Gå til innhold

Holdbarhet kranklager?


Anbefalte innlegg

Jeg har en 2019-modell hardtail. Aluramme, BSA skrudd BB, shimano krank. Sykkelen brukes til helårspendling, 7-8km 5 dager i uka. Den hadde ikke gått mer enn 40 mil før kranklager måtte byttes (reklamasjon uten at jeg ba om det etter at krankarm løsnet). Nå har den gått 420 Strava-mil til, og kranklageret har begynt å knurre når jeg trår tungt. Trodde først det var venstre pedal, kjentes sånn og kjører billige plastik-flats. Kjøpte nye pedaler, og knurringen fortsetter.

Er det normalt at et kranklager dør så fort, eller er det noen ugler i mosen her? Får jo normalt sett en GX-kassett til å vare lengre enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (2 minutter siden):

4200 km på en brukssykkel ville jeg hvertfall ikke klaga over hvis det gjelder et ganske rimelig og ordinært kranklager.

Takk. Skal ikke klage 🙂 Neppe noe ekstraordinært lager. Ser ut som om pressfit-lager på grussykkelen har gått dobbelt så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knurrer den mer i regnvær? Hadde en ny landeveissykkel med presset kranklager som knirket i regnvær, bytta den i en sykkel med "orntli" skrulager. Irriterende på en sykkel til 15 000 kr

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (3 minutter siden):

Knurrer den mer i regnvær? Hadde en ny landeveissykkel med presset kranklager som knirket i regnvær, bytta den i en sykkel med "orntli" skrulager. Irriterende på en sykkel til 15 000 kr

Ikke merket noen større forskjell. Det kjennes i pedalen, lager ikke lyd. Er skrulager, så derfor jeg lurte. På tidligere sykler holdt pressfit også ca 450mil, men skru skulle være så mye bedre har man blitt fortalt. Enklere å bytte er det jo.

Har skrudd SRAM Dub på en av stisyklene, og det måtte skiftes på 350. Tulla litt isted ser jeg - BB386 (press) på gravelen ble bytta på 630.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (22 minutter siden):

Ikke merket noen større forskjell. Det kjennes i pedalen, lager ikke lyd. Er skrulager, så derfor jeg lurte. På tidligere sykler holdt pressfit også ca 450mil, men skru skulle være så mye bedre har man blitt fortalt. Enklere å bytte er det jo.

Har skrudd SRAM Dub på en av stisyklene, og det måtte skiftes på 350. Tulla litt isted ser jeg - BB386 (press) på gravelen ble bytta på 630.

Forskjellen på skru og pressfit er vel primært knytta til knirkeproblem som følge av kontaktflatene der du presser inn lageret, ikke selve varigheten på kulelageret (noen med peil må gjerne korrigere meg, men det er nå min oppfatning av problemstillingen hvertfall).

Ofte kan det vel være toleranseissues som kan gjøre det utfordrende å fjerne all knirk.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulservice skrev (På 11.7.2023 den 22.05):

Vasker du med hageslange med hard stråle? Fukt i lager er en vanlig begrensning på levetid på de fleste lage på sykler i kombinasjon med type og mengde fett som er bedre tilpasset hastigheter på elmotorer en sykler 

Er pirkete på stisyklene, men denne har jeg knappest vasket i det hele tatt. Så neppe der det ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tidlig död kan jo også komme av overdrevet stramt montering.

Åpne gjerne opp det gamle lagret og del noen bilder når du først bytte det.

Har overrasket meg hvor tilsynelatende lite brukte sykler som har kommet inn på Tunet Sport med invendig rustne lager. Som regel med minimalt med fett i hvis det er original lagre..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...