Gå til innhold

Elgrittet-30 min øst for Lillestrøm


Anbefalte innlegg

Anbefaler sterkt Elgrittet i Høland 26. mai 2024, drøye 30 min østover fra Lillestrøm med bil. Supert terrengritt på ca. 5,4 mil som hovedsakelig foregår på fine grusveier. Et kort terrengparti som går nedover, og som ikke bør skremme noen. Hardtail duger i massevis. Veldig flott arrangement. Start og mål på Høland stadion. Gode parkeringsforhold ved start. Ligger flere flotte videoer ute på YouTube. Tror det var rundt 130 deltakere i turritt-klassen i fjor. Fortjener langt flere deltakere. Egen klasse for Gravel/CX. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var det hele 3! deltakere i gravel.

Løypa er som nevnt over 96% grus. Stien går bare nedover og er veldig grei på tørt føre, men det kan fort synke nedi med smale hjul ved normal fuktighet.  Store deler av løypa legger til rette for rullekjøring, men alt blir som vanlig avgjort i oppoverbakkene.

 

I fjor var det lengre strekker med ny grus som egentlig var grov pukk, så jeg følte det ristet mer en nok med 2,4-dekk på hardtail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoje skrev (2 timer siden):

Pleier det å være med mange i gravel/CX-klassen? Og hvor grovt er underlaget på stipartiene mtp gravel?

Hvis det blir vått så tror jeg du vil få utfordringer i stipartiene med en grævel sykkel

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
6 hours ago, Rottenikken said:

Ser ut som et fint ritt! Hardtail med «grusdekk» (raceking 2.2) å anbefale på denne?

Har i hvert fall gjort det på det oppsettet mer enn en gang. Eneste grunn til at jeg sykler fulldemper på det rittet nå er at jeg sykler på samme sykkelen uansett ritt jeg deltar på.

Som nevnt, siste stiparti kan bli glatt på klopper ved mye regn, og da spiller type dekk nada rolle - og det er kanskje kjappere å løpe med sykkelen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har syklet fire ganger-første gangen med hardtail og stiv gaffel. Det gikk bra fort opp den lange klatringa til å begynne med og ble ganske optimistisk etterhvert, helt til jeg kom til terrengpartiet. Slo ganske mye og vel så det, lurer på om det var det året med skikkelog gjørme nedover der. Hoppet til slutt av sykkelen ned et parti der- og jammen var det akkurat der fotografen sto og tok bilder. Fikk en del tyn etterpå med spørsmål om jeg ikke var terrengsyklist...eller en slik en som trillet sykkelen ned bakkene. I tillegg hadde jeg som vanlig nær sagt Race King 2.2 med for mye luft så det ble lite kontroll på styringa.

Ble dempergaffel de neste turene. Og når jeg i tillegg har begynt med tubeless på terrengsyklene så blir det mindre dekktrykk og bedre styring (bytter framdekk om det er fare fr gjørmete parter).

Syns rittet er meget bra og har lyst til å delta i år, men det er dagen etter Randsfjorden rundt så får se hvor mye energi det er igjen etter den turen. Bildet er fra 2016 tror jeg.

elgrittet.jpg

Endret av Kaiost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...