Gå til innhold

Skicross er kul tv idrett.


Anbefalte innlegg

Lørdags formiddag tilbringes noe uvant med forkjølelse og vintersport på tv. Skrenset innom skicross, som jeg ellers bare ser under OL. For en fantastisk underholdende sport skicross (og boardercross) er. Særdeles velegnet for publikum og tv er det også, men jeg har noen spørsmål som jeg tipper er mulig å få gode svar på her. 

Hvorfor er det ingen nordmenn i toppen i skicross nå? 
Finnes det noen norgescup etc? 
Hvilke typer ski det de bruker? Vanlig storslalåmski? 
Er det noe annet spesielt utstyr? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men kan forsøke.

For det første, det finnes nesten ingen ski-/boardercross løyper i Norge. Kongsberg har en permanent løype av høy standard, og Hafjell har en løype. Hafjell sin er veldig fin og en skikkelig glid-løype, men er nok litt for lett til å benyttes til konkurranser på litt nivå.

Trysil har også en kvart løype i blå-parken (eller, de hadde i fjor i hvert fall, jeg har ikke vært der i år). Med litt innsats så kan de sikkert bygge den ut til full størrelse.

I 1999 og tidlig 2000-tall var det også (midlertidige?) løyper i Varingskollen og Kirkerudbakken. Jeg har i hvert fall konkurrert begge de to stedene. Det fantes sikkert flere rundt omkring også.

Fordi det nå nesten ikke er løyper igjen så har nok det noe å si for rekrutteringen også, og vi har kanskje ingen i toppen i skicross. Jeg vet ikke hvordan miljøet er i dag. Vet at det var et samarbeid med det svenske landslaget i en periode.

Når det gjelder boardercross, som jeg har mer kjennskap til, så arrangeres det Norgescup og NM i Kongsberg i år. Det var også Kongsberg som påtok seg de samme arrangementene i fjor.
Kongsberg snowboard er en aktiv klubb, og siden de har permanent boardercross-løype så er det altså de som ofte arrangerer renn.
Hafjell har som nevnt en fin løype, men ingen klubb som er ivrig etter å arrangere. 
Det samme med toppidrettsgymnasene og private ungdomsskoler. NTG Geilo, Hovden Snowboard & Freeski, og Wang - alle har linjer for big air og slopestyle kjørere, men ingen tilbud til de som ønsker å kjøre boardercross.

Kongsberg arrangerer Norgescup og NM kombinert på samme helg i år. 16-18.februar. Jeg tar turen ned som trener i vår lokale snowboardklubb. Vi stilte med tre deltagere fra klubben i fjor, så interessen er ikke all verden. Totalt var det kanskje 100 deltagere der i fjor, med stort og smått.

Når det gjelder utstyr. På skicross vil jeg tro de stiller med ganske ordinære racing-storslalomski. Alltid ryggplate i tillegg til hjelmen, ellers ikke noe spesielt som jeg kjenner til.
På boardercross så brukes det egne boardercrossbrett på internasjonalt nivå. Lengre og stivere.

Norge har én juniorløper nå, i para-boardercross, som er i verdenstoppen.

 

 

Endret av parob
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder rekrutteringen til skicross så dekkes nok den stort sett av alpinister som ikke kom inn på det vanlige alpin-landslaget 😉

Jeg prøvde å finne ut om skiene er homoligisert tilsvarende som f.eks. storslalåm, men greide ikke å finne noe. Om de kan kjøre på hva de vil så tror jeg at løperne vil foretrekke ski med litt mindre radius enn 30m.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke full kontroll på spørsmålene, men er også veldig glad i skicross. Var med på par renn 2005-06, blant annet NM i Trysilfjellet 06 (ble nr 12 for de som lurer, dvs ble nr 3 i den ene kvartfinalen så delte vel den 12 plassen med 3 andre, Audun Grønvold vant selvsagt, tror det var han som designet løype). 

Trysilfjellet har den samme skicrossløypen som de har hatt siste 3-4 vintre. Dvs en kort løype uten mye sving og noen kuler til slutt så er jo ikke en ordentlig treningsløype men morsom nok å kjøre par ganger.  

Mener de har spesifikke ski med mindre svingradius en storslalåm. Ofte har de en variant med SX i navnet sitt, var i alle fall slik før. Før Odermatt begynte å herje med Støckli i vanlig alpint var de jo ett merke som satset mye på skicross. 

Har stusset litt på hvorfor Norge ikke satset mer på skicross nå. Var jo en del satsing tidligere og det må jo være en bank av utøvere (spesielt herresiden) som ikke når det øverste nivået i alpint (WC) som kunne hatt suksess her. Er jo motsatt i Sverige, som har satset her i mange år med gode resultater selv om rekrutteringen i vanlig alpint ikke er i nærhet av Norge (fortsatt herresiden jeg tenker på, de er jo bra på kvinnesiden i teknisk grener). Er jo Ol-gren, så burde jo bety muligheter ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på skicross fra Georgia nå, tøff bane. Legger merke til at Elan er det mange som kjører med, sjelden en ser i alpint WC sirkuset nå. Ikke fått med meg at Sandra Näslund skadet seg for par uker siden. Men svenskene har gode herrer også, brødrene Moberg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...