Automate er no-code "next-next-finish" (som en på jobb omtaler sånt med :D), som også har integrert chatgpt, slik at du kan skrive hva du vil ha i klartekst. Usikker på hvor godt PA snakker med programmer utenfor MS-sfæren, men tipper det også lar seg gjøre derfra.

 

Et steinaldergrep i mellomtiden er å bruke avansert utklippstavle (windowsknapp+V), da kan du batch klippe og lime inn fra listen av alt du har klippet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...