Knutspeed Posted July 6 Share Posted July 6 Jeg har en 2019-modell hardtail. Aluramme, BSA skrudd BB, shimano krank. Sykkelen brukes til helårspendling, 7-8km 5 dager i uka. Den hadde ikke gått mer enn 40 mil før kranklager måtte byttes (reklamasjon uten at jeg ba om det etter at krankarm løsnet). Nå har den gått 420 Strava-mil til, og kranklageret har begynt å knurre når jeg trår tungt. Trodde først det var venstre pedal, kjentes sånn og kjører billige plastik-flats. Kjøpte nye pedaler, og knurringen fortsetter. Er det normalt at et kranklager dør så fort, eller er det noen ugler i mosen her? Får jo normalt sett en GX-kassett til å vare lengre enn dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted July 6 Share Posted July 6 4200 km på en brukssykkel ville jeg hvertfall ikke klaga over hvis det gjelder et ganske rimelig og ordinært kranklager. Quote Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutspeed Posted July 6 Author Share Posted July 6 perbl skrev (2 minutter siden): 4200 km på en brukssykkel ville jeg hvertfall ikke klaga over hvis det gjelder et ganske rimelig og ordinært kranklager. Takk. Skal ikke klage 🙂 Neppe noe ekstraordinært lager. Ser ut som om pressfit-lager på grussykkelen har gått dobbelt så langt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted July 6 Share Posted July 6 Knurrer den mer i regnvær? Hadde en ny landeveissykkel med presset kranklager som knirket i regnvær, bytta den i en sykkel med "orntli" skrulager. Irriterende på en sykkel til 15 000 kr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutspeed Posted July 6 Author Share Posted July 6 York skrev (3 minutter siden): Knurrer den mer i regnvær? Hadde en ny landeveissykkel med presset kranklager som knirket i regnvær, bytta den i en sykkel med "orntli" skrulager. Irriterende på en sykkel til 15 000 kr Ikke merket noen større forskjell. Det kjennes i pedalen, lager ikke lyd. Er skrulager, så derfor jeg lurte. På tidligere sykler holdt pressfit også ca 450mil, men skru skulle være så mye bedre har man blitt fortalt. Enklere å bytte er det jo. Har skrudd SRAM Dub på en av stisyklene, og det måtte skiftes på 350. Tulla litt isted ser jeg - BB386 (press) på gravelen ble bytta på 630. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted July 6 Share Posted July 6 Knutspeed skrev (22 minutter siden): Ikke merket noen større forskjell. Det kjennes i pedalen, lager ikke lyd. Er skrulager, så derfor jeg lurte. På tidligere sykler holdt pressfit også ca 450mil, men skru skulle være så mye bedre har man blitt fortalt. Enklere å bytte er det jo. Har skrudd SRAM Dub på en av stisyklene, og det måtte skiftes på 350. Tulla litt isted ser jeg - BB386 (press) på gravelen ble bytta på 630. Forskjellen på skru og pressfit er vel primært knytta til knirkeproblem som følge av kontaktflatene der du presser inn lageret, ikke selve varigheten på kulelageret (noen med peil må gjerne korrigere meg, men det er nå min oppfatning av problemstillingen hvertfall). Ofte kan det vel være toleranseissues som kan gjøre det utfordrende å fjerne all knirk. 1 Quote Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plankepetter Posted July 6 Share Posted July 6 Pressfit kan bruke litt større kuler som er en fordel men de er mer utsatt for knirk. Over 4000 km på et lager som går hele året er ikke så ille. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjulservice Posted July 11 Share Posted July 11 Vasker du med hageslange med hard stråle? Fukt i lager er en vanlig begrensning på levetid på de fleste lage på sykler i kombinasjon med type og mengde fett som er bedre tilpasset hastigheter på elmotorer en sykler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutspeed Posted July 14 Author Share Posted July 14 Hjulservice skrev (På 11.7.2023 den 22.05): Vasker du med hageslange med hard stråle? Fukt i lager er en vanlig begrensning på levetid på de fleste lage på sykler i kombinasjon med type og mengde fett som er bedre tilpasset hastigheter på elmotorer en sykler Er pirkete på stisyklene, men denne har jeg knappest vasket i det hele tatt. Så neppe der det ligger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjulservice Posted July 16 Share Posted July 16 For tidlig död kan jo også komme av overdrevet stramt montering. Åpne gjerne opp det gamle lagret og del noen bilder når du først bytte det. Har overrasket meg hvor tilsynelatende lite brukte sykler som har kommet inn på Tunet Sport med invendig rustne lager. Som regel med minimalt med fett i hvis det er original lagre.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.