Gå til innhold

Sykkelvogn med nedfellbar rygg


pharynx

Anbefalte innlegg

Hvilke av disse finnes der ute? Ca. eneste kravet jeg har. Hadde tidligere en Thule Sport 1 som var glimrende, men har ikke tenkt å svi av så mye på vogn igjen. Nå trenger jeg bare en billig sykkel-trekkvogn som junior kan ta seg en hvil i mens jeg cruiser rundt på Nord-Jæren i permisjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor gammel junior er, men vi hadde en sånn hengekøye til hu minstei en thule chariot 2. Tror hu gikk oppi den til hun var nærmere 1 år. Nå varierer vel størrelsen på avkommet, men hun var i øvre sjiktet ifølge de på helsestasjonen 😉

Fin demping i køya også. Gikk over til sånn støtteinnlegg når hun ble eldre, virket som det var greit behagelig. Ettersom hjelm bygger mye bakover så skippet vi det, da virket det som de kunne slappe bedre av. Vi tenkte at de uansett hadde fin beskyttelse med veltbur rundt seg.

Hu eldste hadde vi i en thule cx 1, mener ryggen der lå ganske godt bakover, men det var vel godt ut i 2-årsalderen vi fikk tak i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thule Chariot Cross har nedfellbar rygg og er vel litt rimeligere enn Sport, men langt ifra billigvogn... Vi har også brukt hengekøye i starten. Den skal visstnok ikke brukes til sykling og løping, men det er vel bare Thule som ikke skal bli saksøkt i USA som helgarderer seg? 
Husker ikke hvor lenge hengekøya passet, men om den passer lenge så kan man jo gå for vogn uten nedfellbar rygg, og. En Chariot Lite 1 brukt på finn pluss noen Schwalbe Big Apple 20x2.0 bør fungere


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chariot og Sport blir for dyre dessverre. XXL mener Coaster XT har justerbar rygg men det stemmer ikke. Infant Sling blir nok i minste laget til våren for junior, og den skal vel også kun brukes til trilleturer? Hadde Sport 1 med infant sling til førstemann, han overlevde 😛 Men det viktigste er som sagt at junior får slappa av og ikke henger med hodet, derfor vil jeg kunne justere ryggen ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burley'n vi har/hadde var ikke direkte nedfellbar - der var bakveggen festet med stropper som man kunne gi litt slakk på for å senke vinkelen,  og så kjøpte vi tilbehøret som ga "krybbefunksjon" for den første fasen. Ble mange mil på den vogna gitt!

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter samme vogn, dvs vogn som ungen kan sove komfortabelt i. Ikke så lett å finne ut hvor nedfellbar nedfellbare rygger er... Hengekøye tror jeg vi har vokst ut av. Og så lurer jeg også litt på om de brede skiene på Nordic Cab er mye bedre enn tradisjonelle ski til sykkelvogn. Kjøreegenskaper som sykkelhenger er derimot ikke så viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deepArne skrev (16 timer siden):

Jeg er på jakt etter samme vogn, dvs vogn som ungen kan sove komfortabelt i. Ikke så lett å finne ut hvor nedfellbar nedfellbare rygger er... Hengekøye tror jeg vi har vokst ut av. Og så lurer jeg også litt på om de brede skiene på Nordic Cab er mye bedre enn tradisjonelle ski til sykkelvogn. Kjøreegenskaper som sykkelhenger er derimot ikke så viktig for meg.

Ca hvor nedfellbar ryggen er:

 

 

Et oppfølgingsspørsmål... Sover de egentlig dårlig med hode fremover? Det ser ikke godt ut, men mine unger har sovet med gyngende fremoverlent hode på flere intervalløkter.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerts skrev (56 minutter siden):

Sover de egentlig dårlig med hode fremover? Det ser ikke godt ut, men mine unger har sovet med gyngende fremoverlent hode på flere intervalløkter.. 

Dette var aldri et problem i mine år med sykkelvogn heller. Ofte hang de med hodet i bilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deepArne skrev (18 timer siden):

Jeg er på jakt etter samme vogn, dvs vogn som ungen kan sove komfortabelt i. Ikke så lett å finne ut hvor nedfellbar nedfellbare rygger er... Hengekøye tror jeg vi har vokst ut av. Og så lurer jeg også litt på om de brede skiene på Nordic Cab er mye bedre enn tradisjonelle ski til sykkelvogn. Kjøreegenskaper som sykkelhenger er derimot ikke så viktig for meg.

Vi har hatt Nordic cab og på den vi hadde ( kjøpte den vel i 2015 tror jeg) kunne vi justere liggevinkel på seteryggen trinnløst. Det var bare å slakke på stroppene som holder ryggen oppe i øvre tverrstang. Ungen sov godt da uten noe mer utstyr enn de medfølgende småputene som sidestøtte (borrelås fester). Men vi brukte dette først fra ungen var rundt 1 år. Ungen må ha litt kontroll på hodet selv om den skal ligge i den vogna uten ekstra innlegg eller store støtteputer. De brede skiene mener jeg selv er overlegne de smale som mange har nå. Med de brede skiene så kan man fint gå litt utenfor løypene om det er litt hardt. I løypa så går skiene utenfor selve skisporet og gir veldig god stabilitet. Spesielt om det er mye løs sne i løypa eller det begynner bli varmt med mykt og sukkersne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endte til slutt med en Chariot Cross (før Thule-tiden dette altså), hvor ryggen ikke er justerbar men vinkler litt slik at kiddoen sitter litt bakover. Skulle jeg hatt justerbar rygg måtte jeg opp på Thule Sport eller nyeste Hamax Outback og det tar jeg meg ikke råa til. Så da svei jeg av en tusenlapp på ei gammel men digg vogn med eksepsjonell fjæring og mange gode egenskaper man ser på dagens Thule Cross-vogner. 

Neste prosjekt jeg får lyst til å prøve: lakkere vogna i nye og freshe farger! Idiotprosjekt eller doable?

Image

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
pharynx skrev (19 timer siden):

Endte til slutt med en Chariot Cross (før Thule-tiden dette altså), hvor ryggen ikke er justerbar men vinkler litt slik at kiddoen sitter litt bakover. Skulle jeg hatt justerbar rygg måtte jeg opp på Thule Sport eller nyeste Hamax Outback og det tar jeg meg ikke råa til. Så da svei jeg av en tusenlapp på ei gammel men digg vogn med eksepsjonell fjæring og mange gode egenskaper man ser på dagens Thule Cross-vogner. 

Neste prosjekt jeg får lyst til å prøve: lakkere vogna i nye og freshe farger! Idiotprosjekt eller doable?

Image

Fin den, ser kliss lik ut den CX 1 vogna vi hadde. Håndbrems er gull hvis du finner på å ta beina fatt.

 

Edit: Kjør på med lakkering, din lokale billakkerer lager sikkert sprayboks med farge som matcher sykkelen.

Endret av Dingo
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...