Gå til innhold

Rulle og høyde på forhjul/styre?


Anbefalte innlegg

Jeg har nok syklet mer Zwift enn ute de siste månedene, og da på min gravel-sykkel som jeg ikke bruker fryktelig mye i sommersesongen. Har brukt litt tid på å justere den inn. Pga gnagis har jeg testet en del seter etc, men sitter nå godt nok til 1-2 timer på rulla.

I går tok jeg den ut, og reagerte umiddelbart på at det kjentes feil. Trykk og ubehag på hender, litt i nakken, og skled hele tiden fremover på setet. Ikke så værst nede i bukken, men ikke bra ellers. Generelt litt dårlig kontroll sittende. Etter 2.5t justerte jeg setet 5cm lenger bakover, og rettet det opp noe. Det hjalp, og kjentes mye bedre.

Utrolig nok har jeg ikke tenkt på dette før, men jeg bruker en Tacx Flux 2, og en Elite Sterzo under forhjulet. Målte nå høyde fra gulv til senter hjulaksel, og slik den står i rulla er det over 6cm høydeforskjell foran/bak. Altså er styret over 6cm høyere i rulla, vinkel på setet blir feil osv - hvis jeg tenker riktig?

Burde jeg ha sjekket dette for noen år siden? 😉 Hva gjør man? Dropper forhjulsstøtte, eller legger noe under rulla for å få den opp til riktig høyde?

Endret av Knutspeed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Knutspeed said:

Målte nå høyde fra gulv til senter hjulaksel, og slik den står i rulla er det over 6cm høydeforskjell foran/bak. Altså er styret over 6cm høyere i rulla, vinkel på setet blir feil osv - hvis jeg tenker riktig?

Burde jeg ha sjekket dette for noen år siden? 😉 Hva gjør man? Dropper forhjulsstøtte, eller legger noe under rulla for å få den opp til riktig høyde?

Skal i utgangspunktet være samme avstand fra underlag til akslingene (gitt at gulvet er flatt), ja. Noen velger kanskje å sitte med styret en centimeter eller to høyere inne, men ikke så mye som 6cm.

Ja, du burde sjekket dette for noen år siden 😄 Flux 2-rullene trenger egentlig ikke forhjulsstøtte, men ser noen likevel bruker. Hvis Sterzoen bygger mer enn en vanlig forhjulsstøtte, og du ønsker å beholde den, så er vel det greieste å legge noen kryssfinerplater(el) under rulla.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, eriksvatn said:

Skal i utgangspunktet være samme avstand fra underlag til akslingene (gitt at gulvet er flatt), ja. Noen velger kanskje å sitte med styret en centimeter eller to høyere inne, men ikke så mye som 6cm.

Ja, du burde sjekket dette for noen år siden 😄 Flux 2-rullene trenger egentlig ikke forhjulsstøtte, men ser noen likevel bruker. Hvis Sterzoen bygger mer enn en vanlig forhjulsstøtte, og du ønsker å beholde den, så er vel det greieste å legge noen kryssfinerplater(el) under rulla.

Rydder bort Sterzoen i første omgang. Den har ikke levd opp til forventingene uansett, mest fordi den flytter seg for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...