Gå til innhold

Hvilken multisportvogn?


Anbefalte innlegg

Jeg ble far for første gang i fjor vår og er nå i pappaperm. Selv om jeg er litt over gjennomsnittet interessert i ski, uttalte jeg bråkjekt at jeg ikke skulle gå med pulk; det ødelegger jo hele skiopplevelsen! Nå ser det ut som jeg må bite i meg de ordene, og lurer på om noen har erfaring med de ulike modellen?

I fjor kjøpte jeg meg ei joggevogn (Cybex Avi), og tenkte at det skulle være nok, men nå når det er vinter innser jeg at ungen heller burde sitte inne i en kupe og at setet burde kunne legges ned. Da er det multisportvogn som gjelder, og tenker at jeg tar med skisett og sykkelfeste i samme slengen. Det jeg lurer på da er hvilke modeller som kan ta ned setet, og hvor gode de ulike skiløsningene er. Har sett litt på Nordic cab, som oppfyller kravene, men synes den er litt stor (brei) for å kunne parkere i fellesarealet i oppgangen. Sykkelfeste er nice, men er ikke så viktig at kjøreegenskapene er premium, da vi ikke trenger sykkel for daglig transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (5 timer siden):

Kun erfaring med Thule Chariot Sport som er finfin. Chariot cross bør vel dekke behovet når du har løpevogn. Hamax outback kan også legges ned og bli pulk. Bredder vet jeg ikke noe om.

Se denne tråden

Se der ja, slik går det når man aldri er innom andre underforum enn Snikksnakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd så er Chariot Sport suveren. Jeg kjøpte den brukt før junior (som nå akkurat er fylt 2) ble født, og jeg anslår at den er gått mellom 2000 og 3000 kilometer, først og fremst jogging, men og noen skiturer og litt sykkel. Han sover veldig godt inni den, spesielt på skitur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon, skal dog ut i perm litt senere (mai). Vi endte opp med å kjøpe Chariot Sport 2 siden vi tenker å få flere, vurderte den som det beste alternativet da vi både sykler, løper og går på ski. Kjøpte en i forholdsvis god stand brukt på Finn, sparte vel fort 10.000 mot nypris 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Hamax og er relativt fornøyd, men med daglig bruk i salt og slaps og mange minus så begynner den å bli litt stygg, men ingen funksjonelle feil til nå hvertfall.

En stor fordel med skisettet er at den står stabilt av seg selv i skimodus fordi skiene er festet to steder. I Thule ser det ut som at fronten stuper når man tar av draget. Dette gjør at Outback kan "trilles" med ski. Gjorde dette på skøytebanken på Nøklevann for litt siden, og det er praktisk når ungen skal fortsette å sove mens man selv tar en bålpause, eller når man bare frakter "pulken" rundt ved start og slutt av turen eller på hytta.

En ulempe er at vanntettinga ikke er så god. Altså, det store plastvinduet er selvfølgelig bra, men noe vann renner ned glidelåsen og havner på "gulvet" inne i vogna.

Ellers er jeg ikke helt fornøyd med ergonomien inne der for den lille, men vet ikke om den nødvendigvis er bedre i Thule eller en annen produsent.

Nyfødtinnlegget er ikke veldig bra (og nei, ikke sykle med dem kjempesmå). Med joggehjulet blir den relativt kapabel, mens joggehulets brems på fremre hjul er dårlig løsning på annet underlag enn asfalt.

Den blir relativt flat da. Vi får vogn med hjul og alt i takboksen i tillegg til ski og brett, så veldig fornøyd med det. 

Terningkast 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med ski på vognen, men Hamax har et greit regntrekk til Hamax Outback. Hadde selvfølgelig vært greit å slippe å ha trekk, men med vår bruk med daglig sykling til barnehage løser regntrekket problemet. Øker nok levetiden på glidelåsen betraktelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gjorde jeg joggevogna klar for vår, og da viste det seg at ryggen er nedfellbar (ligger nesten horistontalt)🙃 Regntrekket beskytter også godt mot kald vind, så da trenger vi ikke å tenke på ny vogn eller pulk før neste vinter evt sykkelvogn neste sommer. Tror likevel ikke den fungerer så bra når det er masse snø, da det er 28 mm dekk, men kan virke som det går mot vår her i Oslo. 

Endret av deepArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...