Gå til innhold

Randobindinger - tech


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter nye ski og bindinger, men er veldig i tvil om bindingene.

Har Scarpa F1 XT støvler som ikke funker noe særlig med bindinger med alpin hel som Tecton og Kingpin.

Vil helst ha lette bindinger, da jeg ikke trenger så mye ekstra vekt på beina (når jeg har nok ellers)😀

Hadde Dynafit Speedturn 2.0 på de forrige skia og det funka forsåvidt fint, men var litt redd for at de plutselig skulle løse ut samt at de bare gikk til 10.

Mine var stilt på 8 og ergo og om jeg har skjønt det rett så er range 4-10 og der var da på 75% av maks. 

Er 95kg netto og ser for meg ski med 88-92mm midt bredde og har 310mm sålelengde

Alle kalkulatorer spytter ut mellom 8 og 9,5 i verdi alt etter om jeg velger preferanse på balasert forhold mellom release/retention eller retention>release.

Alpinskia står på 9

Trenger jeg en binding som går til 12 eller klarer jeg meg fint med en som går til 10??

Er det vesentlig forskjell på utløsning en bakbinding med U fjær (fast verdi) kontra separate pinner??

Forutsetter selvfølgelig riktig verdi.

Takknmelig for alle innspill

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 10
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Jeg har kjøpt et par Marker Alpinist 12 som da kan justeres til 12 sideveis og har fast vertikal utløsing samt at de er "no gap" ved montering pga horisontal flex.

Problemet er jo at de ikke følger DIN norm og dermed er litt prøving og feiling for å finne rett.

Fikk Alpinist 12 bindingen rimelig og kun brukt 5t

Hovedårsaken til spørsmålet er om man kan trekke paraleller mellom DIN tall og det som finnes på tech bindinger eller om det er helt på en "annen planet"??

Fint å ha noe å nerde på om vinteren og🤓🤣🤣

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BjornS skrev (15 minutter siden):

Du kan høre med folka på VPG på Oppdal. Mye kunnskap og de kan å formidle den, ekstra fornøyde blir de sjølsagt om du handle fra de og

 

 

ingen dum ide, liker VPG😀

 

Edit: Ringte VPG og fikk snakke med Eirik Finseth

Alpinist 12 bindingen var en "ulv i fåreklær" så den kunne fungere godt samt Dynafit Seven Summits bindingen for min vekt

Av ski i breddene jeg er på jakt etter så var G3 Findr 94, Dynafit Radical 88 eller Vølkl Rise Above 88 noen av de som kunne anbefales.

Ble nesten litt "starstruck" etter å ha sett alle episodene av "Den Pefekte Svingen" på Friflyt 😀😀

Trivelige og kunnskapsrike folk på VPG 

Endret av Gullars

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIN 9 høres fint ut. Det er ikke kjempeviktig om du har DIN 8, 9 eller 10. Slik bindinger er alltid et kompromiss uansett. Vertikal utløsning på tåa får du for eksempel ikke justert. 

Etter min mening er det aller viktigeste å sjekke at det ikke bygger seg opp is eller snø mellom ski-binding og sko. Jeg har selv hatt en lengre runde på krykker på grunn av dette; der bindingen ikke kunne løses ut grunnet ising. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer??? Anbefalte ikke Finseth Look Pivot 18 bindinger og Alpine Tracker?? Tror han du er pyse? 

 

 

 

Jeg har også Alpinist 12 og er særdeles fornøyd. Bruker dem på noen ganske alvorlige ski og har vel aldri følt at bindingene har vært det svake leddet. Når jeg er i Vassfjellet og ser hva noen av studentene høcker på lette randobindinger så er de åpenbart mer enn gode nok for alt jeg gjør på ski. Jeg er likevel glad i vanlige alpinbindinger når jeg kjører heis. Betryggende med silkemyk utløsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill.

Har ikke fått bindingene på ski ennå, men jobber med saken.

Jeg har som de fleste gifte menn med barn noen tidsutfordringer så jeg får aldri så mange turer på ski som jeg ønsker i løpet av en vinter hverken på langrenn, topptur eller rando.

Det samme gjelder forsåvidt sykkelturer, men der gjorde jeg trikset med å få unga interessert og da åpner det seg en annen verden av tidsdisponering.

 

Når det gjelder ising så har jeg fått med meg at det er viktig å passe på så jeg skal holde et våkent øye på det. 

Har skjønt at tech bindinger er litt prøv og feil, men liker å være sikker på hva jeg driver med og sjekker heller en gang for mye enn en gang for lite.

Finseth var en reflektert og kunnskapsrik kar så jeg måtte faktisk skjerpe meg for å ikke pumpe han for alt jeg funne spørre om.

Fornuftige råd basert på den infoen han fikk av meg er inntrykket jeg sitter igjen med. 

Faktisk sånn at jeg vurderer å kjøpe ski der selv om jeg finner de billigere andre plasser.

Bruker def alpinbindinger i bakken, med skikkelig støvler, har bare ett sett med knær.

Betryggende å høre at Alpinist 12 funker bra på store ski, jeg tenker å stoppe rundt 90mm til mitt bruk.

Endret av Gullars

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å sjekke ut Nikolai Schirmer og Eric Hjorleifson på Youtube for å se hvor hardt man faktisk kan kjøre på tech-bindinger. Jeg vil tørre å påstå at jeg er over gjennomsnittet glad i å dra på litt på vei nedover og var lenge såpass skeptisk at jeg fortsatte med den gamle Marker Duke rammebindingen. Nå går jeg rando på Head Kore 108 ski med Dynafit Radical bindinger og er storfornøyd. Vesentlig lettere oppover og har blitt såpass trygg på det at jeg ikke merker noen vesentlig forskjell på vei nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Om noen er intr så ble det litt pose og sekk for min del (litt som det av og til blir med sykkelkjøp)😉

Kjøpte noen Marker Alpinist 12 med bremser som var brukt en tur og starta jakten på ski å sette de på.

Vinterferien nærma seg og jeg ville gjerne ha ski igjen samtidig som en på finn.no droppa prisen endel på komplette ski, men binding og feller.

Kjøpte de på vei til hytta og endte opp med Black Crows Vastus 172cm med ATK R12 og G3 Minimist Glide feller til en veldig fin pris.

Nå har jeg et par Alpinist 12 som mangler ski/feller..............

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...